Sommarmirakel

Salander, Sara

Sommaren är på  väg. Jag har varit hästskötare hos Rita och Lisa i drygt ett halvår. Lika länge sen är det som jag vann Hubertusjakten på Optimal, min favorit bland hästarna. Men när det nu blir dags för en ny tävling, Gædingakeppni, får jag bara vara med som simpel hästskötare. Vad värre är, det verkar som om Rita och Lisa har tänkt att sälja Optimal efter tävlingen. Hela sommaren är förstörd. Om de säljer Optimal tänker jag aldrig rida igen.Pappa har dessutom blivit konstig. Han har en hemlis som han vägrar berätta för mig. "Sen", säger han bara och försvinner hemifrån i jobb och mer jobb. Vad gör han egentligen? Vad är det för hemlighet han ruvar på? Och kommer jag någonsin att bli riktigt glad igen?Sommarmirakel är den andra och fristående uppföljaren till Mirakel och hemligheter.

Jag har läst Sommarmirakel av Sara Salander, boken är utgiven av Idus förlag 2020. Mi-Rakel har en CP-skada och älskar hästar och allra mest Optimal. Hon och Optimal vann hästtävlingen Hubertusjakten i höstas. Optimal ägs av klasskompisen Lisa och hennes mamma, men det är Mi-Rakel som kommer bäst överens med hästen. Mi-Rakel hjälper Lisa och Rita att sköta hästarna och ska få följa med som hästskötare på en ny hästtävling. Mi-Rakel önskar att hon fick rida Optimal på tävlingen, men Rita ska rida själv för att visa upp hästen inför försäljning. Mi-Rakel känner sig ledsen över att Optimal ska säljas och sommarlovet som snart är här känns förstört. Dessutom har pappa blivit så konstig, han försvinner i tid och otid och har en hemlis som han vägrar berätta. Sommarmirakel är en riktigt bra bok om hästar, utanförskap och vänskap. Författaren beskriver de känslor som Mi-Rakel känner när hon är glad, ledsen, arg och frustrerad på ett trovärdigt sätt. Jag tror att de flesta av oss kan känna igen oss i mycket av Mi-Rakels känslor oavsett om vi har några svårigheter eller inte. Boken beskriver stall och hästliv bra och jag blir nyfiken på campingen där Mi-Rakel och hennes pappa bor. Spänningen kring Mi-Rakels pappas hemlighet hålls vid liv under hela berättelsen och jag hann tänka ut flera alternativ innan jag till slut fick veta. Det här är en bok som jag verkligen vill rekommendera till barn i ålderskategorin 9-12 år, och kanske extra mycket till dem som gillar hästar eller vet hur det känns att känna sig lite annorlunda. Sommarmirakel är en fristående fortsättning på Mirakel och hemligheter som jag också varmt vill rekommendera. Jag rekommenderar dock att man läser Mirakel och hemligheter först.

Gripande, spännande & skickligt skriven!