Sonjas sista vilja

Hellberg, Åsa

| 2012

Det tillhörde ovanligheterna att en död kvinna låg utanför entrén till Åhléns, men Sonja Gustavsson hade aldrig varit en särskilt vanlig kvinna. Hon hade inte planerat att dö mitt i Farsta centrum, men om hon vetat att det var där det skulle ske hade hon inte haft något emot det.Däremot hade hon planerat allt för sina väninnor, Maggan, Rebecka och Susanne, som chockas rejält av hennes testamente. De får dela på allt alla miljoner och alla spännande investeringar. Men först måste de uppfylla vissa villkor Vill de och kan de göra Sonja till viljes?Sonjas sista vilja är en riktig bladvändare. Tre vanliga tjejer i femtioårsåldern rycks upp från sina liv och tvingas börja om på nytt under mycket ovanliga omständigheter. Vi följer dem andlöst vare sig det handlar om heta kärleksaffärer i Paris, jobbiga exmakar i Stockholm eller gulliga barnbarn i Östersund.Det här är en härlig, romantisk komedi...

Anne Hansson

2021-11-16

Tänk att få läsa om kärlek och romantik, inga döda personer, ja Sonja förståss. Att få följa dessa vänner i vått och torrt. Författaren har verkligen satt något på spiken. Miljöerna och personerna känns så riktiga, och man kan nästan se det framför sig. Har läst de andra böckerna om Sonja och hennes vänner, så jag måste få fortsätta ovh få ett avslut på det hela. Förväntningarna är stora när jag öppnar nästa boks pärm.

Charlotta CG

2021-03-30

Hade jag varit fjorton år hade jag nog älskat den. Rena Harlekinboken. En riktig bladvändare för kapitlen är korta och man vill ju veta hur det går men ack så förutsägbart. Är man med på det så är det en avkopplande bok för hängmattan. Själv kände jag dock inte igen mig alls i någon av huvudpersonerna som var på tok för utseendefixerade och redan från början välbärgade. Tyckte också att förvecklingarna gick till överdrift. Visst är man försiktig som bränd men inte dum i huvudet. Speciellt inte när man i övrigt beskrivs som skärpt. Alla tre sprang runt och antog saker till höger och vänster istället för att kommunicera vilket man väl lärt sig i den åldern. Kul med de olika miljöerna som jag gärna hade läst mer om. Nu spelade det ingen större roll var i utlandet de var. Själva grundidén var finurlig.

Charlotta CG

2021-03-30

Helena Rasmusson

2020-11-15

En små mysig historia som är lättläst & ganska underhållande. Minus för att den är väldigt förutsägbar & lite väl ”smörig” mellan varven! Blir ändå nyfiken på bok nr 2!

Hanna Gyllberg

2020-08-20

Chic lit för 50+! Underhållande och härligt att läsa om karaktärerna som får sina drömmar uppfyllda. Dock lite platt och väldigt förutsägbar. Lättläst, skulle kunna va en följetong i M Magasin ;-)

Ä

Älskarattläsa

2018-07-07

En rolig ”mår bra” bok! Trotts att boken handlar om kvinnor som är 50-ish, tyckte jag (som själv är 30-ish) om den.. jag köpte till och med del 2 och 3..

Anna Hedenstedt

2018-06-26

En svag tvåa kan den få, då första halvan ändå var rätt underhållande. Sen blev det klet-harlequin över andra halvan, med superfåniga "förvecklingar" och skämskudde-formuleringar.

Lena

2018-05-29

Lyssnade inte färdigt på boken.

2017-05-24

Ibland får även jag nog av mörker och elände, tro det eller ej. Som för några veckor sedan och då till den milda grad att jag var tvungen att slänga in något jag hoppades var en feelgood. Den här boken fanns faktiskt på min boktolva, dessutom. Åsa Hellberg har jag hört mycket om och jag följer henne till och med på Instagram. Fram tills nu så har det varit bara tack vare hennes otroligt söta gamla katt. Läs mer på min blogg

Maria Klamas

2015-08-28

Efter att ha läst en fett tråkig bok var det en befrielse att läsa denna enkla småputtrigt trivsamma bok... Väldigt enkel och romantisk i sitt upplägg, som en mitt livs novell berättelse fast längre... inget ont i det... ibland är det precis det man behöver. En vill höra om personer som slitit, blivit svikna, gett upp och sen möter världens karl och blir galet älskade och bortskämda!

Maria Myrberg

2015-04-02

Mycket medioker

Karin Löfstrand

2015-03-02

150224: Fy så trist och osannolik. En knapp 2:a.

Katarina Nord

2015-03-02

En mysig fellgood bok om kvinnor mitt i livet. Uppläsaren Kerstin Anderssons röst är perfekt till boken. Det som drar ned betyget är sexscenerna som för mig är helt onödiga.

Eva Pettersson

2015-01-01

Klassisk chicklit. Lite väl förutsägbar och med högst osannolika sammanträffanden. Men roande för stunden, och lättläst.

Förutsägbar, enkel, banal.

Pernilla Engström

2014-07-13

En superbra bok om fyra vänninor som har känt varann i många år. Plötsligt dör en av dem, Sonja har skrivit ett testamente och väninnorna som trodde de visste allt om varann visade sig ha fel.

Jag köpte boken för dess inledande mening: "Det hörde till ovanligheterna att en död kvinna låg utanför entrén till Åhléns, men Sonja Gustavsson hade aldrig varit en särskilt vanlig kvinna ens när hon levde." Riktigt så bra som inledningen lovar, var inte boken. Men lättläst och underhållande om kvinnor i min egen ålder, dvs runt femtiostrecket. Ibland är det befriande att få läsa böcker där det blir som man drömmer om!

Maria Johnson

2014-06-25

Lyssnade inte färdigt, inte alls min typ av bok

Ingrid Larsson

2014-03-06

Härlig intrig!

Sylvia Ekberg

2014-02-24

Helt underbar bok verkligen feelgoog bok.

Louise Olsson

2013-11-10

En bok som är härlig! Man har väldigt svårt att lägga ifrån sig den! Mysig!

Monica Magnusson

2013-11-09

Den började väldigt bra tyckte jag. Om de här 4 vännerna. Men sen tyckte jag inte den va så bra i längden. Ganska långtråkig.

Glada Gunvor

2013-10-07

För mycket sex för mig.

Anna Collin

2013-10-03

Omöjligt att inte tycka om den här charmiga boken om de tre väninnorna. Eller fyra, kanske, för även Sonja känns liksom närvarande på något vis. Språket är rappt och tempot högt. En bok som man inte kan lägga ifrån sig.

Charlotta Simonson

2013-08-06

Rolig spännande lättläst bok. Man vill veta hur det går för de tre väninnorna och har svårt för att släppa denna bok som har humor värme och mycket kärlek i sig.

Kickie Boman

2013-08-06

Ganska banal och förutsägbar story.

2013-07-19

Nej, det här var inte min smak. Alldeles för .....tillgjort och tillrättalagt.

Eva Jacobson

2013-07-13

Kul inledning. Lättläst. Blev för mycket saga och förutsägbar efter ett tag.

2013-06-10

Boken är trevlig och väldigt charmig. Dock en aning för orealistisk för mig! Men en stark 3a!

Carin Lundberg Papp

2013-05-05

Så underbar!

Lotta Karlsson

2013-05-02

Förvisso en skön lättläst historia, fick mig att tänka på den tatuerade änkan. Men så vart det för mycket traditionellt könsrollstänk och såå snygga män och såå snygga kvinnor. Och de kunde skaffa såå häftiga saker med såå mycket pengar. så lätt är det inte att fixa lycka...

Helt fantastisk bok. Så skönt att läsa nått som får en att le!

Susanne Logren

2013-04-23

En bok att må bra av!

elizabeth sundwall

2013-02-17

En söt historia. En riktig strandbok =)

En underbar bok att lyssna på, (bra uppläst av Kerstin Andersson). Det är som en askungesaga i 2000-tals tappning med "tanter" istället för docksöta flicksnärtor.Man kan diskutera hur realistisk den är, men ibland behöver inte allt var så himla troligt. Det är underhållande och skrivit med glimten i ögat.
Jag träffade Åsa på bokmässan och vi pratade lite. Bland annat tyckte hon det ska var mässpriser på böckerna, hennes kostade 100:- (jag köpte den) medans vissa tar fullpris.Jag gillade den skarpt

Underbar bok som jag mer eller mindre sträckläste!

Tova C

2012-11-14

Började bra, men blev sämre hela tiden.

Ida

2012-10-03

Jag tycker om upptakten till den här boken. Det är en bra tanke med att lämna ett testamente där man kräver vissa saker i utbyte mot pengar. Men mot slutet blir boken för Harlequin-aktigt, allt rätt går rätt och det finns egentligen ingen verklighetsförankring i hur personer skulle agera. Allt är för tillrättalagt. Synd!

2012-10-03

Tyckte om den. Enkel och lättläst. Charmig och romantisk. Även om den är förutsägbar och kanske lite för många sammanträffande så är det sån´t här vi kan behöva ibland.

Började bra och löftesrikt, i mitten blev den fjantig och i slutet rent töntig! Besvikelse!

Tove Skarstedt

Elisabeth Andersson

2012-07-01

Charmig och lättläst.

2012-05-14

Jag har läst en bok tidigare av Åsa Hellberg, och det är hennes självbiografiska ”Casanovas kvinna” från 2009.

”Sonjas sista vilja” är Åsa Hellbergs romandebut. Och det är verkligen en mycket bra debut. Om man ska lägga in boken i en genre, så är det nog ”tant-lit” som man kan kalla den.

Jag tyckte väldigt mycket om boken. Den är lättläst, rolig, och lite rörande.

Roligt att läsa om kärlek och vänskap med kvinnor i femtiofemårsåldern som huvudpersoner. Och jag tycker verkligen om karaktärerna i boken.

Känns som om det kanske kan komma en fortsättning på berättelsen om dom tre vännerna. Och den skulle jag i så fall mycket gärna läsa.

Jag kan helt klart rekommendera boken. Och kanske då speciellt till kvinnor i min ålder.