Spådom

Dahlström, Magnus

| 2011

Magnus Dahlströms nya roman är en stor händelse. Med samma skärpa som i tidigare pjäser och romaner skildrar han några personer - en läkare, en polis och en socialarbetare - som är fast i sina egna ordningar, sina egna mallar och föreställningar. Spådom är en roman i tre delar, sammanlänkade likt tre delar i ett drama, om myndighetsutövare som inte förmår se gränserna för sin myndighet, inte ens gränserna mellan sig och omvärlden. Det är en bok som bär på en stark känsla av hot, berättelser om det påträngande behovet av förändring. Magnus Dahlström hälsades som en av de mest lovande författarna i sin generation när han debuterade både som dramatiker med Skärbrännare och novellsamlingen Papperskorg, följd av romanen Fyr, i slutet av åttiotalet. Det är ett löfte som han infriat gång på gång. Det senaste årtiondet har han främst skrivit dramatik. Senaste gången Magnus Dahlström gav...

Lotta Karlsson

2013-01-13

Nej, det här blev bara för tradigt...

Ola Hellsten

2011-10-10

"Jag hade inte gjort någonting fel. Det var jag helt säker på."

Maria Eriksson

2011-07-26

Spådom - en berättelse om tre män med yrken i den offentliga sektorn, en läkare, en polis och en socialarbetare. Berättelsen består av tre separata delar med gemensamma beröringspunkter. Det är en torr berättelse men författaren skapar en mycket skrämmande stämning i det som står mellan raderna. Jag sträckläser.

Marie K

2011-07-09

Läser fort men den här mötte lite motstånd Annorlunda!

Elin Möllerstedt

2011-03-26

Mystisk, suggestiv roman. Tre separata historier som möts på slutet. Förutan den lilla twisten hade Dahlström tappat ett poäng i betyget från mig. Berättelserna är vardagliga, handlar om allt och inget, men ändå på något vis djupt obehagliga. Det gemensamma för de tre huvudpersonerna, som konsekvent unviks att nämnas vid namn, är att de alla fixerar sig vid diverse saker och företeelser i omgivningen.

Gun Petersson

2011-02-28

Som läsare upplevde jag hotet från ett outtalat våld som finns under textens yta. Det är mycket skickligt skrivet. Obehaglig läsning om läkaren, polisen och socialarbetaren som fixerar sig vid bagateller så att det stiger dem över huvudet

Fiona *

2011-01-25

Efter 15 år ( Hans första bok Papperskorg, kom-86) är han tillbaka med Spådom. Kritikerna gör vågen och den är bra. Riktigt bra. Em roman i tre till synes fristående delar men för den uppmärksamme är sammanhanget inte så svårt att upptäcka. När han knyter ihop sina röda trådar tänker man direkt "jaha, där ser man, så hänger det alltså ihop.

Tre personer har huvudroller. Läkaren, polisen, socialarbetaren. Alla får de problem med gränsdragningar mellan sig själva som individer och som tjänstemän. De blir besatta, paranoida och maktmissbrukande.