Sommaren utan män

Hustvedt, Siri

| 2011

Mia Fredricksens tillvaro raseras i samma stund som hennes make Boris låter meddela att han vill ta en "paus" i förhållandet. I själva verket har han träffat en tjugo år yngre arbetskollega. Mias väg tillbaka är både vinglig och krokig. "En tid efter det att han hade yttrat ordet paus blev jag galen och hamnade på sjukhus. Han sa inte Jag vill aldrig se dig igen eller Det är slut, men efter trettio års äktenskap räckte det med paus för att förvandla mig till en sinnessjuk vars tankar exploderade, rikoschetterade och krockade mot varandra likt popcorn i en mikrovågspåse." Herregud, halva sitt liv har Mia delat med Boris, alla sorger och bedrövelser, all lycka och alla överraskningar längs vägen. Men nu vill han ta en paus. Efter en tid på sjukhus beslutar sig Mia för att åka hem till sin familj. Där kan hon återhämta sig och förhoppningsvis jobba lite som lärare. I mötet med sin 87-åriga...

Mikaela86

2021-08-15

Siri är bra på att få fiktiva karaktärer att kännas verkliga. Och det märks att det är samma stil som i "Vad jag älskade". Sättet hon beskriver konst. Den filosofiska och psykologiska aspekten. En sommar utan män och istället med kvinnor unga som gamla. Jag tyckte om den!

Ulla Dahlander

2014-12-17

Känner mig befryndad med huvudpersonen genom mitt yrke. Hennes sätt att reda ut sitt liv och återvända till glädjen värmer. i denna bok är huvudpersonen kvinna. I tidigare böcker jag läst har jaget varit man.j Jag rekommenderar Hustvedts författarskap.

Malin H

2014-08-03

Lite svår och lång ingång för mig (men berodde nog på livet inte boken) och sen färdades jag över språk och utläggningar om kvinnlig sexualitet och svek och kärlek med mera.

Inte hennes starkaste tycker jag, lite ojämn - men fortfarande mycket läsvärd.

Jenny Eriksson

2013-12-05

Maria Klamas

2013-02-01

Va?? Vad handlade den här om då?? Jag läste å läste å försökte verkligen hitta en mening, en röd tråd, en tanke, en struktur... men nej, jag famlade runt bland alla ord, människor, tankar o lösa trådar... Förstod verkligen ingenting... och utöver en för mig helt obegriplig historia bestående av bitterhet, mail med nån okänd, mail med fd man, sexuella tankar, samtal med gamla tanter, samtal med mamma, samtal med ungdomar så saknade boken kapitel å sånt gör mig smått galen... När vi sedan pratade om boken på bokcirkeln var det en av 5 som gillade och uppenbarligen förstått den och som kunde berätta handlingen...

Maria Klamas

2013-02-01

Sara .

2013-01-10

Jag väntade mig en bok lika bra som "Vad jag älskade" men "Sommaren utan män" var en stor besvikelse. Jag läste den utan större engagemang. En bra mycket sämre författare än Hustvedt kunde ha skrivit den här boken.

Camilla Nilsson

2012-11-06

Väldigt bra! Jag har hittat smarta, insiktsfulla och vackra stycken som jag vill återkomma till på nästan varje sida i boken. Följer inte någon traditionell mall utan svävar ut rätt mycket åt alla möjliga håll men det gör mig ingenting alls. Kan inte sätta fingret exakt på vad som fångade mig men om jag ska försöka så antar jag att det var blandningen av intressanta kvinnoöden samt att jag blev gripen av det både poetiska och träffsäkra i texten.

Maria Eriksson

2012-09-19

Jag och Siri kommer inte riktigt överens, men efter diskussionerna i bokcirkeln, måste jag ändå ge henne en svag fyra. Boken innehåller kvinnors erfarenheter i flera åldrar men ibland blir det för många filosofiska utvikningar. Roligt är i alla fall när hon vägrar att kalla mannens nya kvinna vid namn. Hon får heta Pausen.

Jenny Stenberg

2012-06-12

Den här boken alltså. Jag tycker om allt med den. Språket, referensera, historian. Allt passar mig så bra.
Det tog mig mycket längre tid att läsa den här boken än vad sidantalet är för att jag ville suga på den. Inte alls att den skulle ta slut. Jag var helt fast och uppskattade läsningen något otroligt. Det blir helt klart mer Siri för min del framöver.

Victoria N

2012-05-07

Poetiskt språk, vältecknade personporträtt

2012-03-19

En väldigt bra berättelse! Kände mig poetiskt inspirerad och älskade bokens ifrågasättande natur även om jag inte hängde med i alla referenser. Speciell, annorlunda.

frida lindkvist

2012-01-22

Förvånad över det låga betyget - kanske var tillfället för läsning illa valt? Kom inte in i det tämligen pompösa språket.

Eva Pettersson

2011-04-02

Grundhistorien är bra, men jag tyckte att det var lite för mycket feministiska och poetiska utläggningar.