Spagettimumien

Ask, Rikard

Gudrun ska sova över hemma os Ernst, Det ska bli så roligt! För det blir det väl?I den tredje boken om kompisarna Ernst och Gudrun får vi följa med på ett svängigt sova-borta-äventyr. Tvåtusen gosedjur, en magisk spagettimaskin, en faster. Och så Arnold med A förstås!Om författarna:Tove Berggren är författare och skrivpedagog. Hon debuterade 2012 på Bonnier Carlsen med barnboken Lennart Lordis loggbok ? Utsikt från livets planet och 2013 kom Lennart Lordis andra loggbok - Nödsignal från horisonten. Att inspirera andra till att skriva är lika viktigt för henne som att skriva själv. Tove har sedan debuten arbetat i en mängd skapande skola-projekt med kreativt...

Vi har läst tredje boken i serien om barnen Ernst och Gudrun, där böckerna också fungerar att läsa fristående.
I ”Spaghettimumien” är det äntligen dags för Gudrun att sova över hos Ernst.
Som Ernst har längtat!
När Gudrun kommer så beger sig Ernst föräldrar över till grannarna en stund. Kvällen börjar superroligt men snart får Gudrun hemlängtan och när hon kommer
på att hon glömt sitt gosedjur blir det extra jobbigt.
Det som sätter extra krydda på denna serie är att när barnen råkar ut för ett vardagligt problem som ovan - ja då kommer den mycket udda ”superhjälten” Arnold till undsättning.
Med sig denna gången har han också Faster Aster och de två ska tillsammans med ”sova-över-listan” få Gudrun gladare. Med spexig dans, pastabak och mumielek.

Jag läste denna boken högt för I (6 år) som tyckte den var rolig och lyssnade intresserat igenom boken i en stöt - trots att vi innan redan hade läst en timme. Hon verkar uppskatta kombon med ett vardagsnära problem som går att relatera till med en knasig och udda ”superhjälte” som kommer och tar dessa problem på stort allvar. För böckerna genomsyras av respekt för barnens problem och känslor.
Mot slutet av boken när Ernst föräldrar åter igen är hemma så förväntas Gudrun inte vara glad och trygg trots Arnolds upptåg - utan hennes känslor får utrymme och bemöts fint av föräldrarna.
De säger bland annat: ”Jag värmer pannkakorna och sen skjutsar vi hem dig, om du vill. Blir det bra? säger hon och ger Gudrun en kram.”. Det är också fint att innan föräldrarna kommer med stöd så är Ernst där och verkligen anstränger sig på ett omtänksamt sätt för att få sin vän att trivas och känna sig trygg.
Fint ❤️

Berättelsen levandegörs också genom Falkengrens illustrationer som förmodligen finns blandade åsikter om, men enligt oss passar de boken riktigt fint och är pricken över i-et. Sättet som barnen, Arnold och Faster Aster illustreras på är precis på det sätt som passar deras karaktärer enligt oss.

Det finns två tidigare böcker om Ernst och Gudrun. Där ena handlar om att inte bli bjuden på det kalas som resten av klassen blir bjuden på och andra handlar om ett juläventyr och besvikelsen över att inte få vad man önskar sig. Vi har läst och recenserat även dessa tidigare.
Gemensamt för alla tre delar är att de är väldigt välskrivna och behagliga att högläsa. Men enligt oss är nog ändå denna del bäst hittills.
En mycket charmig serie där man blandar det vardagsnära men det storslagna och samtidigt tar det vardagsnära på stort allvar. Bra!

Vi har läst charmiga serien Ernst och Gudrun och denna gång blev det del tre som heter Spagettimumien och är skapad av Rickard Asko och Tove Berggren. De fina illustrationerna har Jutta Falkengren gjort.

Serien är fristående så man kan läsa dem i oordning eller bara någon av dem om man vill. De tar upp ganska enkla ämnen som är mycket problematiska för barn (kan även vara för vuxna) . Att inte bli bjuden på kalas eller att få ett paket som inte är vad man önskade att det skulle vara.

I Spagettimumien ska Gudrun sova över hos Ernst. De är båda två aspapp men Gudrun/Gudruns mamma har glömt sova-över väskan och hinner inte hämta den. I den låg bland annat gossodjuret som hon inte kan sova utan. Ernst ska försöka fixa det och erbjuder ett av sina gossedjur men de luktar inte som hemma. Ernst har satt upp ett tält de ska tälta i och fyller nu hela tältet med gossedjur. De börjar sedan leka och upp dyker två filurer från fantasin som de har roligt med. Spännande spagetti hamnar i ett av träden.

Denna serie är fantastisk på många sätt. Bokens kapitel är korta och texten får dig att le eller småskratta emellanåt. Ämnena tas upp på ett mycket pedagogiskt sätt, illustrationerna fina och böckerna snygga. Dessa böcker har du gärna på boklisten eller ger bort i present. Trevlig bok för barnet att läsa själv.

Ernst och Gudrun är en väldigt bra serie för den behandlar relaterbara upplevelser för barn. När jag läser om Spagettimonstret kommer jag ihåg hur jobbigt jag hade det när jag skulle sova över hos kompisar, och det är ju ändå ganska längesen. Även de andra böckerna i serien har handlat om sådant som är relaterbart.

Det roligaste med Ernst och Gudrun-böckerna är absolut Arnold med A, och i den här boken kommer dessutom Faster Aster med på riktigt. Älskar Arnold med A och Faster Aster. De försöker hjälpa Gudrun att glömma att hon inte har med sig sina saker, som luktar hemma. Och det gör de med hjälp av att laga mat ute vid tältet som Ernst och Gudrun ska sova i. Det hjälper, ända tills någon påminner Gudrun om att hon ska sova över. Hon vill verkligen åka hem igen. Men man blir ju så trött av att sova över.

Jag gillar också att Jutta Falkengrens bilder är så roliga och mysiga, och inte så skrikiga i färgen.

Språket är bra och passar bra för genren. En kapitelbok med lagom mycket text och lagom långa kapitel för sin målgrupp.

Bokdjungeln

2019-10-25

En väldigt bra bok som kan läsas igen säger 7åringen i familjen. Kanske kan man läsa den när man ska sova borta eller när en kompis ska sova över funderade vi på. Den tar i alla fall upp ett ämne som passar bra när man är 7 år, nämligen att sova borta. Det är ganska mycket text så det behövs nog en vuxen som läser den. En 9 åring skulle kunna läsa den, men det är som sagt en del text.