Sommarpyromanen

Lidberg, Minette

Nicki och hennes syrra Magda bor på husbåt. Det är härligt! Särskilt nu när de har sommarlov. De gör nästan ingenting annat än att bada. Tills en kväll, då de får syn på något konstigt, något som skrämmer dem ? Vad var det de såg? Och hänger det ihop med branden som samma natt bryter ut i hamnen? Ännu en spännande bladvändare av Minette Lidberg, illustrerad av Jesper Jenemark.

Detta är en spännande och bra bok som är lättläst. Den handlar om två systrar som är modiga. De bor i en husbåt och en pyroman härjar.

Jag och mina barn som är nio och elva år har läst Sommarpyromanen av Minette Lidberg med illustrationer av Jesper Jenemark, boken är utgiven på Idus förlag 2019. Systrarna Nicki och Magda bor på en husbåt. De har sommarlov och de badar hela tiden. En kväll när de är ute och går med hunden Rocky ser dem något mystiskt mellan sjöbodarna. På natten brinner det i hamnen och Nicki och Magda får annat att sysselsätta sig med än att bada den kommande tiden. Sommarpyromanen är bra och spännande tycker vi. Det är svårt att sluta läsa eftersom att man vill veta vad som händer i nästa kapitel. Boken har 64 sidor med lagom långa kapitel samt illustrationer. De svartvita illustrationerna som förekommer då och då i boken är charmiga och passar fint ihop med texten. Boken riktar sig främst till ålderskategorin 6-9 år och det tycker jag stämmer bra, men jag tror att många upp till tolv år också kan uppskatta boken. Boken passar fint för högläsning och att läsa själv för dem som har kommit igång att läsa lite mer. Sommarpyromanen är en perfekt sommarlovsbok!

Riktigt spännande bok, som nioåringen älskar!

Spännande, rolig & fängslande!