Sommarbarn

Janouch, Katerina

| 2007

Prag på sextiotalet är en levande, myllrande stad. Här växer Katia upp i en kärleksfull familj med många vänner. Dagarna fylls av lekar och de oändliga somrarna tillbringas på landet hos en älskad farmor. Livet är ljust och sorglöst. Men tillvaron förändras när sovjetmakten intar landet 1968. Katias pappa kämpar mot den nya regimen och tillvaron blir otrygg, med säkerhetspoliser och avlyssnade telefoner. Livet blir mörkt och tungt allvar. Tjeckoslovakien förvandlas till ett land där de inte längre är välkomna. Familjen tvingas lämna det gamla livet bakom sig och hamnar så småningom i Stockholm. Där, i den grå betongförorten, blir utanförskapet smärtsamt tydligt. Den elvaåriga Katia utsätts för mobbing och får kämpa för att accepteras av de andra barnen. Vändpunkten kommer under några sommarveckor hos en familj på landet där hon ska få chansen att bli svensk på riktigt. Sommarbarn...

Sonja Paloheimo

2014-05-14

Välskriven, bra text och underhållande.

Louise Ö

2013-06-30

Många älskar ju hennes stil, men jag är inte så superförtjust. Boken är läsvärd. Den handlar om hennes uppväxt, men jag vet inte. Det är något som stör mig.

Jennie Arwin

2013-03-04

Fin skildring av barndomssommar

Maria Mobiny

2012-04-18

Inte lika bra som hennes andra böcker men klart läsvärd

Linda Joona

2011-07-28

Inte alls min typ av bok. Tråkig och svår att se någon poäng med. Det hände aldrig riktigt något.

BOKMANIA bokblogg

2009-07-23

Läs min recension på bokmania.net (http://www.bokmania.net/2009/07/sommarbarn.html)

Linda Axelsson

2009-06-28

Intressant vill läsa mer ed henne