Sommaren hon återvände

Hannah, Kristin

| 2002

För många år sedan övergav Nora Bridge sin man och sina båda döttrar. Den yngsta, Ruby, har inte talat med henne sedan dess. Nora är numera en känd radioröst med ett uppskattat familjerådgivningsprogram. När en kvällstidning avslöjar en hemlighet i hennes förflutna och hotar publicera komprometterande bilder förändras allt. Ruby blir erbjuden en förmögenhet för att skriva en skandalartikel om sin mor. Men för det behöver hon lära känna Nora på nytt och tillsammans återvänder mor och dotter till barndomens sommarhus. Här möter också Ruby den man som en gång krossade hennes hjärta och som hon aldrig förlåtit…Efter framgångarna med Som rosor i december och Viskar ditt namn återkommer Kristin Hannah med ännu en gripande, bitterljuv roman, den här gången om de komplicerade banden mellan mor och dotter.

2022-10-02

Kristin Hannah är en av de mest ojämna författare jag har läst. Det här är den fjärde boken jag läser av henne. Jag älskade de två fristående böckerna om Tully och Kate: "Vad som än händer (2009)" och "Flyga vilse (2015)". "En flicka som kallas Alice (2006)"- gav mig däremot ingenting. Den här boken låter så lovande, ett komplicerat relationsdrama mellan en mor och hennes vuxna dotter. Men efter drygt 200 sidor så säger jag nu- Tack för mig!
Egentligen gillar jag amerikanska underhållningsromaner, så länge jag slipper deras löjeväckande moralpredikningar. Nora, modern som förfasas över att hennes snart 30-åriga dotter, Ruby inte ber bordsbön. Nora övergav dock henne när hon var sjutton för att göra karriär som moraliserande radio-amatör-psykolog som predikar om äktenskapets helighet och älskas av miljoner lyssnare runt om i USA. Men nu har en gammal sexskandal kommit upp till ytan och journalisterna är som gamar efter henne. Dottern, Ruby, misslyckad stå-upp komiker, snart 30 men som mer känns som en bortskämd barnunge, ska skriva en skandalartikel om sin mor som hon avskyr.
Lägg därtill massor av amerikansk snyftsentimentalitet. Den enda intressanta karaktären är Eric, en 30 årig homosexuell lärare, nu döende i cancer. Men han får alldeles för lite utrymme, istället är det alldeles för mycket av dessa två irriterande höns.
Tack för mig!
Slutbetyg, en svag 2:a!

Beroende på när man läser en bok så är det ibland olika saker som fångar en. Den här boken läste jag sommaren 2003 och jag tyckte att den var väldigt bra då. Den känslan har följt med när jag sett den i bokhyllan fast det runnit lite vatten under broarna sedan dess. Egentligen var det bara känslan av att den var väldigt bra som fanns kvar för själva handlingen hade jag glömt.
I år har jag läst två andra böcker av samma författare som var MYCKET bra. Så jag valde att plocka fram denna bok igen och den gjorde mig inte besviken.
Att plocka fram en gammal goding ibland är inte fel.
#sommarenhonåtervände #kristinhannah #godingibokhyllan #gammalgoding #minnskänslan #läsaomböcker #boktips #lästips #bonnierpocket #pocket #pocketbok