Sommarboken

Jansson, Tove

| 1972

Sommarboken handlar om tre människor som bor på en vacker ö i skärgården: Sophia, hennes pappa och farmor. Det är mest av allt en berättelse om vänskapen mellan en mycket gammal kvinna och en mycket ung flicka. Deras vänskap över generationsgränserna är lika stark och intensiv som en sommar i skärgården kan vara efterlängtad. Sommarboken en glad och varm bok fylld av livskänsla. Denna utgåva är illustrerad med teckningar av författaren.

Rosita Söderström

2023-08-07

En sommarklassiker värd en repris. Vilken underbar liten bok, uppläst av författarinnan själv. Älskar språket i dubbel bemärkelse!

Livet på en skärgårdsö tillsammans med en temprametfull flicka och hennes påhittiga farmor. Om allt som där kan hända, likaså om allt som aldrig händer. Många funderingar, iakttagelser och göranden samt reflektioner i en karg och utsatt miljö.

En av få ljudböcker som jag valde att lyssna långsammare på. Antar att det talade språket, med alla karaktäristiska toner av Tove själv, ger texten det bästa uttrycket. Många gånger är det en känsla av melodisk musik … Lyssna! 😀

Signe Dahlberg

2021-11-25

Jättefin och mysig, älskar sommaren i skärgården

Mikaela86

2021-08-06

En mysig sommarbok om vänskapen mellan farmor och barnbarnet. Enkel och söt med stora funderingar om livet. Fångar samtidigt sommarens skönhet och magi.

Charlotte Karlsson

2021-06-28

Så härlig denna lilla bok. Sofia och farmor är helt underbara!

2019-04-08

Nej, jag håller inte med alla de fantastiska röster jag hört och recensioner jag läst om den här boken. Jag antar att den är välskriven och jag antar dessutom att man bör läsa den för hand inte lyssna på den som jag har gjort. Men ändå upplevde jag den som ganska tråkig och deprimerande. Ingenting jag egentligen rekommenderar. Kanske att jag någon ger den en ny chans och läser den då för hand.
Nu blir dock mitt slutbetyg enbart en 2:a!

Beatrice

Maja

2018-09-16

Maria Linder

2014-07-05

Ska läsas långsamt och njutas. Jag hastade lite. Ordvalen var inte helt i min smak, och jag jämförde för mycket med berättelserna från Mumindalen. Men sättet att beskriva vemod, tossigheter och ilska är intressanta.

Mylar .

2014-07-05

Mycket rolig läsning. Med små medel skildras såväl livet på ön som samspelet mellan människorna där. Bokens uppbyggnad med skilda händelser i varje kapitel var ett intressant drag.

Maria Eriksson

2014-07-05

Som nybliven farmor känns den här boken väldigt inspirerande. Tove Jansson skriver om farmorn och barnbarnet Sofia som har en varm och kärleksfull relation på det där karga viset som jag känner igen från min uppväxt. Miljön är oxå karg, en skärgårdsö, som pappan med stor möda försöker förgylla med tulpanlökar från holländska växtkataloger. Sommar och långa lediga dagar i stugan på ön, där det inte händer så mycket, men samtalen och vardagen är väldigt fint skildrade.

Xenia Oxenstierna

2014-04-21

:) Ler inombords. Blir till att läsa mer av Tove Jansson här efter. En mer utförlig kommentar om boken finns på min blogg. www.kultursnack.blogg.se

Helene Karlsson

2013-11-16

Välskriven bok med fin stämning om en flicka och en farmor och deras sommar på en ö. Beskriver ölivet, deras vardag och relation, utan att det egentligen händer så mycket mer.

Nina Nyström

2013-08-26

Älskar!

Hannes Skarin

2013-06-23

Väldigt fin.

Elias Chougui

2013-05-08

Väldigt söt och en bra liten efterrätt så att säga. Efter en mastig middag med Svetlana Akesijevitj och Rosa Liksom så var det här en utsökt lättsmält liten bok som jag tycker att alla nog borde läsa någon gång ;)

Lenita Åberg

2012-08-28

Har aldrig tyckte om Tove Jansson specielt mycket, men denna bok är en av de bästa jag läst. Sträckläste den. Så många fina kapitel och tänkvärda rader man vill spara inom sig.

Maria Anejung

2012-07-06

Det är fint beskrivet och sköna karaktärer, rappt på något sätt.. men väldigt snällt också.

Fin bok =)

Emma

2012-03-16

En härlig liten bok om livet på en ö. Om livet när det är som bäst och man gör mest ingenting. Man känner sig väldigt närvarande i boken och naturbeskrivningarna. Vissa kapitel är bättre än andra. Det allra bästa är kapitlet om Katten, helt briljant på många sätt... "men det är Mappe jag älskar".

Pernilla Lindholm

2012-02-08

Vilken fantastisk liten bok! Jag älskar språket, humorn och mysfaktorn. De olika kapitlen bildar små berättelser var och en för sig. Synd bara att inte alla kapitel håller riktigt samma standard. Jag kommer dock garanterat att läsa om den här igen om några år.

harriet karlsson

2011-09-09

Jag blev inte berörd på det sätt som jag trodde innan läsningen, men det var trots allt en rar bok. Har aldrig varit riktigt förtjust i Mumin, kanske det ligger där. Gillar annars saktfärdiga böcker / texter , kåserier. Jag var väl inte på humör.

Sofia Nerman

2011-08-25

Tove Jansson går inte att jämföra med någon annan. Hon har ett alldeles speciellt sätt att se på världen, situationer och relationer. Precis så sagoaktigt och komplicerat är livet.

Bodil Persson

2011-08-11

En fenomenal bok från början till slut.

Linda Vängbo

2011-08-10

Helt enkelt underbar. Vackert skriven, vemodig, varm och ett måste att läsa minst en gång.

Karin Lundberg

2010-11-28

Varenda sida är underbar läsning!

lena söderberg

2010-09-09

Väldigt många år sedan jag läste denna underbara lilla roman. Står i min bokhylla o ska nog läsa om den o se om den är lika fin nu.

Ing-Marie Haglund

2010-09-09

En riktig pärla :-)

Thomas Karlsen

2010-07-22

Finstämd berättelse om sommaren och om Farmorns och Sophias lite kantiga men kärleksfulla relation. Detaljerna och stämningen gör att sidorna plötsligt börjar lukta saltvatten och tång. Jag hör måsar och gräset som prasslar under fötterna när Farmorn och Sophia utforskar livet i allmänhet och sin lilla ö i synnerhet.

Så vacker! Briljant att låta sommaren speglas från en farmor och hennes barnbarns vinkel. Gammal och vis möter ung och nyfiken.

Inger Mårtenson

2009-11-27

En helt fantastisk bok om farmorn och Sofia och deras vistelse i någon skärgård. Jag bara älskar att det inte är farmor utan Farmorn. Det ger en extra dimension åt boken.

Elin O

2009-10-16

Kapitlet "Metmaskar och andra" är kanske det bästa jag läst, någonsin.

Thomas Rosswall

2009-10-13

En fantastisk liten bok. Skildringen av skärdgårdssommaren är poetisk och på pricken. Finska viken skulle ju naturligtvis lika gärna kunnat vara Stockholms eller S:t Anna skärgård. Den gamla farmorn och hennes sondotter beskrivs med få ord utomordentligt träffsäkert. En pärla.

Kristine Hedén

2009-07-03

Hur kunde boktipset räkna ut att jag skulle ge boken en femma? Jag har försökt med Tove Jansson förr, jag gillar henne inte. Inte mumintrollen heller.

En underbart vemodsfylld sommarskildring, fylld av det som är så typiskt för en skandinavisk sommar. Farmor och det lilla barnet har av olika anledningarn hamnat "utanför". Men tillsammans får de sin egen hemliga och stärkande gemenskap. En bok om livet, döden och kärleken. Älskar den!

2009-06-12

Fick boken av farmorn (så kan det väl inte heta förresten...) till de barn jag var barnflicka åt, en sommar för mer än 30 år sedan.

En varm bok om sommar och vänskap mellan gammal och riktigt ung.

Inger Mårtenson

2009-06-11

jättetrevlig bok om farmorn och sofia som tillbringar en somma på en sommarö.