Sörja för de sina

Sandberg, Kristina

| 2015

Far ror, mor är rar. Är det så? Allt borde ju vara bra nu. Freden är här och maken Tomas har lyckats hålla sig nykter sedan hypnosbehandlingen hos professor Bjerre i början av kriget. Och har inte Maj gjort allt vad hon kan för att familjen ska ha det fint i den nya stora lägenheten som Tomas överraskat henne med? Det moderna köket och vardagsrummets parkettgolv. Och Paradiskullens störtande hoppbacke som brant fond från balkongen. Men här i sommarhusets ensamhet tycker hon sig höra svärmors steg i salongen, det är förstås inbillning, tant är ju död. De egna förlusterna vill Maj inte tänka på. Maj är hemmafru under folkhemmets 40-och 50-tal då hemmafrun är ett eftertraktat ideal och det finns en strävan att betrakta det som ett viktigt yrke. Och hur Maj än försöker vara kärleksfull, trygg och sörja för att hemmet ska bli harmoniskt och rationellt, så väser en röst i henne att mor också är...

Gunilla Pellerina

2023-05-06

Lyssnat på boken, en fantastisk bra uppläsning av en långsam bok. Passade väl under pendling.

2021-07-03

Hela serien är fantastisk!

Sarah

2019-03-08

Lika bra som ettan. Tycker mycket om den här serien

2018-09-05

Det är så bra. Både stilen och berättelsen griper tag i mig. I varje mening förmedlar berättelsen både tidsandan med kvinnan som måste hålla fasaden uppe och visa omgivningen det hon tror att de vill se. samtidigt visar den det patriarkala samhälle som rådde då kvinnan inte hade mycket av egen vilja. Hon trodde att mannen visste bäst. det som är mest skrämmande är att det på så många håll ser lika dant ut idag. Stark 4:a

Linda Jansson

2017-01-11

Toppbetyg. En bra bok.

Ellinor Karlberg

2016-11-10

Otroliga böcker är de men denna var inte riktigt lika bra som första

2016-09-09

Lättare att läsa och komma in i än den första boken, men lika både seg och intressant. Jag kan inte ge ett högre betyg eftersom den ändå är så pass enformig men samtidigt så väcker den en hel del känslor och jag ska definitivt läsa tredje delen även om jag behöver en paus för att läsa något mer lättsamt.

Emma Fägerlind

2016-03-03

Å, blä, nu orkar jag inte med den här människan längre. Orkade inte igenom boken heller.

lina Be

2015-12-28

Älskar allt. Språket, tiden, konflikten, maten, kakorna.

mili dub

2015-10-24

Inte lika sammanhållen och snyggt skriven som första boken i serien, men fortfarande läsvärd.

elinore järlehag

2015-09-01

Tycker Maj kan göra liite annat än att städa ;)

Gunnel Lindström

2015-08-02

Bättre än första boken i serien, men seg.

Ingrid Bergenudd

2015-04-12

Rätt mycket upprepning av föregående bok, men det är ändå en bok som man fastnar i.

Kerstin Hellgren

2015-03-05

Bra! Lite för lång bara.

Lena L

2015-02-15

Man blir helt uppslukad av Maj och hennes liv...vill inte sluta läsa...

Åsa Ottosson

2015-02-13

När jag började läsa Att föda ett barn så irriterade jag mig till en början på meningsbyggnaden, att hon ofta kommaterar där det egentligen borde vara punkt. Efter att ha kommit en bit in i
romanen så förstår jag att språket driver på
precis som Maj, hon stannar aldrig upp. I
den här romanen känner jag på några
ställen att verkligheten kommer ikapp och jag tycker så synd om henne. Än värre lär
det väl bli i sista delen...En innerlig skildring, ett tidsdokument, men tidlös såtillvida att nog de flesta av oss kan lära oss något och få oss en tankeställare.

Berit WT

2015-01-17

Det blir lite tjatigt i längden men man vill ju veta hur det går för maj

Susanna Svanberg

2015-01-15

Inte lika bra som den första tycker jag. Där fick man mer känsla för Maj när hon skulle föda barn t.ex. Även om det är fantastisk skildring blir det lite för långrandigt i den här delen. Kastar mig dock över tredje delen!

Ulf Pettersson

2013-12-10

mycket glidande tankar, lite svårt att följa, man fick dock en bra bild av fruns svårigheter

Fia Kitti

2013-04-03

Jag har läst många bra böcker under den senaste tiden men denna slår allt. Det är en berättelse att dras in i och att sedan inte vilja lämna. Så välskriven. Längtar till del tre.

Jennie Arwin

2013-03-04

Gillar man den första romanen så fillar man ju såklart den andra! Intressant skildring av 40-50tal.

Sara Urger

2012-10-22

"Livet är det som pågår medan vi sysslar med annat" brukar det like klyschigt heta, och det är lite så jag skulle vilja beskriva Maj och hennes inställning till tillvaron. Hon är så upptagen med att göra rätt med middagsbjudningar och städning att hon blir helt frånkopplad, och Sandberg beskriver henne så fint och känsligt att det gör lite ont att läsa. En mycket fin bok, jag undrar hur det ska gå med Maj och resten av familjen Berglund.

Scoff O

2012-10-12

Älskade första boken men jag undrar om inte denna är ännu tätare, en ännu mer intensiv läsupplevelse. Porträttet av den komplexa Maj är så personligt, så hudnära att det är svårt att skaka av henne efteråt. Hoppas att Augustprisjuryn uppmärksammar denna fina bok!