Sova borta

Bross, Helena

| 2011

Axel ska sova över hos Omar. Det ska bli så kul! De ligger bredvid varandra och pratar, men efter ett tag svarar inte Omar längre. Han sover. Det är mörkt och sängen känns lite konstig. Axel blir ledsen, han har ju inte sagt godnatt till mamma och pappa! Men som tur är finns en enkel lösning."Solgatan 1" är en serie mycket lättlästa böcker om kompisarna Axel och Omar som bor i samma hus. Varma och spännande berättelser med få och korta meningar och enkla ord i versaler. Charmig vardagsdramatik när den är som allra bäst. Perfekt för nybörjarläsare!"Sova borta" är den åttonde helt fristående delen i serien. Läs också: "Nya kompisar", "Hundralappen", "Polisen kommer!", "Vad ska fröken säga?", "Simskolan", "En knut till slut" och ?Vems katt??. Böckerna ingår i "Extra lätt att läsa".

4A, Almunge skola

2021-12-14

Jag tycker att boken var bra. Axels hår var rufsigt.

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-10-15

sova borta
Bokens författare: Helena Bross KADRI ILVES

Undersök!
Beskriv huvudpersonen: Omar Axsel

När och var utspelar sig handlingen: att Axel sover hos Omar

Vilken genre passar boken in i? (fantasy, äventyr, skräck, humor, deckare, vänskap, kärlek, sport, fakta):vänskap

Beskriv!
Berätta vad boken handlar om. Fokusera på bokens problem (det som händer). Avslöja inte slutet: Axsel kunde Inte sova

Gissa!
Kom på en fortsättning till boken: att dom sover gott

okrrr helt oke