Sonen

Meyer, Philipp

| 2013

Sonen är en episk skildring av tiden och de män och kvinnor som formade USA - nybyggarkulturen, indianerna, första världs­kriget, gränsstriderna, oljan och vägen till rikedom. En roman som redan nu utropats till en framtida klassiker. Eli McCullough föds 1836, samma år som Texas deklarerar sig som självständig stat efter slagen om San Jacinto och Alamo. På ett sätt kan Eli sägas symbolisera denna nya republik, som också står som sinnebild för uttrycket Vilda västern. Men en dag förändras allt. När Eli är åtta år mördas hans mor och syster av comancher, själv blir han bortförd tillsammans med sin bror. I ett slag förlorar han allt som han lärt känna som sitt även sin egen identitet. Efter en tid i fångenskap släpps han allt mer in i indianstammens dagliga liv och får ur deras perspektiv följa comanchernas kamp för överlevnad när den vite mannen erövrar deras mark. Till sist står han...

Bengt Gördén

2021-06-30

En klart annorlunda bok. Bra skriven men handlingen var lite rörig i början. Men ganska snart fattar jag att de hoppar fram och tillbaks. Det gjordes en film/serie med Pierce Brosnan i huvudrollen. Skulle vilja säg att den är lika bra som boken men också lite annorlunda. Läsvärt och sevärt.

Stefan Wern

2020-05-01

Levde inte upp till förväntningarna. Men visst är skildringarna av cowboys och indianer läsvärda.

Stefan Wern

2020-05-01

Axel Fern

2017-12-06

En av de bästa böckerna jag hittills läst. Dramatisk, mänsklig, sorglig, vacker, varm, kall och rå. Påminner mig om Hemingway i högform.

Jouni Gustafsson

2017-01-17

Dramatisk och våldsam. Tankeväckande.

Nils Johansson

2016-09-13

En riktigt bra historisk roman som innehåller allt jag önskar från en bra bok. Historia, moraliska dilemman, filsofiska frågor, klasskamp, kamp om pengar, nytänkande - konservatism, feminism, kärlek och våld. En inblick i ett annat liv och en annan tid.

Det är en intressant vinkel som beskrivs; Hur "indianerna" lever efter den starkes rätt till egendom och liv, men hur det sedan vänds emot dem.

Det är också intressant att följa vilda västerns resa. Från boskapsrancher till oljeshejker.

Första femman på länge.

Gorazde Slimovic

2016-05-13

Nej detta var inte min typ av bok. Har mycket svårt att se storheten med den mer än att språket är bra.

Anna Hedenstedt

2016-04-23

Varför läste jag ut den? Tyckte den var rätt tråkig (som en äventyrspojkbok från 40-talet) och alltför brutal (alla dessa vidriga män genom hela jävla historien) och dessutom väldigt lång.

Intressant att en bok ger så många helt olika kommentarer som "Sonen". Den är antropologiskt gedigen. Troligen svårt att i modern skönlitteratur komma närmare indianernas vardagsliv på 1800-talet. Men frågan är hur Meyer blivit så upphöjd som författare, Den är stilmässigt rätt enahanda och skriven helt utan humor. Är man förtjust i temat i sig verkar detta vara succé, men för den som önskar en litterär och mänsklig upplevelse i första hand är den både långrandig och bitvis tråkig.

Fredrik Engström

2015-08-30

Släktkrönika över en Texasfamilj som tar sin början vid 1800-talets mitt och slutar i våra dagar. Oerhört mustigt och medryckande berättelse om indianer, sydstatare, mexikaner och oljebaroner.

Har läst tre fjärdedelar och kommer tyvärr inte att läsa mer. Jag hade stora förväntningar på den här boken och hade sparat den till sist i min hög med semesterlitteratur, men dessvärre var det en av de tråkigaste böcker jag läst. Det händer absolut ingenting och jag tycker att även om miljöskildringarna är intressanta är det ändå handlingen som bär en bok framåt.

Björn Öijer

2015-04-12

Det här är en episk västernskildring som utmanar Cormac McArthur i konsten att blåsa nytt liv i en utarmad amerikansk genre inom film och litteratur. Och frågan är om inte Philipp Meyer sitter stadigast i sadeln.
Städerna på slätten heter en av McArthurs träffsäkra berättelser om modernt ranchliv på 1900-talet i gränstrakterna mellan USA och Mexiko. Härom året kom Blodets meridian som förflyttar läsarna till den klassiska västernepoken, och det är med den romanen som Meyers Sonen framför allt bör jämföras. Likheterna är uppenbara. Detaljerade och naturalistiska – ibland surrealistiska – scener av laglöshet och skoningslös kamp mellan folkgrupper och individer. Därtill svindlande miljöbeskrivningar av prärie- och ökenlandskap fårade av canyons och uttorkade flodbäddar.
Philipp Meyer tar ett större grepp i sin släktkrönika som spänner från 1849 till 2012. Genom olika berättarröster får vi följa en texasdynastis historia från boskapsuppfödare till oljemiljardärer. Det som går i arv i släktleden är förstås betesmark så långt ögat ser, oljeriggar och en vit mangårdsbyggnad med oräkneliga rum, oljemålningar och byster efter romerska förebilder. Men i första hand ärvs ett karaktärsdrag: hårdhet gränsande till fullständig hänsynslöshet.
Vad som skiljer romanen Sonen från en tevesåpa som Dallas är författarens förmåga att göra tvärtom i en annars så genomtröskad och utlevad genre. Med avstamp i John Fords filmklassiker Förföljaren inleder han förvisso sin grymma krönika med en pojke som rövas bort av ett band comancher på plundringståg. Till skillnad från den stereotypa uppfattningen att kidnappade vita miste förståndet som fångar hos ”vildarna” visar Meyer hur bokens huvudperson Eli steg för steg lär sig den röde mannens naturahushållning och respekt för djur och natur. Han blir ett med stammen som mördat hans mor och bror och växer så småningom in i rollen som krigare.
Aldrig har jag läst en så kunnig och trovärdig skildring av en nomadiserande indianstams livsvillkor. Valda uttryck ur comanchespråket transkriberas. Och trots ett vidrigt avsnitt där comancherna torterar en tillfångatagen bisonjägare väcker boken frågan om inte den indianska livsstilen var mera hedervärd än de europeiska invandrarnas.
Hos indianerna lär sig Eli också att alla folk plundrar och tar slavar. Det gäller den amerikanska urbefolkningen så väl som mexikaner och amerikaner. Denna visshet blir vägledande för unge Eli, när han låter sig köpas fri och återvänder till de vita för att med hårda nypor bygga upp sitt imperium. Mord och lynchningar ingår i verktygslådan.
Trots att ett centralt tema i boken är delstaten Texas nationalism och rasistiska nybyggarkultur nämner inte författaren med ett ord helgedomen Alamo där hjältar som Jim Bowie och Davy Crockett slogs till sista man för Texas befrielse från Mexiko. Denna underlåtenhetssynd är en något av en litterär bedrift.
Kofösarna kallas inte heller cowboys. De heter på spanska vaqueros.
Sexualdriften är en annan röd tråd i berättelsen. Intressant att det konsekvent är kvinnorna – de må vara löpska ungmör i en tipie eller förmögen ranchägardotter – som tar initiativet till älskog. Männen är kåta de också men värjer sig av rädsla för konsekvenserna.
Mycket av romanens styrka ligger i personporträtten av Jennie, den framgångsrika men ständigt missnöjda affärskvinnan som blir klanens Grand Old Lady, och hennes far Pete. Hans dagböcker vittnar om en människa med eftertanke, moral och humanistiska värderingar. Utan honom skulle detta plundrarnas och erövrarnas samhälle vara våldsfixeringens eldorado och inget annat. Men Pete sjunker allt djupare i sitt eget självförakt, navelskådare i sitt vemod som han hånas av de handlingskraftiga i omgivningen.
Ja, den som vill tränga in i psyket hos dessa handlingens män och kvinnor har mycket att hämta i Sonen.

Marita Ryen

2015-02-19

Betyg 4-. En storslagen och våldsam berättelse om familjen McCullough. Bra skriven men kändes dyster nästan rakt igenom. Ingen person som jag tyckte om.

Karin Löfstrand

2014-12-10

141209: Riktigt bra om amerikansk historia i Texas, blev glatt överaskad. Indianer, spänning, kärlek och intriger i en blandning över ca 100 år.

Maria Eriksson

2014-08-16

Episk historisk roman om den amerikanska erövringen av kontinenten med fokus på Texas. Intressant upplägg med tre personer från en släkt som bär berättelsen genom tidens gång.

Å

Åsa Arveberg

2014-06-27

Tog ett tag att komma in i boken men sen gick det knappt att släppa den. En outstandning bok om Amerikas historia.

Casper Kerrén

2013-12-16

Passar mig och mina intresse väldigt bra just nu. Inte tråkig någonstans, inte utfyllnad någonstans, endast en välskriven bok.