Sorgens ild

Eriksson, Jerker

| 2011

Flag from da

SORGENS ILD fortsætter, hvor KRAGEPIGEN slap ?  Kriminalkommissær Jeanette Kihlberg og hendes team må afbryde efterforskningen af en sag om myrdede indvandrerdrenge, da en højtstående forretningsmand bliver fundet myrdet i Stockholm. Bestialske detaljer indikerer, at et hævnmotiv ligger bag. Men hævn for hvad? Psykologen Sofia Zetterlund kontaktes for at udarbejde en gerningsmandsprofil.  I løbet af efterforskningen dukker navnet Victoria Bergman op flere gange, blandt andet i forbindelse med en kostskole i Sigtuna og foruroligende hændelser i Danmark. Jeanette prøver forgæves at skabe kontakt til kvinden, men Victoria synes at være forsvundet fra jordens overflade, og det viser sig, at hendes identitet er retsligt beskyttet. Samtidig forsøger Sofia Zetterlund, parallelt med sit arbejde som psykolog, at finde tilbage til sit sande jeg.  SORGENS ILD er anden bog i krimitrilogien...

Linda Vanil

2022-01-23

Vill bara läsa tredje delen NU!

Linn westerdahl

2020-12-03

Birgitta Olofsson

2018-01-22

Har du läst bok nummer 1 så måste du fortsätta att läsa hela trilogin om Victoria Bergman.

Rickard Enfors

2017-08-21

Bästa boken i trilogin.

2015-10-27

Obehaglig historia om sexuella övergrepp i barndomen och hur det påverkar människor. Ändå saknas något i denna andra bok som fanns i första delen. den griper inte tag i mig trots det gripande ämnet. Ska ändå läsa tredje delen för att få lösningen på gåtan. Stark 2:a

Karin Granander

2015-08-30

Ok o bra deckare. Lite annorlunda infallsvinkel med psykologi.

2015-08-09

Lätt att fastna i. Spännande, obehaglig och inte alls så förutsägbar som jag trott. Visar mycket på det lidande som orsakas av sexuella övergrepp. Kastar mig på nästa del.

Nils Rollbäck

2015-06-22

Lika bra som del ett, fast något mindre blodtörstig, och med något större fokus på bakgrund och sambandet mellan då- och nutid. Kan säkert upplevas som snårig, men jag gillade den skarpt!

Gunnel Lindström

2015-02-07

Skrämmande och otäck läsning. Alldeles för många personer och händelser att hålla reda på. Tappade bort mig någonstans i mitten av boken. Kunde ändå inte sluta läsa.

Miss Me Mo

2014-11-19

Liks bra som ettan och jag gick och köpte trean direkt efter att sista sidan var utläst

Anna Johansson

2014-04-18

Inte lika spännande som Kråkflickan. Den är också rörigare, mycket hopp mellan personer och då-/nutid. Boken är godkänd och hoppas att den tredje och avslutande delen är bättre.

Oj, denna var ju om möjligt ännu bättre än den förra. Så....en stark 4.

Teresia Kjellgren

2013-10-21

Lagom när man tycker man har koll på allt folk hit och dit då tvärvänder boken och man kan inte sluta läsa den för att sen slänga sig över tredje och sista delen. Hungerelden är minst lika bra som Kråkflickan och förväntningarna på sista boken är nu höga!

2013-07-15

Mycket spännande och otäck. Lika bra som den första boken i serien, ”Kråkflickan”.

Precis som del 1 Kråkflickan, sträckläste jag Hungerelden. Korta kapitel, det gillar jag. Lättläst, men en aning svårt att hålla reda på alla gubbar och gummor, svårt att förstå vilka som är vilka i dåtid och nutid, vem man ska misstänka för vad och vad det är man ska förstå. Dessutom var det fler månader sedan jag läste ettan, en nackdel. Nu måste jag läsa trean! Börjar tro att det här är "en Stieg Larsson" - man tycker det är fantastiskt, annorlunda, spånnande och man bara måste läsa vidare. Tills man plötsligt känner att man fått en överdos och det i lite perspektiv inte var så himla märkvärdigt ändå...?

Maria Svedman

2013-03-10

Otäck och vidrig men väldigt spännande, man vill bara att alla hemska människor ska upptäckas och få sitt straff. Många tankevändor på vad som ska hända här näst.

Karin Löfstrand

2013-02-20

130220: Riktigt bra! Spännande, lite ovanlig och ganska ruskig. Hur ska det gå?

2013-01-12

Fortfarande spännande om än inte riktigt lika som i första boken!

Eyez Only

2012-12-29

Jättebra fortsättning på första delen. Kastar mig nu över
del tre och avslutningen.

Sara Nilsson

2012-11-06

Lika bra som den första! Längtar till den tredje kommer ut i pocket!

Carolina E

2012-10-28

Den här boken tar sin början
precis där den förra slutade,
så jag kan väl inte orda så mycket om handlingen.

Men Jeanette Kihlberg fortsätter jakten
på de mördade pojkarna som förekom i den förra boken
och i den här boken
tillkommer ytterligare mord.

Samtidigt som Victoria Bergmans liv
fortsätter att kartläggas, bland annat
av psykologen Sofia Zetterlund.

Den förra boken var snudd på en femma
medan den här tappar mig lite och trillar ner i betyg.
Det blir för mycket namn och kopplingar
och på slutet har jag ingen aning om
vad det egentligen är för samband alla har.

Den är fortfarande annorlunda
mot den vanliga svenska deckaren/thrillern,
den här är så mycket bättre
och innehåller så mycket mer
av allt.

Jag tycker främst om att
Sofia Zetterlund och Jeanette Kihlbergs
förhållande beskrivs så naturligt.

Och jag gillar att twisterna fortsätter att komma,
som läsare har du ingen aning om vad som ska komma näst,
även om du väldigt ofta tror att du har full koll på läget.
Och precis som förra boken slutar den här med en cliffhanger
som gör att jag redan har reserverat den sista delen i triologin.

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Har samma tankar som efter del ett...

Carina Olsson

2012-09-30

Hungerelden är fortsättningen på kråkflickan. Båda böckerna är ganska otäcka.

Marléne S

2012-09-16

Inte lika bra som 1:an.

Jenny Jansson

2012-09-02

Spännande otäck!

Elisabeth E

2012-07-25

Den här tog inte lika mycket tag i mig som första boken dock är den fortfarande spännande.

Carin Lundberg Papp

2012-06-21

Mycket bra. Spännande!

Caroline Johansson

2012-06-20

Riktigt bra bok, nu bara måste jag snabbt bbörja läsa den 3.e

Kristina Norin

2012-06-17

Klart bättre än första delen Kråkflickan. Vi dras dock fortfarande med dåligt språk, främst p.g.a. att författarduon glömmer prepositioner i sina meningar, vilket får till följd att man tappar "flytet" i texten. Det är fortsatt också mycket tvära kast mellan nutid för de olika karaktärerna, vilka är ganska omfattande till antalet.Språket till trots relativt lättläst, men inget att yvas över.

2012-05-23

Jag var helt fascinerad av Kråkflickan när jag läste den och kunde knappt slita mig från läsningen. Den här andra delen är visserligen också bra, men inte alls lika fängslande. Jag upplevde det mer som same, same, but different. Läs resten på http://bokslut.blogspot.se/2012/05/hungerelden-av-jerker-eriksson-hakan.html

Betydligt rörigare än Kråkflickan, hade många gånger svårt att hänga med i kasten! Men jag kommer dock att läsa 3:an när jag får i den!

Robert Johansson

2012-05-02

boken dra in oss läsare i ett fortsatt otroligt obehagligt tillstånd. Ofta ett suggestivt beskrivande av en ung kvinnas totalt förstörda psyke. Hur hanterar man all känslosmärta man utsatts för. Lite svajigt skrivet, med all fruktansvärd smärta och sedan lite plattare partier. Men visst, blir det att läsa 3:an.

Sara Eriksson

2012-04-24

Jag tycker den första boken var betydligt mer spännande, nu är det bara att invänta bok nr 3

Marina Trenkoska

2012-04-23

4,5 i betyg.

Emeli Backström

2012-04-14

Så mycket bättre än första boken, jag är glad jag gav den en chans och ser nu fram emot sista delen.

Rasmusmatte .

2012-04-06

Stålande bra.

Monica Louise

2012-04-01

Väldigt obehaglig handling, kände inte riktigt att jag orkade läsa den. Är annars inte så känslig, men nej, denna gång läste jag inte ens klart boken.

Nettan Holmér

2012-02-26

Mycket lättläst med enkelt språk och korta kapitel. Boken är dock lite rörigt med många nya personer och en story som blir lite för mycket.

Jag tyckte denna bok kändes lite upprepning av den förra, var inget nytt utan det körde på med nya mord fast likadana. Jeanette fattade fortfarande inte hur något hängde ihop.Och på slutet rördes alltihop till en sörja. Så man fatta ingenting.Kråkflickan var mycket bättre. Nu får man hoppas att Pythians anvisningar som blir nr: 3 är bättre. Kommer på Storytel 17/4

elizabeth sundwall

2012-02-08

Jättespännande!! Längtar efter sista delen. Det blev lite flummigt mot slutet dock. Första delen blev ännu bättre när man läste andra.

Johanna Hellström

2012-01-29

Jag hade höga förväntningar efter att ha läst Kråkflickan, men jag upplevde denna bok som trög i starten, förvirrande pga alltför många karaktärer, och dessutom störde jag mig något på språket. Men spänningen skruvades upp mot slutet och avslutades återigen med en cliffhanger som gör att jag otåligt kommer att vänta på att få läsa upplösningen någon gång i maj!

Elisabeth Andersson

2012-01-27

Otäck och svår att lägga ifrån sig.

malin norbäck

2012-01-21

sjukt bra!

Ally Regins

2012-01-16

Inte alls särskilt välskriven, men jag kan bara inte sluta läsa och väntar med spänning på sista delen

Kenneth Olausson

2012-01-01

Tätare än första delen av den planerade triologin. Kanske mer trovärdig vad gäller själva storyn och med bättre språkdräkt än del ett (Kråkflickan). Den något komplicerade intrigen, med många bottnar och sidohistorier, börjar öppna sig.

Annelie Andersson

2011-12-23

Ruskigt spännande ,nästan omöjlig att släppa Nu väntar jag otåligt på tredje delen Phytians anvisningar --den kommer i maj Suck vilken lång väntan Jag vill veta fortättningen nu !!

Karin Söder

2011-10-09

Nu har de kommit igång, grabbarna! Den här var snäppet vassare än Kråkflickan och jag ser så fram emot att få läsa Pythians anvisningar! Rekommenderas!

Lena L

2011-09-07

Kråkflickan gav verkligen mersmak. Alla tre böckerna borde kommit samtidigt. En superb fortsättning på en riktigt otäck historia. Kändes dock lite som en mellanbok där man som läsare bara väntar på upplösningen. Väntar ch längtar efter del 3.

Spännande till sista sidan.
Det enda negativa är att jag måste vänta till maj 2012 för att få reda på upplösningen. :-)

Maria Johnson

2011-08-22

En mycket spännande bok där författarna skickligt lägger upp den ena rökridån efter den andra. Ser fram emot den tredje delen.