Sommarljus, och sen kommer natten

Med en blandning av lika delar msinthet, humor och romantik skildrar Jn Kalman Stefnsson mnniskorna i ett litet samhlle p den islndska vstkusten. Bankkrisens Reykjavik och folktrons smtroll ligger lika nra. Eller lika lngt bort.

Kim M. Kimselius

2015-04-06

En bok dr orden ligger i munnen och rullar runt. Jag smakar p meningarna och lser dem flera gnger, ren njutning.

"Jonas vxte upp s lngsamt och stilla att vi lnga stunder helt glmde bort honom."

"Trarna har samma form som roddbtar, sorgen och svrmodet sitter vid rorna."

Nr jag lser boken fylls jag av vrme ver de msinta skildringarna av mnniskorna i byn.

Att se till att en by r huvudperson och lta allt kretsa runt byn frhjer lsningen. Mycket annorlunda lsning. Rekommenderar dig varmt boken.

Kim M. Kimselius

2015-04-06

"Trarna har samma form som roddbtar, sorgen och svrmodet sitter vid rorna."

Sofia Grundtman

2014-11-19

Tv saker jag gr - att andas och att tnka p dig.

Karl-Anders Molin

2013-11-14

Helt underbart sprk! En sann njutning att lsa!

Ulla Englund

2013-04-27

Helt underbar bok! Inga stora saker hnder men jag njt verkligen under lsningen. tminstone tv till av frfattarens bcker ska vara versatta till svenska: 'Himmel och helvete' och javascript:void(0);'nglarnas sorg'.

2012-06-30

Den hr boken om en islndsk by med 400 invnare innehller allt, man kan sga att den lilla isolerade byn r ett universum i miniatyr. Hr finns otrohet, gengngare, ensamhet, drmmar, avundsjuka och missunsamhet, men framfr allt finns det krlek och vnskap. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2012/06/sommarljus-och-sen-kommer-natten-av-jon.html

Fantastiskt spk, varje ord r viktigt och verkar genomtnkt. Och historierna r hrliga; jag tycker speciellt om astronomen.

2011-01-05

Humoristiskt skriven bok som trots det ltta sprket innehller viktiga frgestllningar, och behandlar olika den. Den har ven vissa poetiska inslag.

2010-11-13

Helt OK att vara dr ett tag i den islndska hlan, men inte hela 270 sidorna.

Ingrid Selnes

2010-02-02

Islndsk landsbygd, verkligen. Lite seg handling, men mnga minnesvrda karaktrer. Omslaget p boken r fascinerande, har ngot magiskt och lockande ver sig. Skulle vilja ha det som en tavla p vggen.

Cecilia Winberg

2010-01-29

Detta r en av de bsta bcker jag lst; det r ngot med ljuset och sprket. Allting knns skimrande men nd mnskligt.

Scoff O

2010-01-29

Klok, humoristisk och med stndiga kngor t samtiden. Plus helt ofrglmliga karaktrer vars livsden fltas samman under historiens gng. Snt hr kan jag sakna i svensk litteratur!