Sommarpyromanen

Lidberg, Minette

Nicki och hennes syrra Magda bor på husbåt. Det är härligt! Särskilt nu när de har sommarlov. De gör nästan ingenting annat än att bada. Tills en kväll, då de får syn på något konstigt, något som skrämmer dem ? Vad var det de såg? Och hänger det ihop med branden som samma natt bryter ut i hamnen? Ännu en spännande bladvändare av Minette Lidberg, illustrerad av Jesper Jenemark.

Anna Hallqvist

2020-07-01

Det är ett otäckt tema i Sommarpyromanen, att en pyroman härjar i hamnen. Barnen tar själva tar initiativ till att lösa gåtan utan att blanda in de vuxna, och flickorna visar på stort mod. Språket är väl anpassat till åldern, och bilderna kompletterar och harmonierar bra med texten. Jag gillar Jesper Jenemarks bilder, enkla och levande. Missa inte kartan över Sjöviken som är i början av boken, då får man en god överblick hur området ser ut.

Både jag och min sjuåring tyckte att Sommarpyromanen var spännande och roligt att läsa. Vi fick klura en bra stund innan vi förstod vem som var pyroman!

Jag gillar sådana här spänningsböcker där barn har huvudrollen i att lösa mysteriet, och har gjort det enda sedan jag var liten. Det är kul att se att sådant fortfarande håller.

I Sommarpyromanen av Minette Lidberg är det faktiskt ganska stora och läskiga saker som händer – det börjar brinna på olika ställen på nätterna. Nicki och Magda råkar befinna sig i närheten och ser saker som de tycker är misstänkta.

Något jag gillar med Sommarpyromanen är att barnen inte försöker lösa allt själv utan att ta hjälp av vuxna. De pratar både med mamma och med poliserna. Jag tycker också att det är bra belyst av Minette Lidberg att det, i det här fallet, är de vuxna som avskriver barnens idéer, upptäckter och känslor som oviktiga. Säkerligen igenkänning för många barn, och säkerligen en liten väckarklocka för vuxna att lyssna mer på våra uppmärksamma barn.

Illustrationerna är jättemysiga, jag gillar Jesper Jenemarks bilder. De ger en bra bild av det som händer utan att avslöja något av den framtida handlingen. Älskar också kartan som är i början, Sjöviken ser så mysigt ut!

Den här kapitelboken passar bra som högläsning men också för den som precis börjat läsa lite längre böcker. Kapitlen är lagom långa och typsnittet är stort och läsvänligt. Språket är lätt och flyter väldigt bra.

Detta är en spännande och bra bok som är lättläst. Den handlar om två systrar som är modiga. De bor i en husbåt och en pyroman härjar.

Jag och mina barn som är nio och elva år har läst Sommarpyromanen av Minette Lidberg med illustrationer av Jesper Jenemark, boken är utgiven på Idus förlag 2019. Systrarna Nicki och Magda bor på en husbåt. De har sommarlov och de badar hela tiden. En kväll när de är ute och går med hunden Rocky ser dem något mystiskt mellan sjöbodarna. På natten brinner det i hamnen och Nicki och Magda får annat att sysselsätta sig med än att bada den kommande tiden. Sommarpyromanen är bra och spännande tycker vi. Det är svårt att sluta läsa eftersom att man vill veta vad som händer i nästa kapitel. Boken har 64 sidor med lagom långa kapitel samt illustrationer. De svartvita illustrationerna som förekommer då och då i boken är charmiga och passar fint ihop med texten. Boken riktar sig främst till ålderskategorin 6-9 år och det tycker jag stämmer bra, men jag tror att många upp till tolv år också kan uppskatta boken. Boken passar fint för högläsning och att läsa själv för dem som har kommit igång att läsa lite mer. Sommarpyromanen är en perfekt sommarlovsbok!

Caroline Falk

2019-07-25

Riktigt spännande bok, som nioåringen älskar!

Spännande, rolig & fängslande!