Sophies historia

Moyes, Jojo

| 2013

Frankrike, 1916. Sophie Lefevre driver tillsammans med sin syster familjens hotell i hemstaden medan deras män slåss vid fronten. När den nye tyske kommendanten får syn på Sophies porträtt målat av hennes make Edouard föds en farlig besatthet som kommer att tvinga Sophie till ett ödesdigert beslut.London, 2006. Sophies porträtt hänger hemma hos Liv Halston. Ett slumpartat möte avslöjar målningens verkliga värde och dess turbulenta historia, och hotar att vända upp och ner på Livs tillvaro.Sophies historia är berättelsen om två unga kvinnor, åtskilda av ett sekel, som förenas i sin beslutsamhet att slåss för det de älskar mest oberoende av vad det kostar...

Therese A

2022-02-04

Fantastisk berättelse! Fint avslut på berättelsen med epilogen på slutet

VM

2021-02-27

En av Jojo Moyes finaste verk!! Jättefin historia o bra skrivet

VM

2021-02-27

En av Jojo Moyes finaste verk!! Jättefin historia o bra skrivet

Sara Eriksson

2020-07-27

Helt OK, men den grep inte tag i mig på samma sätt som andra böcker av samma författare :)

Madeleine Witt

2019-07-18

Wow vilken bok!

Madeleine Löfqvist

2019-03-22

Fantastisk bok. Vilken berättelse.

Frida

2019-02-21

Fin historia, dock lång startsträcka för att komma in i boken.

Josefin Wahlén

2019-01-14

Det tog ett tag att komma in i boken men när man väl gjort det var den helt underbar. Det är verkligen en mysbok som ska läsas i en stor fåtölj under en filt med ett kopp te. Jag gillar hoppet i tiden och hur man sakta börjar lista hur allt hänger ihop.

Sara AK

2018-06-13

Tog ett tag för mig att fastna för boken (Men berodde nog mer på mig än på boken i sig) men sen vände det och jag var fast. Spännande till sista sidan!

Jenny Olsson

2017-06-19

Alva Bengtsson

2017-05-29

väldigt fin och välskriven bok, lätt att hänga med vad som händer.

Fast Forward

2017-04-25

Älskade denna!

Rebeca Lindquist

2017-04-03

Välskriven och underhållande bok.

Fiolsparv

2017-01-11

Gripande och bra.

My.loved.books

2016-07-13

FANTASTISK är den end ordet jag kommer på som beskriver den här boken! :D

Kamali 

2016-06-25

Herrregud vilket skräp! Omogen och paranoid barnkvinna (Liv) träffar resonabel och sansad man (Paul) som trots alla hennes vredesutbrott à la barn i trotsåldern räddar henne. Kom igen!? Kan könsstereotyper förvrängas och spelas på mer? Nej.

Satu Koivukangas

2016-02-29

Himla bra !

PL *

2016-01-12

De delar som skildrar krigstiden gillade jag väldigt mycket, men de som utspelar sig i nutidens London gillade jag inte alls. Kärlekshistorien som beskrivs kändes så smörig att boken tappade trovärdighet. Om jag kunde ge halva stjärnor så hade jag gett 3.5.

Kim M. Kimselius

2015-12-26

En annorlunda och mycket spännande bok som tar mig med till Frankrike 1916 och första världskriget och London 2006. Berättelsen börjar med Sophie Lefevre som driver ett hotell tillsammans med sin syster medan deras män slåss vid fronten. Sophies man Edouard har målat ett porträtt av Sophie, och den tyske kommendanten blir som besatt av porträttet, vilket får Sophie att fatta ett ödesdigert beslut.

I London äger Liv Halston porträttet över Sophie. Det fick hon av sin man när de var nygifta, nu är mannen död och porträttet betyder oerhört mycket för henne. Men så en dag upptäcker någon annan porträttet och då vänds världen upp och ner för Liv.

Det är fascinerande att se hur dessa båda kvinnor, skilda från varandra genom tidens gång, kämpande för samma sak: porträttet. För båda får det livsavgörande betydelser.

En bok som griper tag och är svår att sluta läsa. Skildringarna av krigets fasor gör ont, men även den sårbarhet som Liv bär får mig att lida för hennes skull. Jag vill så gärna att det ska gå bra för de båda kvinnorna, jag håller tummarna och läser så fort jag bara kan. En riktig sträckläsningsbok! Läs den!

Ewa R

2015-10-18

Jojo Moyes har lyckats igen! och här är det två historier istället för en. Om att leva och överleva.

Thilda Karlsson

2015-08-23

Fastnade redan efter första sidorna. Båda berättelserna fångade mig och jag tycker boken är väldigt bra skriven. Det kändes många gånger som om jag själv satt i sophies restaurang eller i livs sovrum och upplevde allt. Fin historia

Emma T

2015-07-30

Himla himla besviken. Den föll mig verkligen inte i smaken, synd tycker jag för jag älskar hennes andra böcker.

Andra boken jag läser av Jojo Moyes, och jag gillar hennes sätt att berätta. Jag kommer personerna nära och vill veta hur berättelsen ska komma vidare. Den här boken handlar för mig om att överleva. Överleva livets motgångar och hitta tillbaka till det som är att leva.

Erica Lirsjö

2015-07-08

En applåd till Jojo Moyes. Över förväntan och en bra känsla i kroppen efter sista sidan.

Jenny Andersson

2015-06-20

En riktigt bra bok som rekomenderas. Det tog ett tag att fastna för den, men när man väl gjorde det var den väldigt svår att lägga ifrån sig.

Sofia Norberg

2015-06-18

Första halvan av boken var seg och alldeles för detaljerad. Själva historien kom inte igång förrän i del två och först då blev boken riktigt bra!

Jonna

2015-05-17

Hade svårt att komma in i den och det fanns några historiska felaktigheter som förstörde lite till en början men sedan, vilken fantastisk bok! :) Jag kunde inte lägga den ifrån mig och sträckläste den. Rekommenderas varmt!

Emma

2015-04-26

I början var boken väldigt gripande och riktigt bra skriven. Jag blev helt fäst vid Sophie som tillsammans med sin syster driver hotellet/restaurangen Le Coq Rouge i Frankrike under krigstid. Hennes stora kärlek är inkallad till fronten och hon försöker få vardagen att gå ihop när tyska soldater styr byn och inkvarterar sig på restaurangen. När boken sedan hoppar till nutid är det istället en vanlig chick lit, en halvtaskig slarvigt komponerad kärlekshistoria, vilket gjorde mig obeskrivligt irriterad. I slutet hämtar boken lite, kvinnornas öde sammanlänkas av en målning som Liv (i nutid) har på Sophie och spänningen stiger när hon försöker ta reda på tavlans ursprung. Till avslut kommer en enligt mig totalt onödig sentimental epilog. Så synd att författaren inte bara nöjde sig med att stanna kvar i historien om Sophie, jag tror att det hade kunnat bli en höjdare då. Hon försöker så mycket genom att trixa ihop historien med nutid, men det här är ett klockrent exempel på att mer inte alltid blir bättre...

Marc Moore

2015-03-12

Orealistiskt småskruvad på ett gulligt sätt. Drog mig för att börja läsa den pga krigstemat men det blev aldrig för tungt och stundtals är den rätt feelgood.
Moyes kan verkligen berätta en fängslande historia och jag kommer definitivt att läsa hennes andra böcker.

Carina B

2015-03-02

En vacker historisk berättelse.

Katarina Nord

2015-02-19

Stark trea! Men jag läste den direkt efter Livet efter dig, så kanske var det svårt tycka att den var lika gripande! Tycker dock att dåtidens huvudpersoner i Frankrike gör betydligt större intryck än personerna i England, men det är en fin historia!

Emelie Westergren

2015-02-15

Invävd historia på ett fint sätt. Ibland något svårt att hänga med i vissa karaktärer.

En mycket stark 4. Läs den!

Jennifer Tydén

2014-12-31

Underbar historia!

Ingrid Bergenudd

2014-12-27

Tycker att den var rätt seg om ständlig, men läste ändå ut den. Delarna från första världskriget var bäst.

Elin Erikssonf

2014-12-14

Svår att slita sig från. Gripande historia.

Älskar boken, helt såld på Jojo Moyes böcker.

Sara Sandquist

2014-11-01

En helt okej historia. Men eftersom det var två parallella berättelser som skulle jämföras med varandra så kändes den andra ganska tam. Sen var den ena huvudpersonen självisk och otroligt jobbig.

Lena L

2014-10-31

Vilken gripande historia...både i dåtid och nutid...

Helena Rasmusson

2014-10-20

Mycket bra!

Jag hade hört så mycket bra om "Livet efter dig" och förväntade mig höglitterär underhållning. Det började bra med en bra historia om Sophie under första världskriget. Desto större blev besvikelsen när "Del två" plötsligt visade sig vara en lättvindig chic lit-berättelse med osannolika och ointressanta karaktärer. Hade man skippat historien i nutid -vars ihopflätande med den äldre historien var krampaktigt tillkämpad och långsökt - och berättat färdigt hela historien om Sophie och hennes familj - då hade boken fått en fyra av mig.

Malin Sundman

2014-10-07

Som två böcker i en, den första fantastisk, målande och själfull. Den andra raka motsatsen, förutsägbar och banal. Ingen bok jag kommer tipsa mina vänner om eller kommer spara i bokhyllan.

2014-10-05

Första delen kändes mer läsvärd än fortsättningen då jag tyckte det blev lite tjatigt och tjafsigt. Inte lika spännande längre och jag blev nästan irriterad på huvudrollen.

Sandra Gustafsson

2014-09-24

Jojo Moyes vet hur man får historier till liv. Kanske inte det bästa språket men spännande och lättläst. En riktig bladvändare.

Matilda Jurell

2014-09-11

I Jojo Moyes andra bok får vi först följa Sophie i första världskrigets Frankrike. Den här historien är fängslande och skrivet med en otrolig skicklighet. Jag ömmar för Sophie och går runt med en klump i magen när allting bara går sämre och sämre för henne. Plötsligt lämnar vi Frankrike och befinner oss i nytidens England där historien vävs ihop med dåtiden. Här är historien inte alls lika stark, utan är ganska tjatig och förutsägbar. Men allt som allt en underhållande, lättläst bok.

Älskar den här boken! Både Sophies och Livs historia. Underbar. Till och med bättre än "livet efter dig".

Lotta Lettenström

2014-09-09

Oj oj vilken underbar bok! Kunde inte släppa den ifrån mig. Storyn och sättet att skriva fångade verkligen hela ens uppmärksamhet och fantasi. Det bästa jag läst på riktigt länge!