Sommar på den lilla ön i havet

Colgan, Jenny

Flora är säker på att hon gjorde rätt som valde myllret och karriären i storstan framför den ödsliga skotska ö där hon växte upp. Vad fanns det för henne på Mure? En plats där alla har känt henne hela hennes liv, och där ingen någonsin kommer att låta henne glömma det förflutna. Men när en ny klient ger henne ett uppdrag tvingas hon bryskt tillbaka till ön, i ett försök att få med sig de motvilliga öborna i projektet. Plötsligt bor hon åter med sina bröder (alla högljudda bjässar tillsynes oförmögna till grundläggande hushållsarbete) och hennes pappa, det liv hon har kämpat så hårt för att komma bort ifrån. I ett försök att göra sin nygamla tillvaro på ön dräglig bestämmer hon sig för att ta sina matlagningskunskaper och gjuta liv i det dammiga, lilla rosa huset i hamnen. Problemet är bara att öborna hon ska övertyga inte har mycket till övers för Flora, som inte varit tillbaka på ön sedan...

Trevligt tidsfördriv möjligen - men ger inte ett smack så blir provocerande

Agnes

2018-07-23

Har löst Jenny Colgans tidigare böcker och fullkomligt älskade dem. Men den här boken var inte alls lika bra, jag sögs inte in i handlingen på samma sätt som i de tidigare samt att personerna i boken var ganska så tråkiga. Men ändå en läsvärd bok!

2018-07-18

Via sitt jobb tvingas Flora åka tillbaka till den lilla ön som hon lämnat för ett par år sen när hennes mamma gick bort. Nu får Flora åter igen dela hus med sina stimmiga bröder och den tystlåtne pappan hemma på familjegården. Klienten, en stormrik amerikan behöver hjälp av firman Flora jobbar på, med att förbjuda ett vindkraftspark utanför sin herrgård. 🐴
Jag har tidigare läst alla Jenny Colgans böcker, jag har gillat dem och tyckt de är mysiga lättlästa sommarböcker. I Sommar på den lilla ön i havet känner vi igen författarens språk och berättarsätt. Det är lättsmält underhållning som gjord för hängmattan. Men i denna blir jag riktigt besviken. Karaktärerna är platta och väldigt tråkiga och handlingen lockar inte alls. Det förutsägbara i hennes böcker finns med även här men inte fullt lika tydligt som tidigare. För första gången lockas jag inte alls att läsa om dessa små öar, det är segt och saknar driv framåt samtidigt som det är lite spretigt. Jag blir tyvärr aldrig uppslukad av Flora och hennes familjs hemligheter, på det sätt jag önskat. Det bär mig emot att dissa en bok av Jenny Colgan men jag vill alltid vara 100% ärlig i mina recensioner och denna var inte alls min smak. Hoppas att nästa bok av författaren tilltalar mig mer!

Kim M. Kimselius

2018-06-17

När jag läste rubriken till boken, Sommar på den lilla ön i havet, kändes det som en upprepning av tidigare böcker. Jag var rädd för att det inte skulle bli lika stor behållning av att lyssna på den här boken som de tidigare, men jag hade fel. Visst finns de välbekanta ingredienserna där: ung kvinna som bryter med allt det vanliga och börjar med något helt nytt, två stiliga män som hon ska välja mellan, men ändå är det inte likadant som i tidigare böcker.

Jag njöt när jag läste om Flora och hennes bekymmer, vad är det för hemlighet hon har, varför lämnade hon ön? Ja, frågorna är många och jag lyssnar spänt vidare. En härlig bok för dig som vill koppla bort vardagen och försvinna bort till en blåsig ö utanför Skottland. Rekommenderar den varmt!

2018-06-07

Lättsam underhållning för stunden. Varm och lockar helt klart till Skottland.

villa-freja.se

2018-05-29

Sommar på den lilla ön i havet är en riktig feelgood-pärla och är, enligt mig, Colgans hittills bästa bok. Jag kan riktigt känna de saltstänkta vindarna, höra den skotska dialekten och se de vidsträckta vidderna och havet. Var jag inte sugen på att besöka ön innan är jag det definitivt nu. Jag tycker också om parallellen Colgan drar mellan fiktivt berättande och folksägen om selkies. Det gör hela berättelsen så mycket mer levande. Oerhört bra Colgan!

Läsesalongen

2018-05-23

Boken passade inte min smak. Förutsägbar och präktig.