Sonen

Nesbø, Jo

| 2014

Sonny Lofthus är en professionell syndabock. Han erkännerandras brott och sonar deras fängelsestraff motdagliga heroindoser. Han har suttit på Norges mestflyktsäkra fängelse i tolv år när han får höra något somförändrar allt. Sonny rymmer från fängelset. Och han harmycket att hämnas. För Sonny kom livet att förändras när han var sexton åroch hans far en av de bästa brottsutredarna någonsin sköt sig själv till döds. Fadern efterlämnade ett brev därhan erkände att han var i händerna på heroinligor ochmänniskohandlare. Sonny liv rasade samman och hanblev narkoman. I Sonen skildrar Jo Nesbø än en gång ett Oslo i de mörkastetoner, där de mäktiga inom politik, näringsliv, polisoch domstolar sätter sig över lagen. Jo Nesbø är en av världens mest lästa kriminalförfattare.Han har sålt 23 miljoner böcker över hela världen och hartoppat New York Times bästsäljarlista. Han har bland...

2022-11-02

Betyg 3,5

Adam Alsin

2019-06-30

Nesbö skriver oerhört spännande och bra böcker med twistar hit och dit, love it.

Mrs SHE

2016-08-24

Briljant som alltid när Nesbö är inblandad!

h4l h4rtl3y

2016-05-28

Det är Nesbø; det är bra tempo. Men det är också Nesbø, så det är inte några stora överraskningar. Lättläst, underhållande. Men också "jaha".

2016-05-19

Spännande och svår att lägga ifrån sig. Min första av författaren och jag törs lova att det blir fler. Den fångade mig.

PL *

2016-01-06

Mycket bra!

Solveig Perklen

2015-12-31

Sträckläste denna boken julen 2015.

Nja, blev rekommenderad denna bok. Men jag tyckte tyvärr inte att det var den hit jag hoppats, Men en 4 kan den väl vara värd.
(Min första Nesbö.)

2015-07-25

Mycket spännande, men inte Nesbös bästa. Det blir lite för mycket av pikanta detaljer i denna kriminella väv.

Lotta Karlsson

2015-05-01

Mycket spänning och riktigt bra. Lite skönt att det inte var en Harry Hole utan en ensam bok.

Annika Sjöström

2015-04-07

Christian Fex är världens SÄMSTA uppläsare! han läser som om det vore en saga...polisen en lite halvkorkad mysfarbror och "skurken" käck supersnäll 12-åring.....!!!

Jan Banan

2015-01-29

Har helt tappat känslan för Nesbös böcker. Jag engagerar mig inte alls längre eftersom jag vet att hela boken är en enda lång rökridå för att få maximal effekt på sin ologiska tvist han alltid avslutar med och raserar allt.......Kalkonvarning!!!

Inger Jonsson

2015-01-05

Spännande, händelserik och en utmärkt uppläsning.

Kim M. Kimselius

2015-01-03

Efter en lite seg inledning tar boken fart och håller greppet om mig.

Boken handlar om Sonny Lofthus. Hans liv förändrades drastiskt när han var sexton år och hans far, som var en av Norges bästa brottsutredare, begick självmord. Pappan lämnar ett brev där han erkänner att han är inblandad i människohandel och heroinsmuggling.

I samma stund som Sonny får ta del av brevet rasar hela hans värld och han tar sin tillflykt till heroinet.

Vi får lära känna Sonny först när han sitter i fängelset. Sonny Lofthus är en professionell syndabok, som erkänner andras brott och sitter av deras fängelsestraff mot att få fri tillgång till heroin i fängelset. Under tolv år har han suttit inspärrad, för brott han aldrig har begått. Han håller sig för sig själv. Medfångarna tror att Sonny har heliga krafter, att han kan ge dem syndernas förlåtelse. Därför bekänner de sina brott för Sonny, som snällt lyssnar och håller sin hand över dem.

En dag får han höra en bekännelse som förändrar allt för honom. I samma stund planerar han att rymma. Nu ska han hämnas alla oförrätter som han fått berättat för sig under fängelsevistelsen.

En spännande deckare, som inte är lika rå som många av Jo Nesbos tidigare böcker.

Kim M. Kimselius

2015-01-03

Efter en lite seg inledning tar boken fart och håller greppet om mig.

A H

2014-12-08

Denna boken gillade jag. Antar att det inte blir någon fortsättning men jag hade gärna sett att det blev en.
Jo Nesbø skriver alltid bra!!!

Marita Ryen

2014-12-02

Detta är ingen Harry Hole bok.
Jo Nesbö skriver som vanligt bra. En spännande och händelserik bok. Kanske lite väl lång med sina 540 sidor.

Thommy Stenström

2014-11-28

Lite annorlunda bok av Nesbø.
Men ändå väldigt bra bok. Dock tycker jag att det kändes lite rörigt med alla norska namn. Men det beror kanske på att jag läst för många svenska böcker i rad just nu.

2014-10-29

Ännu en mycket bra bok av Jo Nesbø!

Jo Nesbø har skrivit tolv kriminalromaner. Tio böcker om Harry Hole, och två stycken fristående böcker. Jag har läst dom tre senaste om Harry Hole, ?Pansarhjärta?, ?Gengångare?, och ?Polis?. Och jag har läst hans två fristående böcker, ?Huvudjägarna? och nu ?Sonen?.

Har verkligen älskat alla dom fem böckerna som jag har läst, och jag borde verkligen läsa hans sju tidigare böcker också.

Jo Nesbös nya bok, ?Sonen? var verkligen bra. Oerhört spännande och mycket välskriven. Blodig och våldsam, men även känslosam. Och absolut inte förutsägbar på något sätt. Väldigt spännande var den, och jag hade så svårt att lägga den ifrån mig.

Rekommenderas absolut till alla som gillar nordiska kriminalromaner.

Teresia Kjellgren

2014-10-27

Inte en 11:e Harry Hole deckare som det stod någonstans utan en utomordentligt bra Jo Nesbo deckare ändå. Inte helt omöjligt att det kommer fler deckare om Sonny Lofthus med det slut som boken har... En bladvändare som man inte vill lägga ifrån sig. Lättläst, spännande och ännu ett bevis på att Jo Nesbo kan skriva bra böcker.