Sommaren med Ava

Det blir en het sommar i Sunnanby! Det sista Ava vill när hon kommer hem efter en tid utomlands är att åka upp till lilla Sunnanby, i de djupaste skogarna i norr. Den pittoreska byn där hon tillbringade sina barndomssomrar fläckas nu av minnen som hon helst vill undvika att tänka på. Men ödet vill annorlunda, och utan att hon själv riktigt förstår hur det går till så jobbar hon snart på det som förut var hennes mormors gamla café. Axel är Sunnanbys mest attraktiva singel, men det enda i livet som betyder något för honom är dottern Ellen. Efter att ha blivit djupt sviken flera gånger har Axel ingen önskan om att inleda någon ny relation. Cornelia äger numera Café Sunnanby, men har inte satt sin fot där sedan en fruktansvärd händelse som hela Sunnanby fortfarande skvallrar om. När caféet hotas av nedläggning tvingas hon dock dit, och det blir upptakten till en sommar...

Underbart härlig feelgood med både svärta och djup. Sidorna flyger fram och jag känner verkligen med karaktärerna. En riktig pärla att läsa inte bara på sommaren utan även i höstmörkret och på vintern. Så mysig!

Lite för enkel, klyschig, förutsägbar och perfekt för min smak. Men helt klart lättläst och underhållande strand-lektyr

Det här var en härlig sommarpärla! Jag kastas direkt in i Avas ofrivilliga äventyr uppe i Sunnanby och rycks med i allt som händer, för det händer något hela tiden så sidorna bara flyger iväg i rasande fart. Jag gillar hur Anna knyter ihop alla karaktärer och händelser och hur jag ser Sunnanby så klart framför mig.
Tyckte väldigt mycket om Ava-delen och ser verkligen fram emot resterande delar, är nyfiken på vem nästa bok kommer handla om, om det blir tex Hösten med xxx ? Gissar/önskar att det är Cornelia och ju också ruskigt nyfiken på vad som händer med de andra i Sunnanby i framtiden.

Den här tyckte jag så otroligt mycket om! En varm och berörande berättelse. En riktig kärleksroman men där även en stark vänskapshistoria får stor plats och starka kvinnliga karaktärer. Om du ska läsa en feelgood-roman i sommar, läs den här!

En trevlig feelgood med de rätta ingredienserna, men som ändå, på något subtilt ogreppbart sätt, ändå blir en smula långtråkig.

Vilken underbar bok! Jag tyckte så mycket om karaktärerna och miljön. Känslorna beskrivs så bra! Kärlekshistorien går rätt in i hjärtat men det gör också vänskapsrelationen i boken. Rekommenderas verkligen!

Engelska Väninnan

2019-06-11

Bokus inordnar romanen bland "modern vuxenromantik". Jag ska vara snäll och nöja mig med att konstatera att den genren inte passar mig.

2019-06-09

I Sommaren med Ava får vi följa med Ava som hastigt får åka upp till mormoderns gamla hus i Sunnanby. Påtvingat av hennes mamma som själv inte har tid får Ava sköta kontakten med hantverkaren som ska komma. Hantverkaren Axel visar sig vara en riktig snygging som får Avas hjärta att klappa lite snabbare. Precis som författarens tidigare böcker är det en lättsmält och mysig berättelse med vissa komplikationer. Ganska tidigt anar man hur berättelsen ska fortsätta men den är inte så förutsägbar att den stör. Ava är trevlig att följa men jag gillar inte att hon låter mamman styra så mycket i hennes liv. Dock ser vi en stor utveckling i Avas liv genom boken där hon kommer till insikt om vad som är viktigt i livet. Sen två års ålder har jag varit besatt av hästar så mitt hjärta jublar när hästar skymtar förbi lite snabbt i boken. Sommaren med Ava är perfekt läsning i hängmattan i sommar med sin charmiga historia!

Underbar, rolig & charmig!

Lollos Bokhörna

2019-05-30

”Sommaren med Ava” av Anna Lönnqvist är en härlig feelgoodbok med både hjärta och smärta! Det är en väldigt varm och romantisk berättelse om vänskap, kärlek, sorg och viljan att förändra. Det är en bok om att hitta kärleken och att till slut följa sina egna drömmar istället för att lyssna på andra.

I boken får vi möta Ava, Cornelia och Alex och läsa om hur deras liv flätas samman i Sunnanby. Det är en historia jag inte vill ska ta slut!

Anna har en fantastisk förmåga att skriva levande och målande. Hennes karaktärer är lätta att tycka om! ”Sommaren med Ava” är feelgood när det är som bäst. En sträckläsningsbok som lämnar ett leende på läpparna!

Pia Gummesson

2019-05-14

Underbar Feelgood på hög nivå!Älskar boken Om Ava och alla karaktärer.Hoppas det kommer mer om byn Sunnanby.