Sonja och Maggan firar jul

Hellberg, Åsa

Kortromanen ?Sonja och Maggan firar jul? utspelar sig sex år innan livet vändes upp och ner för Sonjas tre väninnor ? Rebecka, Maggan och Susanne ? i och med Sonjas död. I denna fartfyllda feelgoodberättelse är Maggan är deppig och ligger på sjukhus med brutna ben efter en bilolycka. Sonja ? som har bestämt sig för att göra något åt sitt testamente ? har fullt upp med både julpyssel i Maggans hem i Farsta och förberedelser för sin sista vilja. Maggan kommer aldrig mer att kunna jobba som förskollärare och när Sonja är i ett julglittrigt Paris förstår hon vad Maggan ska få ärva. I den här förhistorien till succéromanerna om Sonja får vi äntligen veta hur det gick till. Åsa Hellberg skriver som alltid med en stor portion humor och värme med en seriös underton.

Anne Hansson

2021-06-20

Berättelsen fanns i min veckotidning och jag brukar läsa romanerna. Fastnade för denna berättelsen, men förstod att det fanns mer att läsa om Sonja och hennes vänner, här hoppa man in i något som man inte visste rikigt vad det var. Men jag tyckte om berättelsen var lätt läst och humoristisk, har också blivit att jag sökt fler böcker efter denna författare.

2021-01-14

I somras hittade jag ju tre kortromaner som handlade om Sonja och hennes väninnor. Då tänkte jag att denna, Sonja och Maggan firar jul, skulle vara lämplig läsning till julen. Så fick det bli.

Jag lärde ju känna Sonja genom hennes väninnors ögon, i de där tre "riktiga" böckerna och det är intressant att få veta mer om henne, när hon lever. Vilket jag började göra redan i förra kortromanen. Hon blir inte direkt trevligare och hon är inte lätt att gilla. Faktum är att jag egentligen inte gillar någon av de här fyra kvinnorna. Inte bara i alla fall.

Sonja och Maggan firar jul är snabbläst, småputtrig och småtrevlig. För att ha en titeln som innehåller "firar jul" så är det anmärkningsvärt lite julfirande här.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/01/sonja-och-maggan-firar-jul-av-asa.html

villa-freja.se

2020-02-06

Nu går vi tillbaka i tiden. Tills innan Sonja dör, vilket känns lite underligt, men också trivsamt. Det är roligt att lära känna Sonja i "verkliga livet" och inte enbart genom hennes testamente, som i de andra romanerna om Sonja och hennes väninnor. Det är en mysig kortroman om vänskap.

Detta är en mysig feelgood julbok💜💜💜💜