Som om jag inte fanns

Johansson, Kerstin

| 2017

Tornedalen på 1930-talet. Elina talar helst finska, men i skolan är hon tvungen att tala svenska. Hon tycker det är svårt och samtidigt tycker lärarinnan illa om henne för att hon tror att hon retas med henne. Ibland blir Elina ledsen och då fly hon ut på myren. Där kan hon umgås med sina riktiga vänner som bara finns i fantasin. Och precis som för dem är det som om Elina inte fanns. Gunhild Kerstin Johansson (1919-2008) var en svensk författare som skrev ett flertal barnböcker om tunga ämnen såsom rasism och mobbing. Hon menade att barn får mer utbyte av att läsa böcker om de problem som de själva brottas med. Kerstin Johansson gick även under namnet Kerstin Johansson i Backe, ett namn hon lade till när hon debuterade 1961 och bodde i byn Backe i Ångermanland. CD ljudbok: 4 skivor Speltid: 4 t. 04 min. Uppläsare: Natalie Minnevik

W

Weronica

2022-10-26

En bra bok om ger en inblick i hur det är att växa upp under 1930 talet och
om hur en lite flicka skall anpassa sig till det vuxna säger åt henne.

Z

Zandra Tiitso

2010-05-13

Laste den har boken som liten flicka. Det var den forsta boken som rikigt grep mig. Jag laste den manga manga ganger.

Eyez Only

2010-05-12

Den här boken läste min lärare högt för klassen nån gång under mellanstadiet. Jag hade inte tålamod att vänta mellan gångerna så jag gick och lånade den själv och läste ut den hemma. Sen läste jag om den många gånger under de följande åren. Den är både sorglig och rörande om en finsk flicka i Tornedalen som mobbas av sin lärarinna (kärring) och som endast lever upp i fantasivärlden på myren där hennes döda pappas ande finns.