Sommarhuset

Fredriksson, Anna

| 2011

BONUS!INKLUDERAR INTERVJU MED ANNA FREDRIKSSON!Eva står tyst. Hon behöver inte berätta att senaste gången hon träffade Anders och Maja var en kort stund i köket hemma hos mamma när hon fyllde sextiofem.Eva har inte haft någon kontakt med sina yngre syskon på många år. Hon har nästan slutat tänka på dem när hennes mamma oväntat dör, och hon måste träffa Anders och Maja vid begravningen.Ingenting har förändrats, de är som främlingar inför varandra och snart är de inbegripna i en bitter arvstvist. Eva har sett det som en självklarhet att hon ensam ska ta över sin mammas älskade sommarhus i skärgården, men syskonen vill sälja så snart som möjligt.Eva flyr ut till sommarhuset, men bara ett par dagar senare dyker Anders och Maja upp med sina familjer i släptåg för att förbereda huset inför försäljning. Under de veckor som följer vänds Evas liv upp och ner. Huset fylls av andras ägodelar, röster...

2023-03-28

Betyg 2,5

Charlotta CG

2015-08-24

Hur är det möjligt att någon som har en lärarexamen inte begriper att syskon måste dela lika när föräldrar dör??? Det framstår som så otroligt naivt även om man spenderat all tid där till skillnad från syskonen. För detta hade jag kunnat ge boken en tvåa men den är ändå full av fina skärgårdsbeskrivningar och faktiskt en del bra citat om det här mer relationer så den lyckas hänga fast vid en svag trea.

E H

2015-02-11

Nä, den här romanen var ingenting för mig. Känns så fylld av ångest och obehag.

Malin Sundman

2014-09-12

Möjligt en svag fyra men en gripande historia och rolig att läsa. Ser fram emot filmen!

Maria Myrberg

2014-08-18

Riktigt bra relationsroman!

Anna Hedenstedt

2014-02-23

Välberättat! Jag sympatiserade med huvudpersonen trots att hon verkade lite svår.

Anne Liljeroth

2013-10-14

Fint skildrat drama om syskonrelationer.

Amelie Adrielsson

2013-09-19

Tråkig och seg... den utvecklas så långsamt att det är en omöjlighet att läsa klart den!

Eva Rydinger

2013-09-12

Lågmält och fint.

Catta Cat On Hat

2013-08-24

En stillsam berättelse med ett driv som gör att jag inte vill lägga ifrån mig boken. Familjetvist....

Marita Ryen

2013-08-11

En bok som sakta växer. Historien är sorglig men ändå blir det en fin historia.

Louise Olsson

2013-08-09

Sådär! Lite konstig.

2013-01-05

Känner sympati för Eva, men efter ett tag tycker jag att hon sjukt fäst vid det förgågna och sin mor. Börjar även att tycka om syskonen. Alla har sin historia.

Lena Lundgren

2012-08-08

Relationsdrama med trovärdiga karaktärer och en dialog dom känns äkta. Bra läsning med en handling dom för framåt.

eva arkelid

2012-08-01

underbar bok den berör verkligen. den är lätt och tung, glad och sorgsen allt på en gång

Merja A

2012-07-04

Jag tyckte mycket om Anna Fredrikssons debutroman. Kort och gott: håller helt och fullt med Ulrika Milles, DN

harriet karlsson

2012-06-17

Eva Sandhammar

2012-06-13

Egentligen en bra historia men personerna känns som tagna ur en lättviktig tv-serie. Louise Raeders uppläsningen är för känslosam för min smak.

Pia Stendahl

2012-02-02

Anna Fredriksson har på ett insiktsfullt sätt skildrat ett familjedrama som utspelar sig efter ett dödsfall i familjen och efterföljande arvstvist.

Författaren kommer mest till sin fördel i relationsbeskrivningarna. Dom är målande, träffande och trovärdiga.

Det finns två saker som jag stör mig på när jag läser boken. Det första är att Eva är så naiv att hon inte tror att det ska bli en konflikt vid arvsskiftet. Det har jag väldigt svårt att förstå. Det känns ju ganska troligt med en stor konflikt med tanke på tidigare osämja.

Det andra är att jag inte är helt nöjd till förklaringen till varför syskonen är osams och varför Eva brutit kontakten med sina syskon. Det förklaras delvis men inte helt. Jag är väldigt nyfiken på vad som hänt tidigare mellan syskonen men jag får aldrig svar på mina frågor.

Jag tycker om att författaren inte tar Evas parti. Det finns två sidor av varje mynt och båda sidorna får komma till tals. Till en början är det Evas tankar och känslor som skildras men ju längre in i boken jag kommer ju mer får jag veta hur de andra syskonen tänker.

Boken berör mig, vilket inte är så konstigt med tanke på ämnet. Boken har god potential men jag känner inte att boken når inte riktigt ända fram

Maria Johnson

2012-01-04

En helt ok relationsroman.

Eva Pettersson

2011-12-12

Småtrevlig läsning, men inget som dröjer sig kvar efter att man läst ut boken.

Sara Eriksson

2011-12-06

Jorå, den tog sig allt en bit in i boken. Men vad konstigt det kändes att läsa en bok som bara gick ut på ett "normalt problem". Positiv upplevelse :)

Mycket bra bok, skönt språk...någon tyckte slutet var förutsägbart, men det tyckte inte jag!

Ullis N

2011-10-15

Det härär min typ av bok. Jag gillar relationsromaner och gärna andra relationer än just kärlekens. Den här boken visar så bra hur svårt det är när man låser sig i föreställningar om andra och hur enkelt det här när man lyckas skala bort det.
Den är väl värd en fyra, men då den kändes lite stel och klyshig i början får den inte det högsta betyget.

Lotta Norén

2011-10-10

Tråkig inläsning drog ner betyget. Är dock inte säker att den skulle fått en fyra även om jag läst den.

Annimoure Nilsson

2011-09-29

En verkligt berörande bok (även om jag blev lite besviken på avslutet). Jag känner så igen mig i alla de tankar och uttryck hon har. Mycket, mycket läsvärd.

Maria Klamas

2011-08-21

En bok om syskon som kommit ifrån varandra... eller kan man det?? är syskon som prästen säger i boken vänner man aldrig kan bli av med?? någonstans är det väl sant... men är det det boken handlar om, eller handlar det om att se till sina egna behov och tron i att allting handlar om en själv, att man själv är centrum i världen? ja kanske det... eller så handlar det om sorg, av rädsla för att bli övergiven? eller om kärlek och hur kärlek kan förmedlas och överleva genom igenkännande av miljö, möbler, hus, natur och dofter... om sorgen över att förlora det man håller kärt, det man behöver och sorgen över att inte längre vara behövd?? många bottnar i boken som jag sträckläste....

Ulla Englund

2011-08-19

Boken är trevligt skriven men jag blev fort mätt. Lite för förutsägbart.

Stina Persson

2011-07-06

En bok som jag inte kunde släppa. Fint beskrivet hur sorg och relationer påverkar livet. Mycket av våra uppfattningar bygger på missförstånd och att vi inte pratar tillräckligt med varandra. Syskon bär med sig olila bilder av sin uppväxt, ingen är rätt ingen är fel. Vi gör så gott vi kan.. Det blir inte lättare av att vi skall äga saker ihop.

Camilla Eriksson

2011-06-09

En av dom bästa böcker jag läst i år.,en bok om syskonrivliatet och sorgen efter deras mammasdöd.

2011-05-25

Den här boken var verkligen en glad överraskning från en debutant. Boken var en sträckläsarbok som jag hade mycket svårt att lägga ifrån mig.

Boken handlar om en mors död och tre vuxna syskons osämja och arvstvist.

Men den handlar också om några sommarveckor i skärgården med mycket fina beskrivningar av naturen och landskapet.

Jag tyckte väldigt mycket om stämningen i boken. Och personporträtten var riktigt bra gjorda.

Skulle gärna läsa fler romaner av författaren. Och kanske gärna med samma personer i handlingen.

Rekommenderar varmt boken till alla.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Ehwa Lindström

2011-05-25

Jag läser mängder med böcker. Är verkligen bokknarkare. Oftast läser jag flera böcker samtidigt men ibland händer det att en bok får min odelade uppmärksamhet, från pärm till pärm. När jag fick Anna Fredrikssons debutroman Sommarhuset i brevlådan och började läsa de första sidorna så åkte alla andra böcker åt sidan. Det är ett gott tecken på att en bok kommer att betyda mycket. Ett annat tecken är att jag sänker min läshastighet; jag vill liksom sjunka in i texten ordentligt och fundera över det jag läser. Ytterligare ett tecken är att de böcker som blir viktiga ofta får en mängd understrykningar och marginalanteckningar och så är fallet med Sommarhuset.
Anna Fredrikssons debutroman är väldigt habilt skriven. Språket är enkelt men inte simpelt. Väl avvägt, helt enkelt. Bortsett från att jag drabbades av boken eftersom jag kan relatera till somligt i den så tycker jag att historien är väldigt allvarlig och vacker. Den handlar om vad sorg kan göra med människor - och på hur olika vi alla förhåller oss till densamma - och hur gamla bortträngda känslor kan komma upp till ytan vid en livskris.
Boken är också fylld av dofter och ljud av sommar och hav. Hela upplägget påminner väldigt mycket om Paradistorg av Ulla Isaksson om någon minns den.
Jag läste ut boken för en dryg vecka sedan men själva stämningen dröjer sig fortfarande kvar i mitt inre. Jag funderar fortfarande på hur det ska gå för Eva och hoppas på en fortsättning framöver.
Ta dig tid när du läser boken! Det är den värd.