Som stjärnor i natten

Niven, Jennifer

| 2015

Alla är övertygade om att populära Violet Markey räddar skolans "freak", Theodore Finch, från att hoppa, den där dagen uppe i skolans klocktorn - men sanningen är egentligen en annan. Ända sedan hennes syster dog i en trafikolycka har Violets liv varit skevt. När hon lär känna Finch öppnas dörren till något nytt. En tillvaro där allt är möjligt - som rymmer den djupaste sorgen och den största kärleken. Men samtidigt som Violets värld växer, börjar Finchs värld krympa. Som stjärnor i natten är en hjärtskärande roman om hopp och förlust, om att välja livet och om vem man vill vara. Men det är också en roman om kärlek som dyker upp när man minst anar det. Jennifer Niven är en...

Therese's Boklåda

2018-05-16

Men ååå, som jag bara älskar den här boken!

Den handlar om Violet och Finch som möts uppe i skolans klocktorn, när de båda står och svajar på takkanten. Om deras realtion från den dagen, när de räddar varandra och det är viktigt, roligt och fruktansvärt sorgligt.

Tilde Johnsson

2018-02-27

Den speciella känslan man får när man läser en riktigt bra bok får jag av att bara se "Som stjärnor i natten" i min bokhylla.

Hanna Thorn

2017-08-01

Kommer för alltid känna denna boken som min bästa vän, en tröst och en guide. Jag fullkomligt föll för den och läser om den med jämna mellanrum. Finch och Violet är så nyanserade att det träffar en rätt i hjärtat.

Alexander Forsén

2016-01-24

Den här var för deppig för mig.

Karin Öberg

2015-09-12

Återigen en sådan ungdomsbok som erbjuder "well-rounded characters". Alla har fler än en egenskap, alla är riktiga personer. Det uppskattar jag. Väldigt intressant att följa huvudkaraktärerna! Lite långsam läsupplevelse av någon anledning (kan bero på när/hur jag läste den). Den kändes, helt klart.