Sommarljus, och sen kommer natten

Med en blandning av lika delar ömsinthet, humor och romantik skildrar Jón Kalman Stefánsson människorna i ett litet samhälle på den isländska västkusten. Bankkrisens Reykjavik och folktrons småtroll ligger lika nära. Eller lika långt bort.

Kim M. Kimselius

2015-04-06

En bok där orden ligger i munnen och rullar runt. Jag smakar på meningarna och läser dem flera gånger, ren njutning.

"Jonas växte upp så långsamt och stilla att vi långa stunder helt glömde bort honom."

"Tårarna har samma form som roddbåtar, sorgen och svårmodet sitter vid årorna."

När jag läser boken fylls jag av värme över de ömsinta skildringarna av människorna i byn.

Att se till att en by är huvudperson och låta allt kretsa runt byn förhöjer läsningen. Mycket annorlunda läsning. Rekommenderar dig varmt boken.

Kim M. Kimselius

2015-04-06

"Tårarna har samma form som roddbåtar, sorgen och svårmodet sitter vid årorna."

Sofia Grundtman

2014-11-19

Två saker jag gör - att andas och att tänka på dig.

Karl-Anders Molin

2013-11-14

Helt underbart språk! En sann njutning att läsa!

Ulla Englund

2013-04-27

Helt underbar bok! Inga stora saker händer men jag njöt verkligen under läsningen. Åtminstone två till av författarens böcker ska vara översatta till svenska: 'Himmel och helvete' och javascript:void(0);'Änglarnas sorg'.

2012-06-30

Den här boken om en isländsk by med 400 invånare innehåller allt, man kan säga att den lilla isolerade byn är ett universum i miniatyr. Här finns otrohet, gengångare, ensamhet, drömmar, avundsjuka och missunsamhet, men framför allt finns det kärlek och vänskap. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/06/sommarljus-och-sen-kommer-natten-av-jon.html

Fantastiskt spåk, varje ord är viktigt och verkar genomtänkt. Och historierna är härliga; jag tycker speciellt om astronomen.

2011-01-05

Humoristiskt skriven bok som trots det lätta språket innehåller viktiga frågeställningar, och behandlar olika öden. Den har även vissa poetiska inslag.

2010-11-13

Helt OK att vara där ett tag i den isländska hålan, men inte hela 270 sidorna.

Ingrid Selnes

2010-02-02

Isländsk landsbygd, verkligen. Lite seg handling, men många minnesvärda karaktärer. Omslaget på boken är fascinerande, har något magiskt och lockande över sig. Skulle vilja ha det som en tavla på väggen.

Cecilia Winberg

2010-01-29

Detta är en av de bästa böcker jag läst; det är något med ljuset och språket. Allting känns skimrande men ändå mänskligt.

Scoff O

2010-01-29

Klok, humoristisk och med ständiga kängor åt samtiden. Plus helt oförglömliga karaktärer vars livsöden flätas samman under historiens gång. Sånt här kan jag sakna i svensk litteratur!