Spegelbilden

Davis, Joseph A

| 2021

Spegelbilden bok 2 i den uppskattade och kritikerrosade fantasyserien "Kampen om Tusenvärld" Julia och Edvin rusar iväg till Tusenvärld så snart de hör de ödesdigra nyheterna om att deras vän Kasirs liv svävar i fara. Men mörkret som lurar i Tusenvärlds vackra domäner har tagit nya, lömska former, och barnen blir tvungna att pröva sina nyfunna krafter mot fiender och faror som de aldrig kunnat föreställa sig. Medan de söker desperat efter ett sätt att hjälpa Kasir drabbas Julia av märkliga drömmar om en spegelvänd värld där de skugglika fördunklarna har lyckats ta sig in genom huvudstadens murar. Men är det bara en dröm, eller är det någonting mycket mer allvarligt? Och går det att lita på den mäktiga främlingen som erbjuder sig att vägleda henne genom denna spegelvända värld?   Joseph Davis är en amerikansk författare vars böcker har värmt hjärtan och väckt skratt hos barn,...

Nathalie Persson

2022-02-23

Börja med att läsa första boken "Dunkelstjärnan"
Bok 2
Efter att Julia och Edvin återkom till den vanliga världen stod de med en rasande mamma. Hon var så arg att hon gav Lars-Petter en örfil.
Hon vill inte höra talas om Tusenvärld.

Det hinner bara gå ett fåtal dagar och innan Julia och Edvin vet ordet av så är de tillbaka med Lars-Petter i Tusenvärld, denna gången för att hjälpa Prins Kasir.
Kasir och Pallantu står inför en sanningsprövning inför rådet. Men under en dag med Akademins krigskonstklass så försvinner Kasir spårlöst. Lalora anfaller Julia, Pallantu verkar ha en bundsförvant i Kareth och Lars-Petter finns inte att finna.
Med hjälp av hjorten Gryning försöker Julia och Edvin finna ett sätt att rädda Tusenvärld och även försöka ställa flera saker tillrätta allt för att övervinna Fördunklarna.

En underbar fantasyserie där den klassiska kampen finns mellan gott och ont. Många historier i en historia som bara växer med sidorna i boken. Vill så gärna se en fortsättning på denna serie. Det är även en berättelse om hur svårt det kan vara att komma utifrån och försöka passa in.
En berättelse om att vårda relationen syskon emellan.
Tusenvärld en värld med tusen möjligheter.

Lilly

2022-02-12

En spännande bok med välgjort världsbygge. Karaktärerna var bra skrivna och det var svårt att veta vem som var god och ond. Boken passar bra till barn i mellanstadieåldern.

Bokfrun

2021-08-02

Fantastisk!

Sheila Heath

2021-07-26

En jättespännande uppföljning till Dunkelstjärnan, nu längtar jag efter nästa äventyret!

Bookishlyfalling -

Recensionsexemplar från författaren.

Joseph A. Davis har gjort det igen! Uppföljaren till Dunkelstjärnan är fantastiskt bra!

Författaren har skapat en magiskt spännande värld med djupa karaktärer och ett stort äventyr. Karaktärerna växer tydligt genom böckerna och spänningen är olidlig. Böckerna kunde gärna varit längre för min del men nu hoppas jag på ännu en uppföljare. Jag får inte nog av Julia, Edvin och Kasir!

Spegelbilden får självklart högsta betyg.

Bookishlyfalling -

Recensionsexemplar från författaren.

Spegelbilden får självklart högsta betyg.

Stinas_boksida

2021-07-26

Julia och Edvin är hemma efter förra bokens äventyr. Deras mamma hade varit orolig när de försvunnit så när de drar iväg denna gången lämnar de en lapp till sin mamma.

Prins Kasirs liv är i fara och som hans hans vän tar de sig tillbaka till Tusenvärlds vackra domäner för att hjälpa honom.

Det blir inget lätt uppdrag. Många faror och fiender som försöker stoppa dom.

Detta är andra delen av kampen om Tusenvärld som tar vid där Dunkelstjärnan slutade.

Joseph han gör det igen. Wow. Så mycket spänning och magi, en riktig bladvändare. Det händer något hela tiden och flera oväntade vändningar gör att man inte kan sluta läsa.

Vilket äventyr vi får vara med om. Karaktärerna och miljöbeskrivningarna gör att det känns som jag är där.

Boken är lättläst och vänder sig från 9-12 år men passar även vuxna.

Rebecka Nyman

2021-07-09

En helt lysande fortsättning på äventyret med Julia, Edvin och Kasir. Joseph A. Davis fortsätter med sitt briljant enkla sätt att skriva på där läsaren verkligen befinner sig i världen bortom orden. Det är spännande och jag gillar att lära känna karaktärerna än mer. Förutom de fantasirika världarna Davis skapar, finns där även så mycket lärdomar gällande exempelvis beteenden. Genom berättelsen är språket nära sammankopplat med sammanhang och karaktärer vilket för mig skapar en trovärdig historia. Det bidrar även till att jag lätt kan se alla, och allt, framför mig. Förutom det snillrika skrivandet pryds några sidor i boken av magiska illustrationer. Omslaget är även det otroligt vackert!

Cecilia Grip

2021-06-18

Det är så kul när författare hör av sig och frågar om jag vill läsa! Jag känner mig så hedrad då! Och på den här boken dessutom fanns jag med på baksidan oxå!!!! Hur kul är inte det då???? Bildbevis nedan Julia och Edvin kommer hem, bråkar med oroliga mamma som är ännu mer orolig över för vart dom har varit men tillslut så blir det en ytterligare resa till Tusenvärld för deras vän och prins Kashirs liv svävar i fara!!! Dom kommer tillbaka till skolan där genast elakheter mot dom startar och Julia dödas nästan av Lalora som verkligen verkar hata dom. Men med Grynings hjälp far dom iväg för att rädda deras käre vän!

Bokdaling

2021-05-31

spännande. Att få hänga med Julia, Edvin och alla andra fantastiska karaktärer igen var underbart.

Välskriven och lättläst. Helt omöjligt att kunna förutse vad som ska hända, en riktig bladvändare!

Jag längtar verkligen tills min äldsta (och yngsta tids nog!) son är redo att följa med mig in i dom här spännande äventyren.

Bokbimbon

2021-05-23

I den efterlängtade uppföljaren till ’Dunkelstjärnan’ får vi återigen följa med Julia, Edvin och Trubaduren till Tusenvärld efter att dom fått reda på att prins Kasirs liv är i fara.
Tillbaka på akademin där även andra skapare bor för att träna sina speciella krafter får dom möta motstånd, inte bara i andra avundsjuka elever men även nya, mörkare hot. Kommer de magiska vapen som deras legendariske far Henrik Andersson skapat att räcka till i den här kampen?

Dessutom börjar Julia drömma konstiga drömmar om en värld där hon verkar kunna se och kommunicera med andra människor. Kanske drömvärlden kan ge henne en ledtråd om hur dom kan rädda prins Kasir..

Som jag har längtat efter att spendera mer tid med Julia, Edvin, Trubaduren och Kasir! Det var som att återse gamla vänner och vara riktigt nyfiken på vad dom gjort senaste tiden.
Precis som den första boken så är uppföljaren otroligt välskriven, spännande och bjuder på många oväntade vändningar. Det är helt omöjligt att förutspå handlingen och det älskar jag!
Det här är högkvalitativ fantasy och jag längtar tills mina barn blir stora nog så att vi kan läsa dom tillsammans ✨

Ida Granath

2021-05-19

Spännande uppföljare! Det var väldigt svårt att lägga ner boken. Jag tycker att denna bok var precis lika bra som första boken. Illustrationerna i böckerna är så fina och målande!

Kampen om tusenvärld är en perfekt serie för läsåldern 10-13! Det var ett väldigt bra slut på ”spegelbilden” och jag rekommenderar absolut serien!

Tusen tack @trolyrien för recensionsexemplaret, det är alltid lika underhållande att läsa dina böcker! :)