Sov du lilla videung

En natt snubblar den hemlösa Muriel över en mager gråtande flicka. Hon heter Folami och har flytt från Nigeria. Muriel tar med henne till en sommarstuga ute i skogen. En eftermiddag attackeras Folami brutalt av en man i grannskapet. Muriel vågar inte bo kvar med henne i stugan utan söker hjälp hos den före detta uteliggaren Tom Stilton. Han arbetar just nu hos kriminalkommissarie Mette Olsäter. Tillsammans med Olivia Rönning utreder han ett mord på en okänd tonårspojke som hittats nedgrävd i Småland med halsen avskuren. Utredningen har förgreningar till kloakerna i Bukarest. När Olivia träffar Folami ser hon att flickan bär ett smycke som har kopplingar till den mördade pojken. Tillsammans med Folami lyckas hon och Stilton tränga in i och avslöja en chockerande verksamhet. Cilla och Rolf Börjlind lyckas i Sov du lilla videung återigen para en stor portion samhällsengagemang och samtidskommentar...

2021-05-26

Jag gillar böckerna om Tom Stilton och Olivia Rönning. Det är spännande och lättsam avkoppling. Gillar de udda karaktärerna i böckerna.

2020-11-07

Jag kan egentligen inte påstå att jag blev besviken på förra delen i serien, men jag upplevde den inte alls som lika bra som de tidigare. Eller speciellt den första boken. Det tog i alla fall emot lite att börja läsa Sov du lilla videung, som är fjärde delen.

När historien börjar befinner vi oss på en ö i Filippinerna. Det kändes lite märkligt och under läsningens gång funderar jag en del på hur i hela friden den här prologen skulle kunna passa in. Jag hade inte behövt oroa mig. Det är otroligt snyggt ihopknutet och när jag förstår så drar jag faktiskt efter andan.

Sov du lilla videung innehåller många olika trådar att hålla ordning på. Jag tycker detta är den del som håller ihop bäst hittills, tillsammans med första boken. Nu ser jag fram emot att läsa den femte.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2020/11/sov-du-lilla-videung-av-cilla-borjlind.html

Maria Jacobsson

2019-10-02

Ännu en bra bok av paret Börjlind. Karaktärerna känns trovärdiga och handlingen är bitvis otäck, spännande och oförutsägbar. Boken börjar med att man hittar ett lik av en pojke, som spåras till Rumänien. Samtidigt tar en missbrukare hand om en flyktingflicka och såsmåningom vävs dessa händelser ihop i en ruggig historia. Lättläst och underhållande!

Helena Rasmusson

2019-03-24

Riktigt bra & ruggig historia! Gillar böckerna om Rönning & Stilton skarpt! De levererar gång på gång! Ser fram emot nästa!

Karin Johansson

2017-06-24

Bra

Marie Stenshammer

2017-04-17

Mycket, mycket bra! Älskar böckerna om Stilton!

Inger Jonsson

2017-02-19

Riktigt gripande. Man berörs av de grymheter, som man vet tyvärr är verklighet för många. Ser fram mot nästa bok.

Wenche Sjöberg

2017-02-06

Bra och spännande bok.

Hela serien är riktigt bra!, spännande och speglar dagens kriminalproblem! ☀️

Katarina Nord

2017-01-23

Även fjärde boken håller storymässigt tycker jag, bra tempo och en känslomässig knorr på slutet som fick mig berörd. Dock är jag trött på dessa oväntade graviditeter som har en förmåga att smyga sig in i kvinnliga poliser liv, i var och varannan deckare!

Marina Pedersen

2016-10-19

Kanon

A H

2016-09-17

Inte lika bra som de tidigare.
Trött på att alla böcker nuförtiden handlar om rasism och flyktingar.

My.loved.books

2016-08-27

En Hemsk historia men med Fantastiska karaktärer... Älskar verkligen Minken! :)

2016-08-22

Det här är den fjärde boken i serien om Tom Stilton, Olivia Rönning och deras vänner och kollegor. Jag har läst dom tidigare böckerna, och har tyckt väldigt mycket om dom alla tre. Här är länkar till mina recensioner av dom, Springfloden, Den tredje rösten, och Svart gryning. Jag har även sett dom tio avsnitten av serien som är gjord efter den första boken och även serien Springfloden var mycket, mycket bra. Hoppas verkligen att övriga böcker också kommer att bli filmade.

Nu har jag läst den fjärde boken i serien, Sov du lilla videung, och den var precis lika bra som dom tidigare böckerna. Samma upplägg i den här boken, som i tidigare böcker, med aktuella samhällsproblem och samhällsengagemang som bas. Och så spännande kriminalfall på det.

Den här boken handlar bland annat om flyktingproblemen i Sverige och även om kloakbarnen i Rumänien. Mord, blod, våld, spänning, och kriminalitet innehåller boken. Men även drama, vänskap, och kärlek. Lättläst och snabbläst är boken också, och gripande.

Älskar karaktärerna i boken, självklart mest dom som är med i alla böckerna, men även dom som bara är med i den här boken.

Rekommenderar absolut boken, men om man inte har läst dom tidigare, så ska man så klart läsa serien från början.

2016-08-21

Skickligt och mycket professionellt skriven. Högaktuellt ämne om ensamkommande barn, spännande från start. Det märks att Börjlinds skrivit manus för film/tv också. Den här är som upplagd för en serie. Tom Stilton och Olivia Rönning och inte minst Mette står inför livsavgörande beslut. Klart läsvärd! Enda anmärkningen är att de använder formen lös istället för lyste, hu så hemskt det låter.