Sömngångarland

Couto, Mia

| 2003

Den moçambikanske författaren Mia Couto är född i Beira 1955 och är numera bosatt i Maputo. Efter studier i medicin och arbete som chefredaktör vid olika tidningar doktorerade han i marinbiologi 1994. Han har givit ut romaner, dikter och noveller och skriver även för den enda professionella teatern i Moçambique. 1995 utkom den kritikerrosade romanen Sömngångarland om vilken Stefan Helgesson skrev i Dagens Nyheter: »Några av världslitteraturens mest förbluffande texter skrivs idag av afrikanska författare, såsom Mia Couto. När som helst kan andar bli synliga, skalbaggar tala, fiskar regna från himlen. Grundackordet i den litteratur jag talar om heter oro. Den mejslar fram ett språk som förmår omfatta en helt oberäknelig afrikansk verklighet där våldet härskar, statsapparaterna murknar inifrån och religionen är de hungrandes bröd.«

Evert Nilsson

2012-01-16

Kindzus 11 skrivböcker är en trolsk blandning av andar, myter och verkliga människor men samtidig5t en sanning om Mocambiques tragiska historia med inbördeskrig som slog landet i spillror.

user_293737

2009-09-24

full av underfundiga metaforer, myter, andar och verkliga människor