Sommargästen

När Agneta blir änka känns hennes hus i Mölle plötsligt alldeles för stort, och hon beslutar sig för att hyra ut ett rum för att dryga ut hushållskassan. Hemligheten som maken Henning berättade före sin död - att han har en dotter utanför äktenskapet - skaver i henne, och hon måste också bestämma vad hon ska göra med hans aska som hon gömt under sängen.Sophie har vuxit upp med sin danska rockstjärna till mamma, och när hon får veta att hennes far gått bort reser hon till hans hemstad Mölle. Hon hyr av en slump in sig hos Agneta och sommaren som följer blir ett hisnande äventyr kantat av sorg och lycka, rödvin och jordgubbssaft, kärlek och besvikelse. Och en stark, ny vänskap som ingen av kvinnorna hade väntat sig.Sommargästen är en varm och charmig berättelse om sorg, kärlek, vänskap och hemligheter."En lättsam och tänkvärd roman om tillhörighet och vänskap över generationsgränserna."...

Erika Larsson

2023-04-16

En härlig feelgood med dråpliga inslag och som dessutom inte är sliskig och ytlig.

Boktanten

2022-10-28

En feelgood med knorr!
Pittoreska och mysiga Mölle är verkligen en perfekt miljö för en feelgood. Gamla trähus med snickarglädje, tinnar och torn och prunkande trädgårdar. Kan det bli mycket bättre?

Författaren Anna Sundbeck Klav har lyckats fånga den speciella atmosfär som finns där, fått in den varma och somriga känslan. Intrigen är stillsam, utan stress och hets vilket passar bra med tanke på att den i grunden är ganska sorglig och känslosam. Men den danska virvelvinden Sophies rättframhet och impulsivitet livar upp stämningen och höjer till viss del tempot. Jag upplevde boken som något seg i början men efter ca 100 sidor kändes det som om karaktärerna började sätta sig och inta sin plats i storyn.

"Sommargästen" innehåller både glädje och sorg, vänskap och relationer och en stor dos hemligheter - alla perfekta ingredienser i en feelgood. Den enda ingrediensen som saknas är väl egentligen den romantiska kärleken. Men jag tycker inte att det gör något, tvärt om faktiskt. Det gör att det blir mer fokus på hemligheterna och den spänning som följer i dess spår. Jag ser fram emot nästa del i serien.

Pia Gummesson

2022-09-24

Älskar boken

Härlig, gripande och underhållande!

Anna Hallqvist

2022-05-27

Jag kan inte påstå att jag är någon feelgood-läsare av rang, även om mitt bokbloggande har öppnat ögonen för att genren existerar och att guldkorn finns att plocka även här. Jag behöver mer än en skön känsla och kärlek när jag läser en bok, någon liten typ av spänningsnerv måste pirra för att jag ska fångas in och behålla intresset. Det gör det förstås i Sommargästen, för hur ska det här gå om Agneta avslöjar Sophies hemlighet? Jag kunde omöjligt lägga ifrån mig boken!

Sommargästen är en feelgood-pärla i ljuvlig sommarmiljö, med en rafflande hemlighet nerpackad i strandväskan. Härliga karaktärer får liv, och Mölle är så stämningsfullt beskrivet att jag bara vill dra dit och sätta mig i Agnetas torn och skriva!

När Agneta blir änka känns huset för stort, hon beslutar då attt hyra ut ett rum. Precis innan maken Hennings död berättar han en hemlighet, att han har en dotter från en snedsteg som gjordes för många år sedan.

Sophie har vuxit upp med sin danska mamma, när hon får reda på att hennes pappa dött reser hon till hans hemstad Mölle. Hon hittar ett rum att hyra som hon kan bo i över sommaren, rummet är hos Agneta hennes pappa änka.

Åh vilken mysig feelgood detta är! Det är en varm, finstämd bok i ett lite långsammare tempo men det känns helt rätt att det är så. Den här boken går rakt in i hjärtat och jag berörs av karaktärerna Agneta och Sophies historia och känslor. I boken bjuds jag på hemligheter, sorg, glädje, vänskap och värme - perfekta ingredienser till en feelgood. Fantastiska miljöbeskrivningar så nu vill man ju åka till Mölle, besöka Villa Tennsoldat och sitta uppe i tornet med en feelgoodpärla som denna och bara njuta.

Annette Stolt

2022-05-08

Det här är en trevlig och mysig feelgood med fokus på kvinnlig vänskap som växer fram ur sorg och saknad. Miljöbeskrivningarna av Mölle och trakten runt omkring är väldigt fina och jag blir inspirerad att åka dit.

Lättläst och trevlig läsning, helt perfekt för läsning ute i vårsolen! En härlig försmak på sommaren!

Omslaget är underbart och får mig att längta efter soliga dagar på stranden!

2022-05-06

Jag har inte läst något av Anna tidigare, men den här boken gav mersmak. En varm och charmig berättelse om både kärlek och sorg, vänskap och hemligheter.

Jag fastnar direkt i boken och får en sådan härlig känsla av miljöerna och karaktärerna. Anna skriver bra och boken är lätt att ta till sig. ”Sommargästen” är en härlig feelgoodroman där oväntad vänskap står i centrum. Gillade denna - mycket!