Sommaren med Ava

Det blir en het sommar i Sunnanby! Det sista Ava vill när hon kommer hem efter en tid utomlands är att åka upp till lilla Sunnanby, i de djupaste skogarna i norr. Den pittoreska byn där hon tillbringade sina barndomssomrar fläckas nu av minnen som hon helst vill undvika att tänka på. Men ödet vill annorlunda, och utan att hon själv riktigt förstår hur det går till så jobbar hon snart på det som förut var hennes mormors gamla café. Axel är Sunnanbys mest attraktiva singel, men det enda i livet som betyder något för honom är dottern Ellen. Efter att ha blivit djupt sviken flera gånger har Axel ingen önskan om att inleda någon ny relation. Cornelia äger numera Café Sunnanby, men har inte satt sin fot där sedan en fruktansvärd händelse som hela Sunnanby fortfarande skvallrar om. När caféet hotas av nedläggning tvingas hon dock dit, och det blir upptakten till en sommar...

Vilken underbar bok! Jag tyckte så mycket om karaktärerna och miljön. Känslorna beskrivs så bra! Kärlekshistorien går rätt in i hjärtat men det gör också vänskapsrelationen i boken. Rekommenderas verkligen!

Bokus inordnar romanen bland "modern vuxenromantik". Jag ska vara snäll och nöja mig med att konstatera att den genren inte passar mig.

I Sommaren med Ava får vi följa med Ava som hastigt får åka upp till mormoderns gamla hus i Sunnanby. Påtvingat av hennes mamma som själv inte har tid får Ava sköta kontakten med hantverkaren som ska komma. Hantverkaren Axel visar sig vara en riktig snygging som får Avas hjärta att klappa lite snabbare. Precis som författarens tidigare böcker är det en lättsmält och mysig berättelse med vissa komplikationer. Ganska tidigt anar man hur berättelsen ska fortsätta men den är inte så förutsägbar att den stör. Ava är trevlig att följa men jag gillar inte att hon låter mamman styra så mycket i hennes liv. Dock ser vi en stor utveckling i Avas liv genom boken där hon kommer till insikt om vad som är viktigt i livet. Sen två års ålder har jag varit besatt av hästar så mitt hjärta jublar när hästar skymtar förbi lite snabbt i boken. Sommaren med Ava är perfekt läsning i hängmattan i sommar med sin charmiga historia!

Underbar, rolig & charmig!

”Sommaren med Ava” av Anna Lönnqvist är en härlig feelgoodbok med både hjärta och smärta! Det är en väldigt varm och romantisk berättelse om vänskap, kärlek, sorg och viljan att förändra. Det är en bok om att hitta kärleken och att till slut följa sina egna drömmar istället för att lyssna på andra.

I boken får vi möta Ava, Cornelia och Alex och läsa om hur deras liv flätas samman i Sunnanby. Det är en historia jag inte vill ska ta slut!

Anna har en fantastisk förmåga att skriva levande och målande. Hennes karaktärer är lätta att tycka om! ”Sommaren med Ava” är feelgood när det är som bäst. En sträckläsningsbok som lämnar ett leende på läpparna!

Underbar Feelgood på hög nivå!Älskar boken Om Ava och alla karaktärer.Hoppas det kommer mer om byn Sunnanby.