Sophies historia

Moyes, Jojo

| 2013

Frankrike, 1916. Sophie Lefevre driver tillsammans med sin syster familjens hotell i hemstaden medan deras mn slss vid fronten. Nr den nye tyske kommendanten fr syn p Sophies portrtt mlat av hennes make Edouard fds en farlig besatthet som kommer att tvinga Sophie till ett desdigert beslut. London, 2006. Sophies portrtt hnger hemma hos Liv Halston. Ett slumpartat mte avsljar mlningens verkliga vrde och dess turbulenta historia, och hotar att vnda upp och ner p Livs tillvaro. Sophies historia r berttelsen om tv unga kvinnor, tskilda av ett sekel, som frenas i sin beslutsamhet att slss fr det de lskar mest oberoende av vad det kostar...

Alva Bengtsson

2017-05-29

vldigt fin och vlskriven bok, ltt att hnga med vad som hnder.

Fast Forward

2017-04-25

lskade denna!

Rebeca Lindquist

2017-04-03

Vlskriven och underhllande bok.

Fiolsparv

2017-01-11

Gripande och bra.

Books I love

2016-07-13

FANTASTISK r den end ordet jag kommer p som beskriver den hr boken! :D

Kamali 

2016-06-25

Herrregud vilket skräp! Omogen och paranoid barnkvinna (Liv) träffar resonabel och sansad man (Paul) som trots alla hennes vredesutbrott à la barn i trotsåldern räddar henne. Kom igen!? Kan könsstereotyper förvrängas och spelas på mer? Nej.

Satu Koivukangas

2016-02-29

Himla bra !

PL *

2016-01-12

De delar som skildrar krigstiden gillade jag vldigt mycket, men de som utspelar sig i nutidens London gillade jag inte alls. Krlekshistorien som beskrivs kndes s smrig att boken tappade trovrdighet. Om jag kunde ge halva stjrnor s hade jag gett 3.5.

Kim M. Kimselius

2015-12-26

En annorlunda och mycket spnnande bok som tar mig med till Frankrike 1916 och frsta vrldskriget och London 2006. Berttelsen brjar med Sophie Lefevre som driver ett hotell tillsammans med sin syster medan deras mn slss vid fronten. Sophies man Edouard har mlat ett portrtt av Sophie, och den tyske kommendanten blir som besatt av portrttet, vilket fr Sophie att fatta ett desdigert beslut.

I London ger Liv Halston portrttet ver Sophie. Det fick hon av sin man nr de var nygifta, nu r mannen dd och portrttet betyder oerhrt mycket fr henne. Men s en dag upptcker ngon annan portrttet och d vnds vrlden upp och ner fr Liv.

Det r fascinerande att se hur dessa bda kvinnor, skilda frn varandra genom tidens gng, kmpande fr samma sak: portrttet. Fr bda fr det livsavgrande betydelser.

En bok som griper tag och r svr att sluta lsa. Skildringarna av krigets fasor gr ont, men ven den srbarhet som Liv br fr mig att lida fr hennes skull. Jag vill s grna att det ska g bra fr de bda kvinnorna, jag hller tummarna och lser s fort jag bara kan. En riktig strcklsningsbok! Ls den!

Ewa R

2015-10-18

Jojo Moyes har lyckats igen! och hr r det tv historier istllet fr en. Om att leva och verleva.

Thilda Karlsson

2015-08-23

Fastnade redan efter frsta sidorna. Bda berttelserna fngade mig och jag tycker boken r vldigt bra skriven. Det kndes mnga gnger som om jag sjlv satt i sophies restaurang eller i livs sovrum och upplevde allt. Fin historia

Emma T

2015-07-30

Himla himla besviken. Den fll mig verkligen inte i smaken, synd tycker jag fr jag lskar hennes andra bcker.

Andra boken jag lser av Jojo Moyes, och jag gillar hennes stt att bertta. Jag kommer personerna nra och vill veta hur berttelsen ska komma vidare. Den hr boken handlar fr mig om att verleva. verleva livets motgngar och hitta tillbaka till det som r att leva.

Erica Lirsj

2015-07-08

En appld till Jojo Moyes. ver frvntan och en bra knsla i kroppen efter sista sidan.

Jenny Andersson

2015-06-20

En riktigt bra bok som rekomenderas. Det tog ett tag att fastna fr den, men nr man vl gjorde det var den vldigt svr att lgga ifrn sig.

Sofia Norberg

2015-06-18

Frsta halvan av boken var seg och alldeles fr detaljerad. Sjlva historien kom inte igng frrn i del tv och frst d blev boken riktigt bra!

Jonna P

2015-05-17

Hade svrt att komma in i den och det fanns ngra historiska felaktigheter som frstrde lite till en brjan men sedan, vilken fantastisk bok! :) Jag kunde inte lgga den ifrn mig och strcklste den. Rekommenderas varmt!

Emma Andersson

2015-04-26

I brjan var boken vldigt gripande och riktigt bra skriven. Jag blev helt fst vid Sophie som tillsammans med sin syster driver hotellet/restaurangen Le Coq Rouge i Frankrike under krigstid. Hennes stora krlek r inkallad till fronten och hon frsker f vardagen att g ihop nr tyska soldater styr byn och inkvarterar sig p restaurangen. Nr boken sedan hoppar till nutid r det istllet en vanlig chick lit, en halvtaskig slarvigt komponerad krlekshistoria, vilket gjorde mig obeskrivligt irriterad. I slutet hmtar boken lite, kvinnornas de sammanlnkas av en mlning som Liv (i nutid) har p Sophie och spnningen stiger nr hon frsker ta reda p tavlans ursprung. Till avslut kommer en enligt mig totalt ondig sentimental epilog. S synd att frfattaren inte bara njde sig med att stanna kvar i historien om Sophie, jag tror att det hade kunnat bli en hjdare d. Hon frsker s mycket genom att trixa ihop historien med nutid, men det hr r ett klockrent exempel p att mer inte alltid blir bttre...

Marc Moore

2015-03-12

Orealistiskt smskruvad p ett gulligt stt. Drog mig fr att brja lsa den pga krigstemat men det blev aldrig fr tungt och stundtals r den rtt feelgood.
Moyes kan verkligen bertta en fngslande historia och jag kommer definitivt att lsa hennes andra bcker.

Ceen E

2015-03-02

En vacker historisk berttelse.

Katarina Nord

2015-02-19

Stark trea! Men jag lste den direkt efter Livet efter dig, s kanske var det svrt tycka att den var lika gripande! Tycker dock att dtidens huvudpersoner i Frankrike gr betydligt strre intryck n personerna i England, men det r en fin historia!

Emelie Westergren

2015-02-15

Invvd historia p ett fint stt. Ibland ngot svrt att hnga med i vissa karaktrer.

En mycket stark 4. Ls den!

Jennifer Tydn

2014-12-31

Underbar historia!

Ingrid Bergenudd

2014-12-27

Tycker att den var rtt seg om stndlig, men lste nd ut den. Delarna frn frsta vrldskriget var bst.

Elin Erikssonf

2014-12-14

Svr att slita sig frn. Gripande historia.

lskar boken, helt sld p Jojo Moyes bcker.

Sara Sandquist

2014-11-01

En helt okej historia. Men eftersom det var tv parallella berttelser som skulle jmfras med varandra s kndes den andra ganska tam. Sen var den ena huvudpersonen sjlvisk och otroligt jobbig.

Lena L

2014-10-31

Vilken gripande historia...bde i dtid och nutid...

Helena Rasmusson

2014-10-20

Mycket bra!

Jag hade hrt s mycket bra om "Livet efter dig" och frvntade mig hglitterr underhllning. Det brjade bra med en bra historia om Sophie under frsta vrldskriget. Desto strre blev besvikelsen nr "Del tv" pltsligt visade sig vara en lttvindig chic lit-berttelse med osannolika och ointressanta karaktrer. Hade man skippat historien i nutid -vars ihopfltande med den ldre historien var krampaktigt tillkmpad och lngskt - och berttat frdigt hela historien om Sophie och hennes familj - d hade boken ftt en fyra av mig.

Malin Sundman

2014-10-07

Som tv bcker i en, den frsta fantastisk, mlande och sjlfull. Den andra raka motsatsen, frutsgbar och banal. Ingen bok jag kommer tipsa mina vnner om eller kommer spara i bokhyllan.

emmakicki

2014-10-05

Frsta delen kndes mer lsvrd n fortsttningen d jag tyckte det blev lite tjatigt och tjafsigt. Inte lika spnnande lngre och jag blev nstan irriterad p huvudrollen.

Sandra Gustafsson

2014-09-24

Jojo Moyes vet hur man fr historier till liv. Kanske inte det bsta sprket men spnnande och lttlst. En riktig bladvndare.

Matilda Jurell

2014-09-11

I Jojo Moyes andra bok fr vi frst flja Sophie i frsta vrldskrigets Frankrike. Den hr historien r fngslande och skrivet med en otrolig skicklighet. Jag mmar fr Sophie och gr runt med en klump i magen nr allting bara gr smre och smre fr henne. Pltsligt lmnar vi Frankrike och befinner oss i nytidens England dr historien vvs ihop med dtiden. Hr r historien inte alls lika stark, utan r ganska tjatig och frutsgbar. Men allt som allt en underhllande, lttlst bok.

Anna Granstrm

2014-09-10

lskar den hr boken! Bde Sophies och Livs historia. Underbar. Till och med bttre n "livet efter dig".

Lotta Lettenstrm

2014-09-09

Oj oj vilken underbar bok! Kunde inte slppa den ifrn mig. Storyn och sttet att skriva fngade verkligen hela ens uppmrksamhet och fantasi. Det bsta jag lst p riktigt lnge!

2014-09-08

Bra och spnnande historia. Dessutom gillar jag bcker med parallella historier, Bra driv framt. msint.

Anna Engstrm

2014-08-19

Tunn inledning, brister i trovrdighet men sedan helt ok.

Karin Lfstrand

2014-08-04

140804: Bttre n "Livet efter dig", inte alls dumt faktiskt!

Cecilia Magnusson

2014-07-23

Bra, mkt bra. Helt i min stil.

Eva Jakobsson

2014-06-25

En historia som berr. Bladvndare.

Eva Pettersson

2014-05-30

Brjan av boken, som skildrar en ung kvinnas liv under frsta vrldskriget, var mycket spnnande, men den parallella nutidshistorien knns lite banal och slutet knns lngt ifrn trovrdigt.

Ma Coon

2014-05-10

En helt underbar bok!

Therese Lindskog

2013-12-08

En berttelse som handlar om hur livet gr vidare och hur vi frndras med de val vi gr lngs vgen.
Hade nskat lite mer av boken. Tyckte att berttelse delen som gde rum 1915-17 var mer gripande n de i nutid. Men p det hela en bra och mysig bok om livsval och krlek.

Helt bra lsning. Vldigt aktuell i dessa tider d mycket handlar om konst som kom p villovgar i krigstid.