Sommarboken

Jansson, Tove

| 1972

Sommarboken handlar om tre mnniskor som bor p en vacker i skrgrden: Sophia, hennes pappa och farmor. Det r mest av allt en berttelse om vnskapen mellan en mycket gammal kvinna och en mycket ung flicka. Deras vnskap ver generationsgrnserna r lika stark och intensiv som en sommar i skrgrden kan vara efterlngtad. Sommarboken en glad och varm bok fylld av livsknsla. Denna utgva r illustrerad med teckningar av frfattaren.

Rosita Sderstrm

2023-08-07

En sommarklassiker vrd en repris. Vilken underbar liten bok, upplst av frfattarinnan sjlv. lskar sprket i dubbel bemrkelse!

Livet p en skrgrds tillsammans med en temprametfull flicka och hennes phittiga farmor. Om allt som dr kan hnda, likas om allt som aldrig hnder. Mnga funderingar, iakttagelser och granden samt reflektioner i en karg och utsatt milj.

En av f ljudbcker som jag valde att lyssna lngsammare p. Antar att det talade sprket, med alla karaktristiska toner av Tove sjlv, ger texten det bsta uttrycket. Mnga gnger r det en knsla av melodisk musik Lyssna! 😀

Signe Dahlberg

2021-11-25

Jttefin och mysig, lskar sommaren i skrgrden

Mikaela86

2021-08-06

En mysig sommarbok om vnskapen mellan farmor och barnbarnet. Enkel och st med stora funderingar om livet. Fngar samtidigt sommarens sknhet och magi.

Charlotte Karlsson

2021-06-28

S hrlig denna lilla bok. Sofia och farmor r helt underbara!

2019-04-08

Nej, jag hller inte med alla de fantastiska rster jag hrt och recensioner jag lst om den hr boken. Jag antar att den r vlskriven och jag antar dessutom att man br lsa den fr hand inte lyssna p den som jag har gjort. Men nd upplevde jag den som ganska trkig och deprimerande. Ingenting jag egentligen rekommenderar. Kanske att jag ngon ger den en ny chans och lser den d fr hand.
Nu blir dock mitt slutbetyg enbart en 2:a!

Beatrice

Maja

2018-09-16

Maria Linder

2014-07-05

Ska lsas lngsamt och njutas. Jag hastade lite. Ordvalen var inte helt i min smak, och jag jmfrde fr mycket med berttelserna frn Mumindalen. Men sttet att beskriva vemod, tossigheter och ilska r intressanta.

Mylar .

2014-07-05

Mycket rolig lsning. Med sm medel skildras svl livet p n som samspelet mellan mnniskorna dr. Bokens uppbyggnad med skilda hndelser i varje kapitel var ett intressant drag.

Maria Eriksson

2014-07-05

Som nybliven farmor knns den hr boken vldigt inspirerande. Tove Jansson skriver om farmorn och barnbarnet Sofia som har en varm och krleksfull relation p det dr karga viset som jag knner igen frn min uppvxt. Miljn r ox karg, en skrgrds, som pappan med stor mda frsker frgylla med tulpanlkar frn hollndska vxtkataloger. Sommar och lnga lediga dagar i stugan p n, dr det inte hnder s mycket, men samtalen och vardagen r vldigt fint skildrade.

Xenia Oxenstierna

2014-04-21

:) Ler inombords. Blir till att lsa mer av Tove Jansson hr efter. En mer utfrlig kommentar om boken finns p min blogg. www.kultursnack.blogg.se

Helene Karlsson

2013-11-16

Vlskriven bok med fin stmning om en flicka och en farmor och deras sommar p en . Beskriver livet, deras vardag och relation, utan att det egentligen hnder s mycket mer.

Nina Nystrm

2013-08-26

lskar!

Hannes Skarin

2013-06-23

Vldigt fin.

Elias Chougui

2013-05-08

Vldigt st och en bra liten efterrtt s att sga. Efter en mastig middag med Svetlana Akesijevitj och Rosa Liksom s var det hr en utskt lttsmlt liten bok som jag tycker att alla nog borde lsa ngon gng ;)

Lenita berg

2012-08-28

Har aldrig tyckte om Tove Jansson specielt mycket, men denna bok r en av de bsta jag lst. Strcklste den. S mnga fina kapitel och tnkvrda rader man vill spara inom sig.

Maria Anejung

2012-07-06

Det r fint beskrivet och skna karaktrer, rappt p ngot stt.. men vldigt snllt ocks.

Fin bok =)

Emma

2012-03-16

En hrlig liten bok om livet p en . Om livet nr det r som bst och man gr mest ingenting. Man knner sig vldigt nrvarande i boken och naturbeskrivningarna. Vissa kapitel r bttre n andra. Det allra bsta r kapitlet om Katten, helt briljant p mnga stt... "men det r Mappe jag lskar".

Pernilla Lindholm

2012-02-08

Vilken fantastisk liten bok! Jag lskar sprket, humorn och mysfaktorn. De olika kapitlen bildar sm berttelser var och en fr sig. Synd bara att inte alla kapitel hller riktigt samma standard. Jag kommer dock garanterat att lsa om den hr igen om ngra r.

harriet karlsson

2011-09-09

Jag blev inte berrd p det stt som jag trodde innan lsningen, men det var trots allt en rar bok. Har aldrig varit riktigt frtjust i Mumin, kanske det ligger dr. Gillar annars saktfrdiga bcker / texter , kserier. Jag var vl inte p humr.

Sofia Nerman

2011-08-25

Tove Jansson gr inte att jmfra med ngon annan. Hon har ett alldeles speciellt stt att se p vrlden, situationer och relationer. Precis s sagoaktigt och komplicerat r livet.

Bodil Persson

2011-08-11

En fenomenal bok frn brjan till slut.

Linda Vngbo

2011-08-10

Helt enkelt underbar. Vackert skriven, vemodig, varm och ett mste att lsa minst en gng.

Karin Lundberg

2010-11-28

Varenda sida r underbar lsning!

lena sderberg

2010-09-09

Vldigt mnga r sedan jag lste denna underbara lilla roman. Str i min bokhylla o ska nog lsa om den o se om den r lika fin nu.

Ing-Marie Haglund

2010-09-09

En riktig prla :-)

Thomas Karlsen

2010-07-22

Finstmd berttelse om sommaren och om Farmorns och Sophias lite kantiga men krleksfulla relation. Detaljerna och stmningen gr att sidorna pltsligt brjar lukta saltvatten och tng. Jag hr msar och grset som prasslar under ftterna nr Farmorn och Sophia utforskar livet i allmnhet och sin lilla i synnerhet.

Alexandra Wahlstrm

2010-07-13

S vacker! Briljant att lta sommaren speglas frn en farmor och hennes barnbarns vinkel. Gammal och vis mter ung och nyfiken.

Inger Mrtenson

2009-11-27

En helt fantastisk bok om farmorn och Sofia och deras vistelse i ngon skrgrd. Jag bara lskar att det inte r farmor utan Farmorn. Det ger en extra dimension t boken.

Elin O

2009-10-16

Kapitlet "Metmaskar och andra" r kanske det bsta jag lst, ngonsin.

Thomas Rosswall

2009-10-13

En fantastisk liten bok. Skildringen av skrdgrdssommaren r poetisk och p pricken. Finska viken skulle ju naturligtvis lika grna kunnat vara Stockholms eller S:t Anna skrgrd. Den gamla farmorn och hennes sondotter beskrivs med f ord utomordentligt trffskert. En prla.

Kristine Hedn

2009-07-03

Hur kunde boktipset rkna ut att jag skulle ge boken en femma? Jag har frskt med Tove Jansson frr, jag gillar henne inte. Inte mumintrollen heller.

Charlotte Hgstrm

2009-06-16

En underbart vemodsfylld sommarskildring, fylld av det som r s typiskt fr en skandinavisk sommar. Farmor och det lilla barnet har av olika anledningarn hamnat "utanfr". Men tillsammans fr de sin egen hemliga och strkande gemenskap. En bok om livet, dden och krleken. lskar den!

2009-06-12

Fick boken av farmorn (s kan det vl inte heta frresten...) till de barn jag var barnflicka t, en sommar fr mer n 30 r sedan.

En varm bok om sommar och vnskap mellan gammal och riktigt ung.

Inger Mrtenson

2009-06-11

jttetrevlig bok om farmorn och sofia som tillbringar en somma p en sommar.