Sommar vid Sommen

Dahlson, Camilla

Del 1: Sommen. Disa arbetar som ekonom på ett byggbolag i Stockholm. Hon känner sig åsidosatt och utanför på arbetet, och lika ensam på fritiden.  När en nyanställd kollega värderas högre än Disa är måttet rågat och hon säger upp sig. Hon säljer sin lägenhet och spontanköper en gård vid sjön Sommen för pengarna. På gården tänker hon starta ett Bed & Breakfast, men det är inte så lätt som hon har trott att få turister att hitta till gården. Hon måste vara kreativ och påhittig för att lyckas och upptäcker snart att det inte heller är det lättaste att hantera vare sig älgar eller akvarellmålning eller grannbonden med de glittrande ögonen.

Ellenor Larsson

2024-01-26

Mycket svag tvåa. Jag gillar grundhandlingen och miljöerna men språket är som om en ung tonåring har skrivit den. Otroligt förutsägbar och fånig.

Ulrika Larsson

2023-03-16

Motsatsen till välskriven bok enligt mig. Kan inte förstå varför så många verkar tycka den är bra. Det är fina miljöer och mysig stämning men det är allt. Otroligt mycket upprepningar av ord och barnsligt skriven. Huvudpersonen är väldigt naiv och allt flyter på så himla bra vilket gör att det känns overkligt.

Eva Pettersson

2022-05-25

Helt okej, men det är något som saknas för att jag ska kunna leva mig in i berättelsen och känna med karaktärerna.

Idas Recensioner

2020-06-25

Sommar vid Sommen bjöd på en underhållande och härlig sommarläsning. Jag fastnade snabbt för berättelsen om Disa och hennes Bed & Breakfast, och jag kommer absolut att fortsätta följa hennes berättelse i nästa bok: Vinter vid Sommen. Camilla Dahlson har skapat en mysig berättelse med underbara karaktärer, och miljöer som jag drömde mig bort i. Det är alltid härligt att läsa om Sveriges härliga miljöer, och nu känner jag för att ta en lång roadtrip längst Sommen.

Dock tycker jag att vissa händelser och relationer kändes för snabba, och jag hade velat se en bättre uppbyggnad av dem. Jag hade kunnat tänka mig en några sidors längre bok, bara för att få in lite mer djup i berättelsen. Men trots detta så kan jag varmt rekommendera Sommar vid Sommen, för den gav på en riktigt charmig, somrig läsning.

Evasbokhylla

2019-11-29

En snabbläst bok som passar utmärkt i hängmattan. En mysig feelgood med vackert omslag.

2019-10-19

Disa säger upp sig från sitt jobb i Stockholm, säljer sin lägenhet och köper en gård vi sjön Sommen. Väl där tänker hon starta ett bed & breakfast för att klara sig ekonomiskt. Men det är inte så lätt som Disa först tror.
Det här är en underbar liten pärla, somrig och mycket feelgood. Bra miljöbeskrivningar, jag som östgöte och Linköpingsbo känner igen mig i miljöerna. Det känns som om jag är med i berättelsen. Disa är en tjej jag gillar mer och mer ju längre in i berättelsen jag kommer. Boken är lättläst och språket har ett bra flyt. Gillar berättelsen och karaktärerna!

En mysig, varm och godhjärtad berättelse om livet i stort och i det lilla.

En underbart charmig, varm och somrig feelgood. Lättläst bok med bra flyt i språket och för mig väldigt bra miljöbeskrivningar. Jag är verkligen där i huset, med på älgsafarin mm, jag såg gården, sjön och jordgubbsodlingarna. Tycker det är extra roligt att det skrivs ok miljöer jag känner väl igen både om sjön Sommen, Torpön, Boxholm etc. ser fram mot nästa bok Vinter vid Sommen som kommer nu i höst.

villa-freja.se

2019-08-04

Sommar vid Sommen är en varm och fin feelgood med humoristiska inslag som gör mig nyfiken på att läsa vidare. Tur för mig att det kommer en uppföljare inom en inte alltför lång framtid.

Dahlson är en författarkollega till mig via Idus förlag, där hon har gett ut en rad barn-böcker. Hon är därmed också en förebild för mig som också vill vidga mina vyer och skriva feelgood-romaner för vuxna. Tänk så roligt.

Pia Gummesson

2019-06-10

Bara omslaget gör att jag vill läsa denna härliga feelgood bok.En sommarpärla att njuta av.Längtar till nästa del.Jag rekommenderar denna varmt!

Charmig, underhållande & varm!