Som sparv som örn

Nilsson, Per

Alla på skolan vet vem Enneka är. Hon är som örnen högt däruppe, tänker Be, alla ser henne, hon följer sin egen väg, alla har respekt för henne. Och alla vet att hon gör farliga och förbjudna saker. Men jag är som en sparv bland sparvarna, tänker Be. En vanlig liten sparv som liknar alla de andra. Ändå blir Be och Enneka vänner den där höstterminen. Den tuffaste örnen och den lilla mesiga sparven. Riktiga vänner blir de, det hade ingen kunnat tro. Men så försvinner Enneka, och ingen vet vart hon tagit vägen. Ingen vet ens om hon lever."Som sparv som örn är en gripande berättelse, som trots många mörka pusselbitar visar att det finns ljusning inom räckhåll." Jonna Fries, SmålandspostenPer Nilsson har arbetat som lärare och skrivit många uppmärksammade barn- och ungdomsböcker. På Alfabeta har han bland annat utgivit serien Extra och bilderböckerna Tvåan (illustrerad av Emelie Östergren)...

🌹Denna bok är mycket Tankeväckande, gripande & bra skriven.
Den passar alla åldrar..
💜💜💜💜 av 5st🌹

Sarasbokhyllor

2020-01-01

Som sparv som örn av Per Nilsson

När jag var nyutexad tipsade en kollega mig om Hjärtans fröjd och sedan dess har Per Nilsson varit en av mina favoriter.

Denna bok påminner i upplägget om Som hund som katt. Jag gillar att man som läsare inte får reda på vilket kön Be är. Det är liksom inte viktigt och man kan själv skapa sig en bild av vem Be är.

Be har precis börjat sjuan. Be är bokens jag. Hen beskriver sig själv som en sparv som håller sig till flocken och inte går att särskilja från de andra sparvarna. Örnen, som svävar högt över de andra, är en elev i åk 9 som Be dras till.

Om beundran, utsatthet och trasighet. Om rädslor och förutfattade meningar. Om att se bakom fasaden och att alla behöver kärlek.

Gripande och fint skriven!