Sommar vid Sommen

Dahlson, Camilla

Disa arbetar som ekonom på ett byggbolag i Stockholm. Hon känner sig åsidosatt och utanför på arbetet, och lika ensam på fritiden. När en nyanställd kollega värderas högre än Disa är måttet rågat och hon säger upp sig. Hon säljer sin lägenhet och spontanköper en gård vid sjön Sommen för pengarna. På gården tänker hon starta ett Bed & Breakfast, men det är inte så lätt som hon har trott att få turister att hitta till gården. Hon måste vara kreativ och påhittig för att lyckas och upptäcker snart att det inte heller är det lättaste att hantera vare sig älgar eller akvarellmålning eller grannbonden med de glittrande ögonen.   Med Sommar vid Sommen bjuder författaren Camilla Dahlson på ett härligt feelgood-äventyr. Det här är första delen i serien om Sommen.   CAMILLA DAHLSON har tidigare arbetat som journalist på både dags- och fackpress och är utbildad civilekonom,...

Disa säger upp sig från sitt jobb i Stockholm, säljer sin lägenhet och köper en gård vi sjön Sommen. Väl där tänker hon starta ett bed & breakfast för att klara sig ekonomiskt. Men det är inte så lätt som Disa först tror.
Det här är en underbar liten pärla, somrig och mycket feelgood. Bra miljöbeskrivningar, jag som östgöte och Linköpingsbo känner igen mig i miljöerna. Det känns som om jag är med i berättelsen. Disa är en tjej jag gillar mer och mer ju längre in i berättelsen jag kommer. Boken är lättläst och språket har ett bra flyt. Gillar berättelsen och karaktärerna!

En mysig, varm och godhjärtad berättelse om livet i stort och i det lilla.

En underbart charmig, varm och somrig feelgood. Lättläst bok med bra flyt i språket och för mig väldigt bra miljöbeskrivningar. Jag är verkligen där i huset, med på älgsafarin mm, jag såg gården, sjön och jordgubbsodlingarna. Tycker det är extra roligt att det skrivs ok miljöer jag känner väl igen både om sjön Sommen, Torpön, Boxholm etc. ser fram mot nästa bok Vinter vid Sommen som kommer nu i höst.

villa-freja.se

2019-08-04

Sommar vid Sommen är en varm och fin feelgood med humoristiska inslag som gör mig nyfiken på att läsa vidare. Tur för mig att det kommer en uppföljare inom en inte alltför lång framtid.

Dahlson är en författarkollega till mig via Idus förlag, där hon har gett ut en rad barn-böcker. Hon är därmed också en förebild för mig som också vill vidga mina vyer och skriva feelgood-romaner för vuxna. Tänk så roligt.

Pia Gummesson

2019-06-10

Bara omslaget gör att jag vill läsa denna härliga feelgood bok.En sommarpärla att njuta av.Längtar till nästa del.Jag rekommenderar denna varmt!

2019-06-04

Sommar vid Sommen är en härlig feelgood-roman! Vi får följa Disa som bor och jobbar i Stockholm. Jobbet är ganska trist och hon blir hela tiden åsidosatt och utanför och privat är hon ensam. En dag ser Disa en gård på hemnet i hennes gamla hemtrakter i Östergötland. Plötsligt väcks en dröm om att lämna storstaden för landsbygden och starta ett Bed & Breakfest. Det är väldigt trevligt att få hänga med på Disas resa som stöter på både mot-och medgång. Man kan inte säga annat än att Disa är riktigt påhittig! Berättelsen är varm och med glimten i ögat och jag småfnissar flera gånger när jag läser. Jag har läst flera barnböcker av författaren sen tidigare och gillar hennes ton och stil. Något som känns igen även i Sommar vid Sommen. Boken är perfekt läsning i sommar vid badstranden eller i hängmattan. Det är en första del i serien som ger mersmak, redan nu längtar jag tills nästa bok om Disa kommer! Vilken tur att jag bara behöver vänta till oktober för att läsa fortsättningen!

Charmig, underhållande & varm!