Sonat till Miriam

Olsson, Linda

| 2008

Adam Anker, violinist och kompositör, har sedan en tid tillbaka funnit ro i Krakow. En dag när han slår sig ner på en parkbänk får han syn på ett hårspänne som väcker minnen till liv. Han minns sin dotter Miriam och hennes plötsliga död. Sorgen förstummade Adam, men fick honom också att inse hur han alltid dragit sig undan istället för att tala. Många hemligheter gömmer sig bakom den tystnad som styrt Adams liv. Beslutet att bryta tystnaden och ta reda på sin historia blir en hyllning till hans dotter. Sökandet leder Adam från Nya Zeeland till Polen, och så småningom till Sverige där han en gång lämnat sitt livs stora kärlek.   Sonat till Miriam är en gripande berättelse om att söka efter sitt förflutna, om att blottlägga...

2016-07-26

En stillsamt berättad bok i samma anda som Jag vill sjunga dig milda sånger men den når inte upp till samma kvalitet som debutboken. En riktig kärleksberättelse med mycket vemod. Linda Olsson är fantastisk på att berätta och förmedla känslor.

Vackert skriven, jag fastnade i den. Tyckte mycket om den här boken.

Ellinor Karlberg

2013-07-25

Linda Olsson skriver vackert. Men detta är den jag tycker minst om av de tre Olsson-böckerna jag läst, den är för långsam i början. Den hämtar sig iofs fint på slutet när hon knyter ihop historien. Förstår nog inte karaktärerna till 100%

eva arkelid

2013-01-10

jättefin berättelse. Lika bra som hennes andra böcker

Ursula Stålhandske

2012-12-06

Jag hade lite svårt att koncentrera mig stundtals, vilket drog ner mitt totala intryck av boken. Vissa partier var dock mycket rörande, berörande, bl a den klassiska musiken som återkom i ljudboken . Jag brukar inte läsa om böcker, men denna bok tror jag att jag skulle vilja ge ytterligare en chans om en tid igen.

Ewa Åkerlind

2012-11-06

En absolut helt underbar bok. När jag nu läst ut den känner jag mig både lycklig och sorgsen, på samma gång. Den är åde mörk och ljus. Som livet.

Elisabeth Karlberg

2012-08-24

Har precis läst om boken och den "håller" fortfarande :-)

Linda Sjöberg

2012-03-23

Den kommer tyvärr inte i närheten av hennes debutroman "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" men berör ändå.

Maria Jönsson

2011-12-10

Lite för dyster. Lite för tung men vacker.

Karin Uppman

2011-08-05

En helt fantasktisk bok. Tyvärr kändes slutet nästan som det tvingats fram, fick en känsla av att föfattaren bara ville ha boken avslutad. Synd på en annars helt underbar berättelse

Maria Eriksson

2011-03-22

Inte lika fängslande bra som debutromanen, men ändå ok!

Merja A

2011-02-16

Jag tycker om Linda Olssons sätt att skriva. Det är vackert och vemodigt till både språk och innehåll. Om du gillar den rekommenderar jag även"Nu vill jag sjunga dig milda sånger".

Anonym Bokälskare

2010-12-21

Den började bra men tappade på slutet. Hade svårt att avsluta boken. Läs hellre "Nu vill jag sjunga dig milda sånger".

Ulla Englund

2010-12-04

Nej, inte riktigt min genre.

Marie W

2010-07-29

En mycket vacker bok, både till innehåll och språk. Jag tyckte om "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" också, men den här är bättre.

Nils Thor

2010-05-27

Den var värd att lyssna till. Tyckte bäst om första delen. Sedan blev det en ganska tråkig monolog med Cecilias tankar.

Malin Persson

2010-02-26

Orkade inte läsa färidgt den. Blev deprimerad!

Annika Lönneborg

2010-01-30

Jag gillar hennes språk, men handlingen var ointressant och tempot segt. Hennes första bok var mycket mycket bättre.

underbar bok men hennes första slår allt

2010-01-02

Blev väldigt besviken! Tyckte så mycket om 'Nu vill jag sjunga dig milda sånger'.

Per Appelgren

2009-12-10

Boken går rakt in i hjärtat! Detta är i sanning en kärlekshistoria, både om närvaro och frånvaro av kärlek. Berättelsen handlar också om sveket - eller rättare sagt, det dubbla sveket. Om hur barnen upprepar föräldrarnas misstag utan att själva förstå det. Om hur omöjligt det är att hålla sådant hemligt som andra har rätt att få veta. Och om hur omöjlig kärleken är när den konfronteras med och hinns ikapp av verkligheten.

Den som tyckte om Milda Sånger - vilket jag gjorde - skall vara medveten om att den här boken är ganska annorlunda. Rapsodisk, fragmentarisk, utan en klar riktning. Om Milda Sånger kan sägas ha vara naturalistisk är Miriam snarare impressionistisk och Linda Olsson visar att hon väl bemästrar även denna genre. Ser fram mot hennes nästa bok!

Isabelle Bergkvist

2009-09-21

En bra bok dock inte lika bra som "Nu vill jag sjunga dig milda sånger." av samma författare

Julia Lundin

2009-09-05

Hade en konstig känsla att jag inte kunde läsa den här boken för fort. Var tvungen att läsa långsamt. Kanske för att hela boken är lugn. Låter konstigt, men så var det.

Anna Aspviken

2009-07-15

Vilken besvikelse! Språket är lika fantastiskt som i Nu vill jag sjunga dig milda sånger, men handlingen är för plottrig.

Ulrika Sturesdotter

2009-07-09

Är förtjust i tonen och i Linda Olssons språk, men den är inte på långa vägas så bra som Astrid och Veronica.

Eriko Takemoto

2009-06-25

Min förväntning var för högt efter att läst hennes tidigare bok ...

Karin D

2009-06-24

Välskrivet och poetiskt om sorg och smärta men inte alls samma magi som i Nu vill jag sjunga dig milda sånger, tycker jag.

Jag saknade en hel del - det där samtalet mellan Adam och Cecilia, det hade jag bra gärna velat läsa om, t ex.

Allra mest behållning fick jag av bonusmaterialet (i pocketupplagan) "Linda Olsson om att skriva Sonat till Miriam". Där kom magin!

katarina jeansson

2009-06-18

Linda Olsson skriver verkligen som musik för öronen.

Maria Klamas

2009-05-26

Efter att ha läst låt mig sjunga dig milda sånger var förväntan hög, vilket inte är rättvist mot en bok antar jag... att så till den milda grad jämföra med föregående... men så är det... och jag tycker inte att denna bok fängslade mig på det sätt som jag hoppats, nog för att den försökte, men det blev långtråkigt och jag hoppade över ord och ville bara bli färdig... kanske borde den få en chans till någon gång... alla är ju värda en andra chans...

Ellinor -

2009-05-12

Jag är oerhört glad över att jag har läst ”Sonat till Miriam”. Det är en välskriven, smärtsam och oerhört vacker berättelse om tystnadens och kärlekens makt.

”Sonat till Miriam” skildrar så mycket smärta och så många människors outhärdliga sorg på ett så gripande vis. Berättat med ett stort lugn ger den värme och hopp om att livet ändå en dag ska kunna fortsätta.

Andrea Lundberg

2009-05-08

Sonat till Miriam är en bok som fångade mig direkt, framför allt för det vackra språket. Mot slutet tycker jag dock att det blev lite för mycket av det goda och jag gillar inte att berättar-jaget växlas över till en annan karaktär. Enligt mig är den klart bättre än "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" som jag tyckte var helt ok men inte mer.

Jessica Sjölund

2009-04-22

Ja, efter att läst "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" så gick jag och längtade efter ytterligare bok av Linda Olsson. Tyvärr blev jag ganska besviken. Historien kändes för mig ganska ytlig och rörig, men till bokens försvar läste jag nog den lite för snabbt. Kanske är en bok som man långsamt ska låta smälta in.