Blandat blod

| 2008

Helt okej 🤔

Jeanette Eriksson

2018-08-15

superbra serie, med lite varierade spnning vikingatid den, rekommenderar serien stark

villa-freja.se

2018-06-16

Blandat blod r del 1 i romanserien Slkten. Bcker som strcker sig frn vikingatiden till vr tids dagar. Katarina Mazetti tar tten och en av mina favoritfrfattare, Karin Wahlberg tar vid med Sigrids hemlighet. Spnnande, inte minst fr att varje bok i serien r skriven av en ny frfattare, men ocks fr jag inser att fler favoritfrfattare vntar i serien. Inledningen med Blandat blod tycker jag dock r en aning ljum, utan att p ngot stt vara dlig, verkligen inte. Fr stunden r lsningen bde trevlig och intressant, men berttelsen lmnar inga djupare avtryck hos mig. Dock kommer jag med bestmdhet att fortstta att lsa serien. Historiska romaner r ngot jag lser med stor behllning.

Sandra Katby

2018-03-05

Varken superbra eller dlig. En bok som trots sin rika berttelse och karaktrsbeskrivningar inte berr ngot alls. Knner ingen sympati eller knsla fr personerna. Men boken r verkligen inte dlig.

Maria Jnsson

2015-12-26

Den hr har jag lst som en del av serien slkten.

Maria Mobiny

2013-06-06

Rktigt bra! Rekommenderas!

Marita Ryen

2012-05-25

Intressant historia som utspelar sig p 900-talet. Huvudpersonerna fr jag dock ingen knsla fr. Det drar ner betyget till en svag 3:a.

Vilya Roo

2012-03-01

Skriven p ett sprk som gr att man knns vldigt lngt bort frn handlingen, nstan som att ngon sitter och berttar historien fr en snarare n att man sjlv lever sig in. Ingen klar huvudstory utan mest en beskrivning av hur folks liv kan ha sett ut under denna tid.

Marja-Liisa Luther

2011-12-04

Jag gillade verkligen den hr boken! Vl skriven och intressant! Ska lsa hela serien.

A H

2011-11-13

Den frsta i en serie som r mycket lsvrd

Anna-Karin Marklund

2011-02-25

Efter en lite trg start tog sig boken.

Sofia kerberg

2011-01-02

En natt frsvinner Sbjrns maka Alfdis frn Mckeln utan ett spr. Sbjrn gr sitt bsta fr att skta grden och de tv snerna Svarte och Kre men det gr vl lite si och s med det. Grdens trlar kan han inte hlla ordning p eftersom han ofta r borta p grund av sitt yrke som namnkunnig skeppsbyggare och nr han r hemma sitter han allt som oftast och surar ver en mugg mjd. Svarte kan han nstan inte se p d sonen med sitt korpsvarta hr pminner alltfr mycket om kvinnan han lskade nstintill vanvett. Kre skmmer han i sin tur bort s mycket att han odlar en livslng osmja mellan brderna.

S snart han kan ger sig Svarte ivg p handelsresor i ster och dr trffar han s smningom den skna sidenhandlardottern Milka. Milka lskar Svarte lika mycket som han lskar henne och hon fljer med honom till Mckeln. Fga anar de att Sbjrn redan lovat bort Svarte till den fruktade Storkdrotten och dennes svagsinta dotter Gyda.

Katarina Mazetti har med Blandat blod skrivit den frsta delen i Historiska Medias seriesatsning Slkten, dr Sigrids hemlighet av Karin Wahlberg fortstter att flja Milkas dotterdotter Sigrid i Sigtuna. Till skillnad frn Sigrids hemlighet r Blandat blod emellertid en riktigt bra historisk roman, Mazetti har lyckats att f sin kunskap att obehindrat flda runt den huvudsakliga historien och den tar aldrig verhanden utan strker istllet historier och situationer befolkade av levande karaktrer.

In i detta historiska 900-tal vver Mazetti in trdar som r nog s relevanta idag: mnniskohandel, religion (hon noterar exempelvis den ngot anstrngda relationen mellan kristendomen och den traditionella nordiska tron), homosexualitet och kvinnomisshandel (skrp vore det vl annars av denna fre detta Freja-medarbetare), men utan att heller detta knns pklistrat och pekpinne-artat.

ven sprket flyter p bra, med en lite sjungande, skaldande ton. Det man mjligen skulle kunna vnda sig emot r att Mazetti river av en episk familjehistoria av den typen som andra frfattare skulle kunna dra ut p i minst 700 sidor. Katarina Mazetti fixar det p 250 men sjlv tyckte jag att antydan till saga/skaldestycke gjorde att man inte fste sig s mycket vid att det gick lite fort ibland.

Slkten brjar starkt men fortstter som sagt tyvrr inte i samma stil. Att hoppas p en uppryckning till del tre r nog inte heller realistiskt, d den ska skrivas av Catharina Ingelman-Sundberg. Det r bara att nska att hon har lst p lite bttre den hr gngen.

Pia Stendahl

2010-11-07

Generellt s gillar jag historiska romaner och jag tycker att Blandat blod fungerar men den griper inte riktigt tag i mig p det stt jag skulle nska.

I boken tar Katarina Mazetti upp viktiga mnen som r lika aktuella idag, vldtkt, mnniskohandel, behandlingen av homosexuella och frmlingsfientlighet. Jag tycker att Katarina vver in alla dessa mnen p ett bra stt utan att det knns krystat. Ibland kan det knnas som frfattaren klmmer in sina sikter bara fr att men s r inte fallet med denna bok.

Det mrks att frfattaren har lst p ordentligt om vikingatiden och hennes intresse framstr som genuint genom boken. Det r en rakt igenom trovrdig roman och som lsare fr en bra bild ver hur det kunde vara att leva under vikingatiden.

Det jag saknar r att Katarina inte riktigt frmedlar ngon riktig knsla fr personerna i boken. Karaktrerna rkar ut fr det ena och det andra och jag knner ingen ting, varken gldje eller sorg. Jag har tnkt p detta nr jag tidigare lst ngra av hennes andra romaner. Nr det gller att frmedla knslor s knns det mer som att lsa en punktlista. Det r s kliniskt.

Katarina har en fantastisk iaktagelsefrmga och hon beskriver karaktrerna p ett oerhrt trffskert stt.

P www.bokbrus.se finn fler ljudboksrecensioner.
/PIa

Lotta Svensson

2010-10-22

Vad blev det av denna bokserie. Har lst den andra boken med Karin Wahlberg. Det skulle ju komma ut fler bcker med andra frfattare men jag har varken hrt eller sett ngot om det? r det ngon som vet?

Elisabeth Karlberg

2009-11-27

Jag faller alltid fr bcker som handlar om vr historia och det gr denna bok

S tydligt skriven efter ngon typ av formulr, irriterande brister i korrekturlsningen. En jaha - bok.