Spådomen: En flickas memoarer

Pleijel, Agneta

| 2017

"Hon vill två saker. Skriva, få orgasm. Och senare, naturligtvis mycket längre fram, få ett barn. Det sista ligger inbäddat i en så avlägsen framtid att den förefaller illusorisk."Öppenhjärtigt och i laddade minnesbilder skriver Agneta Pleijel fram en ung flicka som en gång var hon. Boken spänner över tiden från födelsen 1940 och tjugo år framåt. Ledmotivet är den spådom som en älskad faster har fått, och vars uppfyllelse flickan med spänning följer.Barndomen präglas av geografiska förflyttningar. Flickan är upp-tagen av att läsa - böckerna ger ord åt tillvarons vaghet - liksom av kvinnokönet, av familjen och av de häpnadsväckande skillnaderna mellan människor. Pappa matematikern och mamma musikern är mycket olika varandra. De är i konflikt och hon älskar dem båda.Långsamt går det upp för henne att hon vuxit upp i en lögn. Så vem är hon? Hon måste vakta noga på sig själv. Skydda...

Nina Gustafsson

2024-01-18

Fint berättat av Plejel om att söka sig själv och få förståelse för vad som format en och ens föräldrar. Blir nyfiken att läsa kommande delar av hennes memoarer.

2022-03-10

Pleijel har ett poetiskt språk. Minnesbilder som berör. Så skickligt berättat. Stark 3:a

Maddox

2020-06-13

Maddox

2020-06-13

Xenia Oxenstierna

2018-01-03

Välskriven. Poetiskt språk. Berör min själ på djupet. Inspirerar till krativt skapande. Har fått mig att vilja läsa mer av Pleijel.

Henrik Johansson

2017-09-04

En utlämnande bok och som alltid den yngre generationen fördömande av den äldre. Triggar i gång många tankar.

Kristina Carlsson

2017-04-15

Jag läser sällan memoarer men fick tips om denna i bokhandeln när jag skulle köpa pocketböcker. Trots att författarinnan är mycket äldre än jag kastas jag tillbaka till min egen barndom och ungdom medan jag läser. Många minnen, dofter och tankar som jag trodde jag glömt, ploppade plötsligt upp i minnet. Vet inte riktigt hur jag skall betygsätta boken eftersom den påverkade mig mycket, men ändå var lite halvtråkig att läsa. Kanske skulle jag gett den en fyra.

2016-06-24

Lyssnat på den som radioföljetong och förundras över författarens reaktioner och reflektioner. Mycket allvarligt uppläst av författaren själv.

Å

Åsa Arveberg

2015-11-27

Tyvärr en rätt neutral bok i mina ögon. Författaren skriver väldigt bra men själva storyn är rätt rörig tycker jag.

Lotta Lettenström

2015-09-11

Underbart tidsdokument!

Solveig Andersson

2015-09-08

Väldigt skickligt berättad som vanligt när det gäller Agneta Pleijel.

2015-06-14

Mycket läsvärd! Som läsare sugs jag in och svävar iväg såväl till barndom som till nutid. Skarven mellan vad som är författarens ord och min egen berättelse suddas ut. Det är (tror jag) första gången jag läser Agneta Pleijel, men det är definitivt inte den sista!