Spåren på bryggan

Rambe, Lars

| 2007

Strängnäs är en charmig liten stad vid Mälaren, men i Lars Rambes debutroman inträffar här mycket otäcka saker. Historien utspelar sig på två tidsplan där en mordgåta från 60-talet kommer upp till ytan i nutid. Det handlar om lokalreportern Fredrik Gransjö som via en artikel väcker ett olöst brott från 1965 till liv. Läsaren kastas genast in i berättelsen om hur en mentalpatient rymmer från Sundby sjukhus under dramatiska omständigheter. Scenen som målas upp nästkommande morgon lämnar en isklump i magen: Snöstormen hade precis blåst över och nu står en stor samling människor och tittar bestörta ut över fjärden. I ett område med knagglig, blåsvart is syns en nästan överfrusen vak. Där sticker överkropparna på två människor upp. Sannolikt är det en kvinna och en man, tryckta tätt mot varandra, nästan omslingrade. De ser ut att vara fastfrusna i isen. Den före detta kriminalreportern som...

2021-06-19

För sisådär en 6,5 år sedan läste jag min första bok av den här författaren. Jag var inte speciellt glad i den och jag visste inte vad jag skulle göra med Spåren på bryggan, som redan stod i hyllan. Det var ett bra tag sedan den avancerade fram till min prioriterade hylla. Jag ville ju liksom veta om det bara var ett olycksfall i arbetet att jag inte gillade förra boken, eller om det var rent generellt. Den har inte lockat speciellt mycket, om man säger så. Till slut kraftsamlade jag och tog tag i den här gamla surdegen.

Till min stora förvåning så gillar jag det här. Historien är riktigt bra och jag gillar nästan allt med den. Det är något i språket som verkligen tilltalar mig och det flyter på bra, samtidigt som det är något där som stör mig. Det blir lite för ordrikt och omständligt berättat för mig, men det är inte alltför påfrestande. Som extra plus så finns det ett persongalleri och en karta i början av boken. Det gör mig lycklig.

Läsningen av Spåren på bryggan har gjort mig lite vankelmodig. Jag hade ju i stort sett bestämt mig för att den här författaren inte alls var för mig, men faktum är att jag nu funderar på att åtminstone läsa andra delen i serien. Det är ju trots allt så att om boken inte hade varit så ordrik så kunde den nog ha fått en fyra i betyg.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/06/sparen-pa-bryggan-av-lars-rambe.html

Lars Ståhl

2015-11-09

Johan Wahlund

2014-04-15

Lite seg i början, men den var riktigt bra när det väl började hända lite, så ha lite tålamod

Annica Bark

2013-11-25

Jag har äntligen läst Lars Rambes debut roman och jag måste bara säga att jag blev inte besviken! Detta måste vara en av tidernas bästa debut. Hade jag läst denna före Skuggans spel så hade jag redan då kunnat sagt att Rambe fått mig att bara älska deckare igen.
Jag bara älskar sättet han skriver på, det är fängslande och det beskriver människor, miljöer och känslor på ett helt ypperligt sätt.
Detta var precis som Skuggans spel en äkta bladvändare, man kunde INTE lägga boken ifrån sig och blev man störd så var det en himla tur för den som störde mig att jag trots allt är en snäll person.

Boken är som sagt välskriven, den beskriver människor och miljöer på ett helt lagom sätt, det blir inga sega och långdragna beskrivningar av vare sig personer och deras relationer till varandra eller miljöerna, Rambe skriver så pass bra att det behövs inte några längre utläggningar om vem som är vem och var man befinner sig.

Kan jag då säga något negativt om boken? Nja det blir svårt, det sämsta med den är väl att den tar slut.

Något riktigt riktigt bra med boken då?
Ja det kan jag däremot säga och det är att den är så långt från förutsägbar som man bara kan komma, jag trodde jag hade klart för mig vem/vilka skurkarna var, men när upplösningen väl kom så blev det ett stort AHA, ja just det han fanns ju också där, men Rambe väver in allt så pass bra i vartannat att det är omöjligt att veta vem som är ”skurken”. En annan otroligt bra sak med boken var att det sa pang så var man helt inne i både bok och handling och sånt gillar jag, det ska gå på bara en sida eller två och det hade Rambe lyckats med även i sin debut.

Nu går man bara och väntar på en tredje bok från Rambe och jag måste säga jag har en känsla av att det som kommer att levereras kommer inte att göra mig besviken, för Rambe verkar vara en författare som håller samma nivå, det är inget upp och ner, dessa två har hållit samma höga standard och det tycker jag är fascinerande!

Boken får mina varmaste rekommendationer och så även Skuggans spel, köpa dom, låna dom, läs dom!

Annica Bark

2013-11-25

Något riktigt riktigt bra med boken då?
Ja det kan jag däremot säga och det är att den är så långt från förutsägbar som man bara kan komma, jag trodde jag hade klart för mig vem/vilka skurkarna var, men när upplösningen väl kom så blev det ett stort AHA, ja just det han fanns ju också där, men Rambe väver in allt så pass bra i vartannat att det är omöjligt att veta vem som är ?skurken?. En annan otroligt bra sak med boken var att det sa pang så var man helt inne i både bok och handling och sånt gillar jag, det ska gå på bara en sida eller två och det hade Rambe lyckats med även i sin debut.

kristina johansson

2011-11-12

För mycket ovidkommande händelser och personer inblandade. Fick ingen direkt känsla och spänningen saknades.

Conny J

2011-09-15

Denna bok får Camilla Läckberg att framstå som en enastående författarinna och samtidsskildrare.
Jag gillade inte denna bok alls, kunde blivit bra, men platt fall för intrigen var så använd innan. Inget nytt och inga nya twistar..
Jag gillar normalt sett inte CL heller, men hennes böcker är dock betydligt bättre...

2011-01-14

Minns inte den här boken speciellt bra, bara att jag av nån anledning inte fann den jättebra.

Camilla Eriksson

2010-08-08

Ny deckare författare väl värd att läsa

Lena Persson

2010-06-11

Styltigt språk och befriad från spänning. Ingen höjdare direkt.