Sovsågott

De var båda fyra år när de försvann samma dag. Nu sörjs de på samma kyrkogård i var sin grav.Men varken flickan under det vita träkorset eller flickan som heter Linnea finns i sina kistor.För att förstå hur de hör ihop måste kriminalkommissarie Ewert Grens och infiltratören Piet Hoffmann besöka den mörkaste av mörka världar och utkämpa sitt hittills svåraste, skitigaste, farligaste uppdrag.Efter Tre sekunder, Tre minuter, Tre timmar och Jamåhonleva (Tre dagar) kommer nu Sovsågott, en gastkramande thriller där skillnaden mellan liv och död är tre år.

KaH

2021-12-28

Har alltid gillat Roslund & Hellström böcker om Ewert Grens. Denna bok är inget undantag. En spännande historia med bra driv som hela tiden gör att man vill höra vad som händer härnäst. En sak som det kanske är dags är att ge Piet Hoffmann en ny roll i någon annan form av samarbete mellan honom o Ewert.
Uppläsaren Thomas Hanzon har en riktigt bra ljudboksröst o han är alltid trevlig att lyssna på.

Anna Ericsson

2020-10-30

Obehaglig och rysligt bra!

2020-10-13

Plågsamt bra! Och suveränt bra skriven! Det är första gången jag fått tårar i ögonen när jag läst en deckare. Ämnet är så förskräckande bra skildrat. Och Ewert Grens får denna gång leva ut delar av sitt eget liv, känsligt berättat för en annan skadad personlighet vid en grav på en kyrkogård.

Pernilla Wahl

2020-09-12

Spännande och välskriven. En bok man inte ska börja läsa om man ska upp tidigt för den är svår att lägga ifrån sig.

Jag har tidigare läst böcker av Roslund men långt ifrån alla men jag har alltid gillat böckerna och boken Sovsågott är inget undantag.

Dom var båda fyra år när de försvann på samma dag. Nu sörjs de i varsin grav på samma kyrkogård men ingen av dessa flickor ligger i de små vita kistorna under jorden. När kriminalkommissarie Evert Gren sitter på på "sin" bänk på kyrkogården och sörjer sin bortgångna hustru så är han inte ensam, en annan kvinna sitter på samma bänk. Hon har nyligen begrav sin 4-åriga dotter som försvann från ett parkeringshus men kistan är tom. Evert blir gripen av kvinnans historia och han påbörjar sitt arbete för att hitta lösningen på var dessa flickor tagit vägen.

Boken griper tag i mig redan från första sidan och jag vill bara fortsätta läsa vidare. Boken är välskriven, lättläst med ett bra språk och bra driv framåt. När jag under tiden läser boken så får jag känslan av att boken rullas upp som en film i mitt huvud och jag både ser karaktärerna och miljöerna tydligt, skickligt skrivet av författaren när jag som läsare upplever detta. Boken har ett slut som lämnar dörren öppen för en ny berättelse, vilket jag hoppas på så att jag får följa fortsättningen på den historien.
Det här en historia som känns väldigt dagsaktuell med pedofilhärvor och barnprostitution, både kusligt skrämmande, hemskt och otäckt - jag mår illa av att läsa vad dessa barn utsätts för och av hur världen ser ut, för tyvärr så finns denna värld i verkligheten.

Spännande, gripande & välskriven!

2020-07-26

Betyg: 5 av 5.

Sofi Lindberg

2020-07-24

Helt okej!

Pia Larsson

2020-07-14

Fantastisk bra och så gripande!
Återigen levererar Sveriges bästa spänningsförfattare med en VIKTIG och få upp ögonen för alla att läsa!
Så ”smutsig” och så gripande samtidigt och återigen gör Ewert och Hoffmann ett kanonjobb ihop.. och tårar fälls
Sommarens bästa läsning
Viola

A H

2020-06-30

Alla böckerna om Ewert Grens är mycket bra.
Denna också !!!

Josefin Svensson

2020-06-27

Så spännande! En himla tät historia. Det är svårt att sluta läsa den här boken. Väldigt läskig men ändå inte så att man inte vågar fortsätta. Det finns också en massa riktiga känslor, inte minst Evert får man lära känna bättre. Riktigt, riktigt läsvärd!