Sommardöden

Kallentoft, Mons

| 2007

Det är den varmaste sommaren någonsin i Östergötland. Linköping dallrar i hettan och i de omgivande skogarna rasar de värsta skogsbränder trakten sett. Tidigt en morgon hittas en fjortonårig flicka irrandes naken och våldtagen i stadens största park. Flickan själv minns ingenting och kriminalinspektör Malin Fors och hennes kollega Zeke tvingas försöka nysta i de få ledtrådar som finns. Malin, som själv har en dotter i samma ålder, berörs mycket illa av det som hänt. Samtidigt anmäls en annan flicka försvunnen av sina föräldrar och kort därpå görs en fasansfull upptäckt vid en badplats utanför staden.Sommardöden har kommit till Linköping, och drömmen om en härlig sommar förvandlas under några julidagar till en fruktansvärd mardröm.Sommardöden är andra delen i Mons Kallentofts trilogi om kriminalinspektör Malin Fors vid Linköpingspolisen som inleddes med den kritikerhyllade boken Midvinterblod....

Jan Banan

2022-09-10

Inte riktigt lika bra som den första boken i serien om Malin Fors, men härlig galenskap gör den ändå läsvärd. Svag 3:a!

2020-07-29

Trodde jag inte gillade Kallentoft,men jag bedrog mig! Detta är riktigt, riktigt bra! Enda plumpen är att låta de döda sväva ovanför och kommentera händelserna. Men det kan man ha överseende när det i övrigt är så välskrivet, inkännande och spännande!

Maria

2020-05-06

Typisk svensk deckare

Alexandra Jansson

2019-02-04

Den var väldigt trovärdig förutom minnesförlusten

Andreas Thagg

2017-06-15

Jag brukar tugga i mig de första dåliga deckare på semestern och ändå tycka de har ett visst underhållningsvärde men det här var tyvärr under all kritik.

Dåligt skriven, krånglig och löjlig twist, osannolika händelser och saknar helt spänning. Faktiskt en av se sämsta deckare jag läst.

Linda Jansson

2017-06-12

Marina Pedersen

2016-10-16

Nja

Bokläsaren

2016-04-10

En bra handling men jag har svårt för författarens sätt att skriva på och det förstör mycket för min läsglädje.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

En bra deckare med något som händer hela tiden. Lästes ut på en dag vid stranden.

Therese Östman

2014-08-31

Mycket spännade!
Är inte riktigt förtjust i hans språk, på sättet han skriver, gör så att boken blir lättläst och man nästan inte kan lägga ifrån sig den. På vissa ställen är det lite rörigt och man förstår inte riktigt vad som händer. Betyg: 3,5

Maria Cederholm

2014-08-17

Fantastisk. Underhållande och spännande från första sidan. Den bästa av Kallentofts böcker hittills. Lättläst, läste ut den på en vecka.

Katarina Nord

2013-10-30

Svag trea. Andra boken om Malin Fors. Den griper inte riktigt tag i mig. Vet inte om resten av serien är något för mig.

Tove Asplund Stolt

2013-08-15

Usch, det händer ju inget. Orkade inte läsa färdigt boken.

Maritha .

2013-06-23

Nej tack. Döda som tänker är inget som jag är intresserad av.

2012-04-26

Det här var den sista Kallentoft som jag tog mig igenom. Hade jag inte lyssnat i bilen hade jag aldrig kommit igenom. Rörigt och "pladdrande". det allra sämsta är när han ska beskriva offrens tankar. det blir bara patetiskt. detsamma gäller hans försök att beskriva vad alla personer tänker hela tiden. Nej det här är dåligt.

Matilda Krig

2012-02-02

Var helt okej, men inte så mycket mer än så. Kallentoft är ju dessutom dum i huvudet som påstår att Bosses Glassbar ligger på Hamngatan? Kommer inte han härifrån? :S

Caroline Karlsson

2012-01-08

Här händer det grejer, så håll i hatten! En deckare kan knappast bli bättre än så här!

Lena A

2011-09-11

Sabina Johnsson

2011-09-04

Beskrivningen om mördaren i slutet är riktigt bra. Tänk hur hemska språr det kan bli på en människa som har blivit utsatt för övergrepp. Det hemska är att det händer runt om kring oss hela tiden.

Ida

2011-07-27

detta är den enda boken jag läst av Kallentoft och kommer så att förbli. Jag irriterade mig något fruktansvärt på språket och i stort sett hela boken. nej tack!

Michael Nystås

2011-07-18

Fantastiskt skickligt skriven kriminalroman. Stilistiskt lysande och språkligt begåvad, trovärdiga och engagerande personporträtt.

Linda Vängbo

2011-06-23

Jag tycker att Mons Kallentoft skrivar väldigt spännande deckare som varvar groteska mord med vackra och målande miljöbeskrivningar. Sommardöden är inget undantag, man kan känna svetten klibba när man läser boken...

Anette Marcusson

2011-03-15

Hanna *

2011-01-27

Har aldrig läst en bok som är skriven på ett sådant sätt som Mons Kallentoft lyckats med. I början tyckte jag det var jätte jobbigt, men jag blev fängslad och har lärt mig läsa den stilen han kör.

Eva-Marie Lindqvist

2011-01-26

Orkade inte ta mig igenom denna story. Hit o dit, vem tänker vad osv.

Anna-Karin L

2011-01-18

Jag gillade denna bättre än Midvinterblod - hade kanske vant mig lite vid anden som finns där och berättar.

Monica Westelius

2011-01-13

Ingen deckarförfattare i min smak. Splittrad handling och för "seg" i min smak.

2011-01-05

En annorlunda historia som är väldigt svår att förutsäga. Jag tycker även om Mons Kallentofts böcker om Malin Fors eftersom jag spenderar en hel del tid i Linköping, och det är kul när man känner igen sig i de miljöer han beskriver.
Boken är skriven med ett poetiskt inslag, vilket kan vara vackert om man tycker om att läsa sådant. Det gör dock att man får lägga ner lite mer tid på att förstå innebörden, vilket för min del gjorde att det blev lite segt.
Tycker om karaktärerna och storyn, men sättet den är skriven på drar ner det för min del. Att läsa 416 sidor "poesi" kan bli jobbigt, hur vackert det än är.

2010-11-14

Den här tyckte jag mycket bättre om än Midvinterblod. Inte alls lika pretentiöst språk och märkliga dialoger. Tycker språket passade perfekt till värmen, jag kunde riktigt känna hur varmt och lojt det var. Spänningen började på normal nivå och sedan bara ökade det, men varför så många ovidkommande personer med i handlingen. Jag fick ibland svårt att hålla ordning på allihop och vem som var vem. Tyckte det var lite jobbigt att jag-perspektivet ändrades under resans gång, det var inte alltid helt klart vem "jag" var. Tror jag börjar förstå tjusningen med Kallentoft ändå, trots hans ganska skeva kvinnoperspektiv.

Lotta Svensson

2010-10-15

Ingen deckare som föll mig i smaken.

Anna Liljeby

2010-10-06

Bra svensk läsning

Jonna

2010-09-11

Inte bättre än midvinterblod men storyn var helt okej. För mycket snack om sex bara, om hur hårt alla blir påsatta, varför?

Majjakarin Karlsson

2010-09-02

Näää usch. Tyckte inte om denna bok. Sättet att formulera sig föll mej verkligen inte i smaken. Står och förblir oläst i min bokhylla.

h4l h4rtl3y

2010-07-16

Trist att ett svensk författare på 2000-talet hemfaller åt sexistisk/gubbsjukt dravel (huruvida hennes bröstvårtor styvnar när hon i badhuset drar på sig den röda baddräkten är inget annat är just dravel). Tröttnade snabbt på dessa återkommande voyeristiska vårdrömmarna hos Kallentoft. Tack, men nej tack.

Mats Olander

2010-07-12

Mycket bättre än midvinterblod. Lite mycket flum när dom "döda" pratar med Malin. Filosofi i all ära men inte riktigt passande i sammanhanget.

Marina Trenkoska

2010-06-09

Vet inte var jag ska börja..... står inte ut med språket. De inre monologerna och de dödas röster gör att jag får rysningar...av fel anledning. Och sen att författaren vill få in så mycket livsvisdom som möjligt i var och varannan mening t ex: "Har sanningen öron? och vill vi då höra allt"? Bla bla bla. (Påhittat ex). Nä, slösa inte er tid på den här boken!!! Själv la jag av efter nästan 90 sidor....Finns BETYDLIGT bättre litteratur, som tur är!!!!

Fredrik Evertsson

2010-05-30

Följer exakt samma mönster som Midvinterblod. Det blir tjatigt redan efter halva boken

Nina .

2010-03-12

Läste Midvinterblod innan och där var det tjat om den kallaste vintern i mannaminne och i den här och i den här var det tjat om den varmaste sommaren ever. Tyckte att det blev lite tradigt.

* Mazuli *

2010-03-04

Boken är lättläst och otroligt spännande till viss del, men jag stör mig lite på de frekventa poetiska inslagen som författaren slängt in emellanåt. Känns dumt att hoppa i en bok, men jag måste för vissa delar av boken för inte alls handlingen framåt utan stoppar upp och gör mig bara irriterad. Trist för den hade kunnat få riktigt bra betyg annars.

Sofia Åkerberg

2009-10-03

Definitivt inte bättre än Midvinterblod, snarare tvärtom eftersom detta kändes som en evig upprepning bortsett från standardknepet att denna gång är det Personligt! Och att det är hett "som i en helveteugn" -- det är nästan så man blir lite nyfiken på höstboken bara för att se vilket klimat som kommer att vara dominerande för utan exterm kyla eller värme, vad ska Kallentoft då skriva om? Återigen är språket mer pretantiöst än poetiskt och jag klarar bara inte av hans "talande offer".

Å

Åsa Hassel

2009-09-24

nja, jag orkar inte riktigt med det här tänkar- och pratarspråket. Det är jobbigt att läsa en hel bok på det viset.

Anders Högman

2009-09-16

Nu börjar jag verkligen irritera mig på "döda som pratar". Känns riktigt töntigt. Som andra också noterat, det är ett j-a tjat om att det är varmt. Tror det nämns 43 grader i början...där borde Herr Kallentoft läst på lite, vi har aldrig haft över 40 i Sverige, nånsin. Själva storyn är okej, och jag gillar vardagsskildringen av Malin och Tove, men allt för många detaljer stör mig. En trea, inte mer.

maria hansson

2009-08-28

egentligen 4,5

Karin Almén

2009-08-27

Lite irriterande med alla upprepningar angående det extremt varma, heta sommarvädret. Men han har ett intressant språk och jag blir så fast i boken att jag bara vill läsa, läsa.

Anna Lundgren

2009-07-28

Gillade verkligen. Gillar personbeskrivningar, tempot,. Ja det mesta.

Anna Lundgren

2009-07-28

Gillade verkligen! Spännande, bra personbeskrivningar. Skönt tempo.

Lena L

2009-07-24

Ruskig, spännande och besynnerlig. Läs den om Du gillar deckare.

Fan vilken bra svensk deckare! Jag är speciellt förtjust i det faktum att jag inte märker att det är en man som skriver om den kvinnliga huvudpersonen.

Caroline Karlström

2009-07-10

eftersom jag läste den första boken så läste jag den här också men nä den föll inte mig i smaken den heller.

Magnus Hoem

2009-07-07

Mycket bättre språk än i Midvinterblod. Inte alls lika kvasi-filosofisk.