Som pesten

Næppe er den danske læge Karoline Branner ankommet til Genève for at starte på en frisk som koordinator i WHO?s afdeling for pandemibekæmpelse, før en ny og dødelig influenza bryder ud. Først i Danmark, siden kloden rundt. Den idealistiske Karoline sættes på sit livs prøve. Ikke alene skal hun stoppe pandemiens gruopvækkende hærgen, hun skal også kæmpe mod stærke politiske og økonomiske kræfter. Oveni er hun trængt på hjemmefronten, hvor hun må slås for at holde sammen på en umulig kærlighed. Forfatteren Hanne-Vibeke Holst er tilbage med en højdramatisk samtidsroman om det moderne menneske på kanten af katastrofen. Som pesten er en stor fortælling om et af de værst tænkelige scenarier. Hvordan reagerer vi, hvis vi trues af en ødelæggende virus, der kan udrydde millioner? Træffer vi de rigtige valg?

Mikaela86

2022-01-11

En bok jag fick upp ögonen för innan pandemin, haft i bokhyllan. Jag läste den dock nu mitt i pandemin. En stor bok med brett politiskt omfång. Det var imponerande att se hur mycket som stämde in på hur det blev med den pågående pandemin. Sen finns det såklart saker som inte alls stämde heller, varför har de så mycket fysisk kontakt i boken? Och anordnade fest i WHO osv fast det var mitt i brinnande pandemi? Holst är bra på att beskriva detaljerna och få en att känna sig nära karaktärerna. Jag tyckte de första 600 sidorna var otroligt bra, de sista 200 sidorna skulle kunna minskas ner till 100 sidor. Blev mer som en kriminalroman där. Jag hade även lite svårt för att precis alla bitar slutade bra för karaktärerna. Det är inte realistiskt till verkligheten.

Emma Lampinen

2021-12-12

Spännande bok, läste den julen innan pandemin. Lite seg startad men den blir bättre ju längre in man kommer i boken.

Emelie Vikström

2021-10-21

Väldigt aktuell med tanke på pågående pandemi

Gunnar Berg

2020-07-26

För lång. Började bra men tappade farten. Hände inte särskilt mycket nytt på alla dessa 846 sidor. Några osannolika händelser hakade jag upp mig på.

Eva Pettersson

2019-09-19

Jag måste säga att jag drog mig lite för att börja läsa Som Pesten av Hanne-Vibeke Holst, då den med sina cirka 850 sidor är en riktig så kallad tegelsten, som därtill berör ämnen som har med politik och samhällsdebatt att göra, och skulle kunna kännas som tung läsning. Men samtidigt har jag uppskattat hennes tidigare böcker väldigt mycket, inte minst trilogin Kronprinsessan-Kungamordet-Drottningoffret, som ju också innehåller en hel del politik, men som hon på ett förnämligt sätt lyckas göra till en spännande läsupplevelse genom den omkringliggande berättelsen som utgör stommen i böckerna.

Och detsamma gäller denna bok! Det tog ett tag att komma in i boken, men efter hundra sidor eller så var jag helt fast och ville bara läsa vidare för att se vad som skulle hända och hur de olika delberättelserna i boken skulle knytas samman. Boken utspelar sig i nutid och kretsar kring läkaren Caroline Branner, som arbetar med smittskyddsfrågor på WHO i Genève, när det som många fruktar faktiskt händer: En pandemi som utgörs av en blandning av svininfluensa och fågelinfluensa bryter ut och sprids snabbt över stora delar av världen, och ett stort antal människor dör, främst barn och ungdomar.

Boken tar oss med under Carolines kamp för att försöka få de motvilliga och pengahungrande medicinföretagen att tillverka tillräckliga mängder vaccin, något som företagen ogärna gör då de vill ha så stor efterfrågan som möjligt, för att på så sätt kunna ta ut höga priser. Vi får också följa hur människor reagerar när de inser att vaccinet är en bristvara, vilket gör att exempelvis asylsökande och andra människor som har svårt att ta plats i samhället vägras adekvat vård, och de rika länderna i Europa och USA gör vad de kan för att lägga beslag på så mycket vaccin som möjligt själva, istället för att ”dela med sig” till exempelvis Afrika, trots att det har visat sig att personer med afrikanskt ursprung är extra mottagliga för pandemin och dör i större utsträckning än andra.

Det hela utvecklar sig till en bladvändare med ett stort mått av spänning, samtidigt som historien väcker många tankar och känslor hos mig, både under och efter läsandets gång. Hur skulle jag själv reagera om något sådant här hände? Skulle medicinföretagen även i verkligheten låta girigheten styra? Och hur skulle Sveriges regering agera gentemot exempelvis asylsökande och fattiga delar av världen i en bristsituation? Och jag som aldrig tidigare varit särskilt bekymrad om smittorisker har börjat tänka mig för innan jag går för nära någon som hostar och snörvlar, eller tar i dörrarna på tunnelbanan för att sekunden efter klia mig i ögat eller bita på en nagel…

Kort sagt, en bok som ger en spännande läsupplevelse, samtidigt som den dröjer sig kvar i mina tankar även efter att jag har läst klart boken.

Margit Klehn

2019-01-12

Som vanligt skriver H-V Holst i bästa danska stil med ett slagfärdigt och träffsäkert språk där man ofta ler igenkännande.
Hon har lyckats väva ihop en kolossalt komplicerad historia med spännande karaktärer där även den som normalt inte är intresserad av politik på hög omöjligt kan lägga boken ifrån sig förrän man läst de 843 sidorna.
När pesten och skräcken drar fram över världen räddar sig de korrumperade först och skor sig på andras nöd men huvudpersonen Karoline kämpar för de mest utsatta trots oärligt motstånd till och med från de närmaste. Till slut lyckas hon tillsammans med några få klarsynta lösa världsproblemet.

Henrik Johansson

2019-01-11

Ojojoj, som gjord för sträckläsning. Spännande och levande berättelse, i balansgång med verkligheten på ett realistiskt sätt. Tappar lite tempo sista fjärdedelen men det reder ut sig mot slutet. Makt, etik och personliga relationer i en välskriven mix.

Ami

2019-01-02

En pandemi är på väg att drabba världen och Karoline som precis börjat jobba som expert på WHO i Genève försöker få alla parter att reagera innan det är för sent. Att hennes man dessutom går bakom ryggen på henne gör boken ännu mer spännande. Boken ger en realistisk bild av hur svårt det kan vara att få igenom beslut och även hur stor påverkan storföretagens vinster påverkar vårt liv. En riktig bladvändare som rekommenderas starkt.