Söndagspappan

Plain, Belva

| 2003

Donald Wolfe kommer som ung jurist till New York och får anställning på en advokatbyrå. Han gifter sig med den vackra men gåtfulla Lillian och ser fram emot att få leva familjeliv. Men Lillian tycker att det är roligare att synas på fester och umgås med människor från samhällets gräddfil. När Lillian blir gravid gör de en resa till Italien. Efter ett häftigt gräl försvinner Lillian och när hon återvänder erkänner hon utan omsvep att hon varit otrogen. Deras separation är ett faktum. Lillian vill upplösa äktenskapet utan krav för egen del, och är beredd att göra abort. Ursinnig och förkrossad inser Donald att deras liv tillsammans är över, men låter henne inte röra barnet. Dottern Tina föds och Donald får umgängesrätt under veckosluten. Han börjar snart att se fram emot deras stunder tillsammans. Känslorna för dottern djupnar samtidigt som han blir allt mer övertygad om att...

2021-10-20

Jag har de senaste två åren kommit att mycket uppskatta Belva Plains underhållningsromaner som jag tidigare har missat. I böckerna tar hon alltid upp aktuella problem men på ett engagerande och underhållande sätt.
Den här boken handlar om en ung man, advokaten Donald som bekymrar sig för sin lilla dotters uppväxt med en frånvarande, oengagerande mor, hans ex-fru, Lillian. Jag tycker det är intressant att läsa från ett manligt perspektiv, även om författaren var kvinna. När det handlar om barnuppfostran är det nästan alltid skrivet med en kvinnlig huvudkaraktär. Det blir dock lite för mycket amerikansk skenhelighet till och från. Och när Donald en dag bestämmer sig för att kidnappa sin dotter- rädda henne från modern istället för att kämpa i rätten så tappar jag en stor del intresse i boken framförallt då Lillian inte alls framställs som den olämpliga mor som jag först trodde att hon skulle vara.
Välskriven, och den har sina plus till och från. Ändå är det här den sämsta boken av Plain jag hitintills läst och lustigt nog verkar det här också ha varit hennes sista bok.
Slutbetyg, en 3:a!