Sorgfjäril

Angerborn, Ingelin

| 2010

Alice flyttar med sin familj till ett gammalt charmigt hus på landet. Eller som Alice själv säger: ett gammalt äckligt kråkslott som ligger alldeles för långt ifrån pojkvännen Leo och kompisarna i stan. Hur kan någon vilja bo här? När Alice satte på webbkameran var Leo redan där, i den lilla rutan. Hon blev alldeles varm när hon såg honom. Bilden var inte bra, men faktiskt lite bättre än sist. Hon lutade sig framåt, så att han skulle kunna se silverhjärtat ordentligt. Leo log. Fint! skrev han. Tack, skrev Alice. Har du klippt dig? Leo nickade. Bilden hackade och ryckte. Det blev inte som jag ville, skrev han. Men det är snyggt, svarade Alice. Leo gjorde en ful grimas. Sen tittade han in i kameran igen och såg plötsligt väldigt allvarlig ut. Vem är det där? skrev han. Alice fattade ingenting. Vem är vem? skrev hon. Tjejen, förstås! svarade Leo. Alice skrattade. Hon trodde Leo...

Alice och sin familj hade flyttat från stan och skulle flyta in i ett gammalt hus som var äckligt. Men Alice märker att de börjar hända en masa konstiga saker.
De som jag tycker ska läsa denna bok är de som gillar spelande saker. /Ian

Denna bok handlar om en familj som flyttar till ett hus som kallas spanska slottet där en tjej spökar. Av Alex 4a

Boken handlade om en flicka hon hette Alice och hon har flyttat till ett spanskt slott men hon tyckte det var som ett kråkslott och hon ville inte flyttat.

Jag tyckte den var bra och jag fastnade faktiskt lite men jag trodde den skulle vara läskig men den var inte så läskig men annars så tyckte jag den var bra 👍 /Moa

4A_Tegelhagen

2021-11-25

Dena bok va lite spännande.kommer inte i håg allt.Den va bra men inte den bästa boken jag har läst.

2021-11-17

Den här boken får 5/5 den är sorglig men jättebra och den kan vara lite läskig!

DEN HÄR BOKEN ÄR BÄST!

2021-11-17

Sorgfjäril är jättebra slutet e ju bäst. Sorgfjäril e en av dom bäst bökerna jag har läst.

2021-11-17

Tyckte boken var väldigt bra.
Jag rekommenderar boken för er som gillar spännande böcker.

2021-11-17

Denna boken var riktigt bra för den var spännande. Den handlar om en flicka som har flyttat ifrån sitt gamla hem. Och det var en skum fjäril som hon aldrig sett förut.Dem leder henne sen till en massa skuma saker

Sorgfjäril är en riktigt bra bok.
Den är spännande och läskig.
Den är ganska lång och med mycket bra spännande text.
Läs den!☺️🥳☺️😉

Jag tyckte att sorgfjäril var väldigt bra för kanske 8-13 åringar och den är spännande med ett väldigt fint slut.

Samtidigt visar den också hur ett ”spöke” eller ”varelse” kan vara väldigt fin även om den visar sig läskig.
Jag hade nog kunnat läsa den några gånger till. Både högt och för mig själv.

Den är bra och spännande och läskig men jag tyckte att det faktiskt var lite sorgligt;) 🥲

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-10-08

Bokens titel: Sorgfjärilen
Bokens författare: Ingelin Angerborn

Undersök!
Beskriv huvudpersonen: Hon heter Alice och är 12 år. Hon har ljust hår. Och hon är snäll.
Hon är ganska lång. Hon har ganska långt hår.

När och var utspelar sig handlingen: Det är på landet och det är nu tid.

Vilken genre passar boken in i? (fantasy, äventyr, skräck, humor, deckare, vänskap, kärlek, sport, fakta):
Det är lite skräck.
Beskriv!
Berätta vad boken handlar om. Fokusera på bokens problem (det som händer). Avslöja inte slutet:
Alice ska flytta till landet. Hon ville i inte flytta. Hon saknade sin kompis Sofia och Leo. När hon
Gick in på sitt rum så såg hon en fjäril. Den hade blå prickar och den var gul på kanterna. Alice tänkte
Att den kanske var vanlig här för hon hade aldrig sett en son förut. På morgonen så kom mamma in
Med en telefon i handen pappa är i telefonen sa mamma. Jag gick ner i köket och tog telefonen. Pappa
Frågade om hon trivdes Alice svarade inte på den frågan. Men efter en stund så såg hon Emanuel
Hennes lillebror att han gick till grinden. Mamma och Peter står och tittar på taget sa hon sa till pappa
Att hon måste sluta. Hon sprang ut till Emanuel när hon kom ut så var mamma och Peter redan
Halvvägs till Emanuel. I sista sekund så kom dom fram till Emanuel. Mamma började nästan gråta.
Du får aldrig gå mot vägen mer hör du det Emanuel sa mamma. Han svarade inte.

Gissa!
Kom på en fortsättning till boken: På kvällen så chattade Alice med Leo med varandra sen så
Somnade hon. På morgonen så vaknade hon för att mamma kom in i rummet god morgon sa mamma.
Har du sett Emanuel. Nej sa jag har han varit borta sa jag. Nej han försvann inte för så länge sen.
Kom upp nu och ät frukost sa mamma. Jag tog på mig tofflor och gick ner i köket. När jag hade ätit upp
Så letade vi efter Emanuel. Mamma började nästan gråta. Tänk om han har gått ut på vägen igen.
Peter sa att vi kommer att hitta honom snart. Mamma letade i trädgården och Peter letade i ladan
Jag fick leta inne. Vi hittade inte honom. Mamma började gråta. Peter sa att vi skulle leta någon
Annan stans mamma sprang och Peter tog bilen jag fick stanna hemma och leta. Jag gick ett varv till
Runt gården när jag hade letat en stund så gick jag in och leta när jag kom in i köket så satt hann bara
Där på köks golvet jag började gråta Emanuel hade inte märkt att jag hade kommit in men tittade han
På mig hann sa Liss ledsen nej jag är glad sa jag han kunde inte säja Alice så han sa Liss. När jag hade
Ringt mamma och sagt att jag hade hittat honom så grät hon.

Hedskolan 4

2021-10-05

Jag tycker boken var bra, den var inte jätte läskig men den var bra.Den var inte så svård läst den var ju lagom.Boken handlar om en flicka som heter Alice som flyttar med sin familj till ett stort gammalt hus hon behövde flytta ifrån alla sina vänner.

Hedskolan 4

2021-09-24

Jag tyckte att boken var bra men jag tyckte att den var lite lätt. Men för dom som har svårt att läsa kan nog tycka den är ganska lagom. Boken handlar att det är som en familj som flyttar till ett jätte gammalt hus och en flicka förlorar alla sina vänner.

Nathalie Zettersten

2020-04-26

Allt man kan begära

Inger Jonsson

2016-02-05

Spänning, fin syskonkärlek, mysti, ja, allt man kan begära.

Elsa Berg

2014-09-08

Uuuuh , rysningar....:0

Emma Sjögren

2014-04-16

Fängslande från första stund!

Linda Åslund

2012-10-14

Välgjord spökhistoria för barn, får mig att tänka på Agnes Cecilia.

2012-04-23

Lättläst och söt liten bok .Känner mej som en mamma eftersom den är så "tonårig". Skulle vilja gå in i boken och säga till henne att det är inget farligt. Fast jag är 55+ så var det mysigt att läsa den.

Denna bok var bra tycker jag och sidorna bara flöt fram.
Den är både mystisk och med övernaturliga inslag & den är helt klart min i smak. =)

Anna Andersson

2011-02-10

Lite konstig men ändå jätte bra ! ! ! ! !