Sonen

Nesb, Jo

| 2014

"Norrmannen Jo Nesb tillhr genrens smartaste utvare". Dagens Nyheter "en nervkittlande berttelse. Det r mycket skickligt gjort. Nesb kopplar greppet frn frsta till sista sidan. Sonen r omjlig att lgga ifrn sig". Femina "Scenerna r precis som vi vant oss vid nr det gller Nesb. Inknnande. Exakta. Sm prlor". Helsingborgs Dagblad Sonny Lofthus r en professionell syndabock. Han erknner andras brott och sonar deras fngelsestraff mot dagliga heroindoser. Han har suttit p Norges mest flyktskra fngelse i tolv r nr han fr hra ngot som frndrar allt. Sonny rymmer frn fngelset. Och han har mycket att hmnas. Fr Sonny kom livet att frndras nr han var sexton r och hans far en av de bsta brottsutredarna ngonsin skt sig sjlv till dds. Fadern efterlmnade ett brev dr han erknde att han var i hnderna p heroinligor och mnniskohandlare. Sonny liv rasade...

2022-11-02

Betyg 3,5

Adam Alsin

2019-06-30

Nesb skriver oerhrt spnnande och bra bcker med twistar hit och dit, love it.

Mrs SHE

2016-08-24

Briljant som alltid nr Nesb r inblandad!

h4l h4rtl3y

2016-05-28

Det r Nesb; det r bra tempo. Men det r ocks Nesb, s det r inte ngra stora verraskningar. Lttlst, underhllande. Men ocks "jaha".

2016-05-19

Spnnande och svr att lgga ifrn sig. Min frsta av frfattaren och jag trs lova att det blir fler. Den fngade mig.

PL *

2016-01-06

Mycket bra!

Solveig Perklen

2015-12-31

Strcklste denna boken julen 2015.

Nja, blev rekommenderad denna bok. Men jag tyckte tyvrr inte att det var den hit jag hoppats, Men en 4 kan den vl vara vrd.
(Min frsta Nesb.)

2015-07-25

Mycket spnnande, men inte Nesbs bsta. Det blir lite fr mycket av pikanta detaljer i denna kriminella vv.

Lotta Karlsson

2015-05-01

Mycket spnning och riktigt bra. Lite sknt att det inte var en Harry Hole utan en ensam bok.

Annika Sjstrm

2015-04-07

Christian Fex r vrldens SMSTA upplsare! han lser som om det vore en saga...polisen en lite halvkorkad mysfarbror och "skurken" kck supersnll 12-ring.....!!!

Ann Simonsson

2015-03-16

Inte heller denna gng blev jag besviken. Ifs inte den bsta av Nesb men helt klart en 4a.

Jan Banan

2015-01-29

Har helt tappat knslan fr Nesbs bcker. Jag engagerar mig inte alls lngre eftersom jag vet att hela boken r en enda lng rkrid fr att f maximal effekt p sin ologiska tvist han alltid avslutar med och raserar allt.......Kalkonvarning!!!

Inger Jonsson

2015-01-05

Spnnande, hndelserik och en utmrkt upplsning.

Kim M. Kimselius

2015-01-03

Efter en lite seg inledning tar boken fart och hller greppet om mig.

Boken handlar om Sonny Lofthus. Hans liv frndrades drastiskt nr han var sexton r och hans far, som var en av Norges bsta brottsutredare, begick sjlvmord. Pappan lmnar ett brev dr han erknner att han r inblandad i mnniskohandel och heroinsmuggling.

I samma stund som Sonny fr ta del av brevet rasar hela hans vrld och han tar sin tillflykt till heroinet.

Vi fr lra knna Sonny frst nr han sitter i fngelset. Sonny Lofthus r en professionell syndabok, som erknner andras brott och sitter av deras fngelsestraff mot att f fri tillgng till heroin i fngelset. Under tolv r har han suttit insprrad, fr brott han aldrig har begtt. Han hller sig fr sig sjlv. Medfngarna tror att Sonny har heliga krafter, att han kan ge dem syndernas frltelse. Drfr beknner de sina brott fr Sonny, som snllt lyssnar och hller sin hand ver dem.

En dag fr han hra en beknnelse som frndrar allt fr honom. I samma stund planerar han att rymma. Nu ska han hmnas alla ofrrtter som han ftt berttat fr sig under fngelsevistelsen.

En spnnande deckare, som inte r lika r som mnga av Jo Nesbos tidigare bcker.

Kim M. Kimselius

2015-01-03

Efter en lite seg inledning tar boken fart och hller greppet om mig.

En spnnande deckare, som inte r lika r som mnga av Jo Nesbos tidigare bcker.

A H

2014-12-08

Denna boken gillade jag. Antar att det inte blir ngon fortsttning men jag hade grna sett att det blev en.
Jo Nesb skriver alltid bra!!!

Marita Ryen

2014-12-02

Detta r ingen Harry Hole bok.
Jo Nesb skriver som vanligt bra. En spnnande och hndelserik bok. Kanske lite vl lng med sina 540 sidor.

Thommy Stenstrm

2014-11-28

Lite annorlunda bok av Nesb.
Men nd vldigt bra bok. Dock tycker jag att det kndes lite rrigt med alla norska namn. Men det beror kanske p att jag lst fr mnga svenska bcker i rad just nu.

2014-10-29

nnu en mycket bra bok av Jo Nesb!

Jo Nesb har skrivit tolv kriminalromaner. Tio bcker om Harry Hole, och tv stycken fristende bcker. Jag har lst dom tre senaste om Harry Hole, ?Pansarhjrta?, ?Gengngare?, och ?Polis?. Och jag har lst hans tv fristende bcker, ?Huvudjgarna? och nu ?Sonen?.

Har verkligen lskat alla dom fem bckerna som jag har lst, och jag borde verkligen lsa hans sju tidigare bcker ocks.

Jo Nesbs nya bok, ?Sonen? var verkligen bra. Oerhrt spnnande och mycket vlskriven. Blodig och vldsam, men ven knslosam. Och absolut inte frutsgbar p ngot stt. Vldigt spnnande var den, och jag hade s svrt att lgga den ifrn mig.

Rekommenderas absolut till alla som gillar nordiska kriminalromaner.

Teresia Kjellgren

2014-10-27

Inte en 11:e Harry Hole deckare som det stod ngonstans utan en utomordentligt bra Jo Nesbo deckare nd. Inte helt omjligt att det kommer fler deckare om Sonny Lofthus med det slut som boken har... En bladvndare som man inte vill lgga ifrn sig. Lttlst, spnnande och nnu ett bevis p att Jo Nesbo kan skriva bra bcker.