Song of Susannah

King, Stephen

| 2004

This a pivotal instalment in the epic saga provides the key to the quest that defines Roland's life. In the next part of their journey to the tower, Roland and his band of followers face adversity from every side: Susannah Dean has been taken over by a demon-mother and uses the power of Black Thirteen to get from the Mid-World New York City. But who is the father of her child? And what role will the Crimson King play? Roland sends Jake to break Susannah's date with destiny, while he himself uses 'the persistence of magic' to get to Maine in the Summer of 1977. It is a terrible world: for one thing it is real and bullets are flying. For another, it is inhabited by the author of a novel called 'SALEM'S LOT. SONG OF SUSANNAH is driven by revelation and by suspense. It continues THE DARK TOWER series seamlessly from WOLVES OF THE CALLA and the dramatic climax will leave readers desperate to read...

Izabela Horn

2023-07-04

Handling & Tema : 5/5
Karaktärerna: 5/5
Miljöbeskrivning: 5/5
Språk och berättarkonst:5/5

Nicklas Björk

2021-06-20

Till en början upplever jag SÅNGEN OM SUSANNAH som rörig och jag anser att Stephen King drar fram desperata lösningar kring hur Roland, Jake, Eddie och Callahan ska hitta Susannah/Mia. Efter en svag start tar boken fart och tempot blir högre samtidigt som Kings universum blir lite mer rörigare. King gör ett underhållande och naket porträtt som sig själv.

En solid uppbyggnad inför den avslutande boken i serien.

Patrick Fransson

2013-10-23

Läs och njut. Riktigt bra serie.

Tomas G

2013-07-03

Betyget gäller för hela bokserien. En del historier är riktigt bra, King som bäst. Tyvärr så får King spel totalt (när han blir påkörd i verkliga livet?) och börjar blanda in sig själv i handlingen. Det tog mig ur inlevelsen helt och hållet. En del guldkorn men som helhet en besvikelse.
Är kluven mellan en 2:a och en 3:a.

Paul Karlsson

2012-03-05

Ja, då var även näst sista boken i Stephen Kings "Det Mörka Tornet serie utläst. Boken tar vid precis där den förra slutade. Susannah har begett sig av till vår värld för att föda det demon barn som hon bär på. Detta har hon gjort under influens av ytterliga en personlighet som har tagit över hennes kropp. Mia heter denna personlighet som har tvingat henne att själa svarta tretton och sen bege sig iväg genom en dörr till vår värld. Detta så att inte hennes vänner kan följa efter henne. Men lite magi finns kvar i porten. Så totalt utan hopp är inte de resterande i Rolands Ka-Tet. Roland och Eddie ger sig av för att en gång för alla fixa affärerna med Calvin Torn . Medan Jake och Callahan beger till samma plats som Susannah innan allt är för sent. Det är i stora drag vad sjätte boken "Sången om Susannah" handlar om. Den här gången tyckte jag handlingen flöt på hela tiden. Allt var sjukt spännande då allt som händer hela tiden är en kamp mot klockan. Man har med andra ord väldigt svårt att lägga ifrån sig boken när man väl börjat läsa den. Men eftersom det är näst sista boken så känns det förstås som en transportstrecka för att nå till den slutgiltiga finalen i nästa bok. Men som sagt väldigt spännande är det och det slutar dessutom och med en cliffhanger så man är väldigt taggad att få läsa fortsättningen. En sak som var lite kul var att Stephen King medverkade i sin egen bok. Lite udda grej att skriva in sig själv som karaktär i sin egen bok, men han gjorde det på ett snyggt och underhållande sätt. Så summeringen av detta är att jag starkt kan rekommendera boken. Om man läst de tidigare förstås. Annars begriper man nog inte mycket av boken.

Jörgen Smedengren

2012-02-21

Hela denna serie var underbar.

Kamali 

2012-02-08

Näst sista boken i serien och förmodligen den bästa. Den är inte onödigt lång som många av de tidigare och således slipper du långdragna sega partier

Paul Karlsson

2011-12-18

SÅNGEN OM SUSANNAH

Elisabeth E

2011-07-07

Inte fullt lika bra som föregående bok men ändå väl värd att läsas. Det tog fart mot slutet. Känner lite ångest över att jag nu bara har sista boken kvar...

2011-01-07

Egentligen vet jag inte om den här boken hade behövts. Trots att man nästan stod kvar på samma ruta när boken slutade, som när den började, så blev det aldrig tråkigt. Hela tiden ville jag vidare, för att jag helt enkelt måste få VETA... Stephen King är verkligen en mästare på att berätta historier... och nu, äntligen, ska jag ge mig i kast med den sista boken i sagan.

Freddy K

2010-07-01

Lite av en mellanbok innan den extremt dramatiska upplösningen i bok sju.