Sommarens skatter

Lindqvist, Jenny

Sommarhimlen är klarblå. Storasyster och lillebror sitter i bilen på väg till stranden. Det är varmt och de längtar efter att svalka sig. Väl nere på stranden börjar en skattjakt.Följ med på sommarens äventyr och lär dig känna igen tio olika sorters snäckor och musslor. Leta efter de olika sorterna och skapa vackra sommarpyssel.

Jag har läst Sommarens skatter med text och bild av Jenny Lindqvist, boken är utgiven på Idus förlag 2019. Det är varmt och storasyster och lillebror sitter i baksätet av bilen. Vinden rufsar om dem i håret. De är på väg till stranden med pappa. På stranden hittar de tång och flera olika snäckor. Storasyster och lillebror tycker att det skulle vara gott med glass, men pappa har glömt sin plånbok… Sommarens skatter är en riktig sommarbokskatt! Illustrationerna är ljusa, fina, charmiga och fantastiskt härliga. Texten flyter fint med lagom mycket text för att nå de flesta i en barngrupp i åldern 3-6 år. Boktips till barnfamiljer och förskolor, och den passar kanske lite extra bra nu i sommartider. Jag vill också tipsa om att Jenny Lindqvist tidigare har gett två böcker i samma serie som heter Hösten knackar på och Våren kommer krypande som är minst lika bra.

Nina Hansson

2019-06-08

Här kommer ett tips på en jätte fin barnbok. "Sommarens skatter" text och bild av Jenny Lindqvist. Utgiven av Idus förlag. Detta är den tredje boken av författaren. Storasyster och lillebror ska åka med pappa till stranden. Det är varmt och barnen vill ha glass, men pappa säger han har glömt sin plånbok. Barnen går för att leta skatter i stället. De hittar fina snäckor på sin vandring. De hittar även en nyckel som pappa säger att de måste lämna tillbaka. Som tur är träffar de damen som har tappat sin nyckel. Jag och Samantha tyckte det var en jätte fin saga med jätte fina bilder. Jag tyckte det var bra att författaren hade en översikt på alla snäckor som barnen samlade på stranden. En jätte fin somrig bok att läsa för barnen på stranden.

Detta är tredje delen i serien ”Årstiderna” där vi får följa två syskon och deras utforskande i vardagen under olika årstider i en vardagsnära berättelse. Tidigare delar är trevliga böcker som handlat om vår och höst. Nu är det sommarens tur!
I ”Sommarens skatter” får vi följa syskonparet under en dag på stranden. Besvikna av utebliven glass ger sig barnen istället ut på skattletning. På stranden finns massor av fina snäckskal! Men vad hittar de under sin skattjakt om inte en borttappad nyckel?
Vad ska man göra med en sådan? Kan den användas för att låsa upp ännu en skatt?

En trevlig detalj är att Lindqvist väver in olika snäckors namn i berättelsen. Så utan att det är faktabok så blir boken ändå lärorik ur ett naturvetenskapligt perspektiv. Utöver det så får barnet också möta en mängd strandrelaterade ord.

Precis som tidigare böcker i serien väver Lindqvist in interaktiva frågor i berättelsen som stimulerar till samtal om berättelsen och illustrationerna. Lindqvist har också en väldigt trevlig illustrationsstil med ljusa pastellfärger. En favoritillustratör hos oss!
Boken harett tydligt barnfokus även i illustrationerna där de vuxna hamnar i utkanten eller skymundan. Jag älskar också att framsidans bokstäver är gjorda på ett sätt som iallafall jag älskade och tyckte var supercoolt som barn med bokstäver som skiftade färg.
Locka barn till böcker med barnperspektiv i små detaljer är fina grejer!
Boken avslutas också med ett uppslag med 10 olika slags snäckskal och deras namn. Otroligt fint och lärorikt för såväl liten som stor. Samt ännu ett uppslag med tips om sommarpyssel med snäckor.

En väldigt mysig och välgjord bok som kompletterar övriga delar i serien. Ett tips att låna på bibblan nu när
sommarvärmen kommit (iallafall här hos oss).
Är du nyfiken på tidigare böcker så är titlarna ”Hösten knackar på” och ”Våren kommer krypande”.

Fyraåringen tycker: Här är det mycket prat om eremitkräftor, krabbor och sånt som han har sett i några av sina favoritprogram. Han gillar att svara på de interaktiva frågorna och berättar vad som händer på varje sida.

Mamman tycker: Jag gillar Jenny Lindqvist årstidsserie. Den är mysig, lärorik, har jättefina bilder och bra sammanhängande berättelse. Det är så fint att storasyster och lillebror leker bra tillsammans. Dock kan jag tycka att själva valet av snäckor är lite exkluderande. Det finns rejält många ställen i Sverige där det inte går att plocka just snäckor och lära sig dem. Men det gör inte så mycket ändå, då kan det vara en bra bok som en förberedelse till semester eller om man bara vill lära sig mer, alltid bra att lära sig mer. Jag gillar också att det finns interaktiva delar för barnet som ökar läsförståelsen.