Spåren vi lämnar efter oss

Ericson, Pernilla

| 2016

Vilka spår lämnar du efter dig på nätet? Du berättar var du är och vad du gör, men du vet inte vem som följer dig ...Brutala kvinnoöverfall sker längs med gröna tunnelbanelinjen och skräcken sprider sig i Stockholm. Samtidigt som polisen Liv Kaspi tvingas ta ledigt i väntan på en internutredning rekryteras hon till ett litet privatteam, Erlagruppen, med uppdraget att lösa fallen. Sökandet leder dem in i nätets mörkaste vrår och förövarnas metod för att hitta sina offer visar sig vara djävulskt välplanerad. Våldet eskalerar och när kvinnor börjar försvinna spårlöst förstår Erlagruppen att det handlar om en kamp mot klockan. Det är bara en tidsfråga innan Gröna linjen-männen inser att någon är dem på spåren ...---Pernilla Ericson är journalist och bosatt i Stockholm. Hon har bland annat arbetat på OKEJ, på Aftonbladet och med produktioner för TV4. Pernilla fick idén till Erlagruppens första...

ElinsBokhylla

2020-12-12

Bokens grundhandling är en lite annorlunda handling än vad jag brukar läsa om, de flesta böckerna som jag läser handlar om en polis och hens team och även om det var liknande i denna bok så var det ändå väldigt olikt. Boken handlar om ett team som utreder brott men inte ett polisteam utan ett privatteam men en polis, en gammal SÄPO anställd, en hacker och en brottsling. En väldigt annorlunda och inte så typisk blandning måste jag ändå säga, men det bildar ett riktigt skarpt och bra team som är väldigt intressant att följa och lära känna mer.

Bokens handling och det fall som tas upp i boken är ett otroligt vidrigt och hemskt fall, jag är van (om man nu någonsin kan bli van) med att läsa om våldtäkter, misshandel och mord men detta var något utav det grövsta och mest sorliga jag har läst. Eftersom boken är inspirerad av sanna berättelser som Pernilla Ericson har tagit del av under sin tid som reporter så gör det bokens handling ännu sorgligare och mörk. Ändå uppskattar jag att Ericson har gjort boken så pass lik verkligheten, även om jag inte alls vet hur den verkligheten ser ut så kändes det väldigt autentiskt och trovärdigt i det berättades.

Trots att boken och dens handling är väldigt mörk så fanns det en del ljuspunkter i boken, några delar som gav ett leende på läpparna och lite skratt. Jag upplevde att Pernilla Ericson på ett väldigt bra sätt kunde parera mellan skämtsamma stycken och lite mer seriösa och mörka stycken, det gör att boken blir lättare att läsa och inte bara tung och sorglig. Livet är ju upp och ner och det tyckte jag att Pernilla Ericson verkligen fick fram genom hela boken.

Boken är väldigt rapp och intensiv, vilket gör att det är svårt att lägga ifrån sig den. Har man väl börjat så vill man läsa mer och mer, vilket jag gjorde med.
Kapitlen är lite korta men ändå fulla med spänning, intriger och alla sorters känslor som får en att känna sig både glad och förskräckt.
Boken är uppbyggd på ett sätt som gör att läsupplevelsen blir väldigt spännande samtidigt som detaljerna i boken gör att det känns som att man är med på plats. Jag gillar de detaljerade kapitlen, miljöbeskrivningen och människobeskrivningen är på topp!

Trots att de alla fyra karaktärerna är så olika så passar de ihop så bra och även om en del saker i handlingen var rätt så förutsägbara så blev jag ändå förvånad över vad en del av karaktärernas val och beslut. Något som även gjorde mig förvånad var bokens upplösning, jag var inte alls beredd på den men jag var definitivt inte besviken, snarare tvärtom. Nu ska det bli intressant och läsa vidare om Erlagruppen, kommer de att få bilda ett team igen eller är de splittrade för alltid, så spännande!

Spåren Vi Lämnar Efter Oss av Pernilla Ericson är en riktigt stark och bra debutbok, en bok som har ett intressant driv rakt igenom boken. En handling som är så otroligt viktig att belysa och som bör belysas oftare!
Dynamiken mellan de olika karaktärerna, så olika men ändå så lika, är riktigt spännande att läsa om och jag hoppas att deras relationer kommer att utvecklas i nästa del.
Jag kan starkt rekommendera er att läsa denna bok, men var beredd på att inte kunna lägga ifrån er den förrän den är utläst!

Maria Jacobsson

2020-09-13

Bra och trovärdig! Får mig att tänka till vad jag lämnar för spår efter mig. Andra boken jag läser om ERLA-gruppen, hoppas det kommer fler!

Helena Rasmusson

2020-04-01

Riktigt bra & spännande deckare! Intressanta karaktärer & en bra historia! Tänker läsa fler i denna serie!

Terese

2019-06-28

Håkan Carlsson

2018-12-11

Detta är Pernilla Ericsons debutbok, det är en deckare och den första i serien om Erla-gruppen. Hon har redan kommit med två till i serien, Jag Ska Finna Dig och När Du Vänder Dig Om.

Det är korta och snabba kapitel. Spänningen och flytet i språket gör att man bara skall läsa ett kapitel till. Handlingen håller i sig hela vägen och man märker att detta är första boken i en serie. Man får klart för sig om de olika karaktärernas bakgrunder, i alla fall en bit, för jag tror att det kan dölja sig mera som man kommer att få reda på längre fram i serien. Jag tror absolut att man skall läsa dem i ordning för att få ut det mesta av handlingen.

Det som driver historien är de starka karaktärerna som utgör gruppen. De drivs alla av en personlig orsak och har satts ihop för att de på något sätt har en gemenskap och erfarenheter, av olika slag, av övergrepp. Kemin mellan de olika personerna fungerar suveränt, de är av väldigt olika världar men ändå finner de ett samarbete som gör dem till en målinriktad grupp. Man fastnade för alla karaktärer i gruppen och man kände för dem alla.

Fast den är skriven som en deckare så märker man även att författaren har en hel del att säga om kvinnors utsatthet. Om att inte kunna vara säker om man går hem ensam en sen natt. Man känner riktigt rädslan som kvinnorna känner och man blir förbannad att tillvaron skall vara så. Den tar även upp om hur öppna och sårbara vi är på nätet, vi lägger ut allt vi gör utan att tänka vem som kan få tag i informationen.

Tyckte boken höll en riktigt hög kvalité när det kom till uppbyggnad i handling och karaktärer samt bra språk. En riktigt bra debut och jag ser verkligen fram emot att läsa de andra böckerna i serien.

Melasbokhylla

2018-05-27

Galet spännande. En ny favotitförfattare

Helén Johansson

2018-01-09

I särklass den bästa författare jag läst på länge

Super bra bok 😊 Gillade den

2017-02-23

Gillade karaktärerna. Läser gärna mer om Erlagruppen.

Anneli Johansson

2017-02-20

Långsam utan driv men som tog sig bra på slutet.

Per Harbeck

2016-09-03

En debut som verkligen imponerar och man dras direkt in i berättelsen. Ämnet är ständig aktuell. Tycker boken påminner lite grann om Millenium böckerna eller så är det bara för att karaktären Aminah påminner lite om Salander.

Gillar även den romantiska biten med Rickard och Liv. Nej jag hoppas verkligen att det blir fler böcker om Erlagruppen.

2016-07-27

Betyg: 4,5 av 5.

Den här boken tyckte jag väldigt mycket om. Roligt med en så bra bok från en debuterande författare.

Boken har ett mycket bra språk, vilket kanske inte alltid böcker av debuterande författare har. Men Pernilla Ericson arbetar som journalist, så det kanske förklarar saken.

Ämnet är tyvärr mycket aktuellt, eftersom boken handlar om brutala kvinnoöverfall med misshandel och våldtäkter.

Den handlar även mycket om, som titeln säger, spåren som vi lämnar efter oss, i alla dom sociala medierna på internet. På gott, men också tyvärr ofta, på ont.

Boken är mycket spännande, och känns trovärdig. Det är härliga och starka kvinnokaraktärer i boken. Det finns även kärlek, sex, och humor med i boken.

Det är ett riktigt slut på boken, utan någon cliffhanger, som nästan alla deckare har nuförtiden. Skönt med ett riktigt slut tycker jag.

Men det står att det är första boken i en serie böcker om Erla-gruppen, och det hoppas jag verkligen att det är. För jag skulle väldigt gärna läsa fler böcker om Liv, Aminah, Edith, och Rickard i Erla-gruppen.

Rekommenderar absolut boken.

En imponerande, spännande och stark debut!!!