som Nitroglycerin

Moisto, Frida

När Niklas Bromander, känd som djävulens advokat, påträffas död i ett garage i centrala Jönköping får kriminalkommissarierna Lisa Engström och Sten Johansson fallet på sitt bord. Fallet skaver eftersom Niklas Bromander några år tidigare fått en polismördare frikänd. I samma veva försvinner Bromanders dotter spårlöst. Lisa Engström, som trots sin unga ålder är ökänd inom poliskåren för sitt heta temperament, är den enda som högt uttalar orden alla på polishuset egentligen känner - att Niklas Bromander bara fått det han förtjänat. Snabbt inser utredarna att allting inte är som det ska i den välutbildade, högpresterande familjen. När bilder på en fastbunden naken Hanna Bromander plötsligt dyker upp drar jakten igång på allvar. Ganska snart vänds misstankarna mot en samtalsgrupp för utsatta kvinnor. Är det någon av kvinnorna som kräver hämnd? Eller ligger hotet närmare än så?

Maria Jacobsson

2021-06-20

Boken får en stark trea av mig. Det är en debutbok och författaren försöker imponera lite väl mycket och det ger mig ett rörigt intryck. För mig är det svårt att hålla isär personerna, speciellt alla män som börjar på J, Johannes, Jonas och Johansson t.ex. Grundhistorien är bra och genomtänkt och man blir nyfiken på huvudpersonen Lisa, som inte beter sig som man tycker att en polis ska. Men man förstår att hon har en del med sig i bagaget och jag blir ändå nyfiken på att läsa nästa bok i serien.

Sabina Alm

2019-09-21

Kan inte bli bättre

Detta är en riktigt Hårdkokt Deckare med en Kiminalkommissarie i min smak. Jag bara ❤ storyn & sidorna bara flyter fram & den är svår att lägga ifrån sig.
Jag hoppas på flera delar med denna härliga Kommissarie.
Helt klart
💜💜💜💜💜 av 5st full pott 👍😁👏😘🤗❤

En bok som fångat mitt intresse på instagram är Frida Moistos, Som nitroglycerin. En bok som många fängslats av och som var oerhört populär på biblioteket i Lund. Jag stod väldigt länge i kö innan det blev min tur att få låna den.
Polisen i Jönköping ställs inför ett svårt dilemma när advokaten Niklas Bromander hittas mördad i ett garage. Ett år tidigare har han fått en man som dödat en av deras kollegor frikänd och såren efter denna händelse har ännu inte riktigt läkt. Lisa Engström och hennes närmaste kollega Sten får utredningen på sitt bord och de försöker arbeta så professionellt de bara kan. När även Niklas äldsta dotter försvinner förstår polisen att det föreligger komplicerade relationer inom familjen.
Jag gillade tempot i boken och den började oerhört spännande. Var en riktig bladvändare som var svår att lägga ifrån sig. Jag skrev häromdagen om att börja läsa en ny författare är lite som att träffa en ny person, vissa nya kontakter är trevande och tar tid att bli bekväma i medan andra nya relationer är en fullträff från början. När jag började läsa Frida Moistos, Som nitroglycerin, kändes det omedelbart bekvämt och trivsamt. Jag var uppspelt och glad inför fortsättningen men tyvärr höll historien inte riktigt hela vägen. Enligt min mening hade upplösningen behövt bearbetas lite till. Men i grund och botten var detta en välskriven och spännande bok som gav bra underhållning för stunden.

Evasbokhylla

2019-03-03

4+ En bladvändare som heter duga! Den är spännande och skickligt skriven. En bok som var svår att lägga ifrån sig.

Jag hinner sällan läsa romaner och tappar oftast intresset efter ett tag. Men icke med den här! Den sög in mig direkt och jag försökte hitta varje tillfälle att få dyka ned i den igen. Riktigt bra skriven och otroligt spännande!

Ida Severin

2018-12-05

En riktigt spännande bladvändare som är svår att lägga ifrån sig! En stark huvudkaraktär som man vill lära känna mer och ett starkt budskap om kvinnor som slår tillbaka. Jag längtar till uppföljaren!

Sofie Lagergren

2018-05-17

En mycket välskriven och spännande deckare. Man är fast redan efter första meningen. Jag längtar efter uppföljaren.

Lina Nielsen

2018-05-06

En riktig bladvändare! Spännande från sida ett. Jag har läst de flesta svenska deckare som skrivits, denna är klart en av de bästa. Alla som gillar kriminalromaner bör läsa denna.

Spännande, stark och skickligt skriven!