Som någon annan bäddar

Lans, Hanna

| 2010

Som Någon Annan Bäddar är en berättelse om hemlängtan, svek och lögner och om den inre och yttre resa en kvinna genomgår då hon fastnar mellan två länders lagstiftningar. Det ena landet är Sverige, det andra är USA. Läsaren får följa den vindlande Haagkonventionen om återförande och överflytt av barn, och de efterföljder den får för en familj när två länders lagstiftningar tolkar konventionen på olika sätt. Det är också en berättelse om ett äktenskaps uppgång och fall samt kärleken till ett barn och ett land. Som Någon Annan Bäddar, skildrar utsatthet och vanmakt, men här närs också ett hopp om att finna en lösning. Vad händer när barn blir bortförda eller kvarhållna i ett land mot den ena vårdnadshavarens vilja? Ett ämne som alltför ofta är aktuellt i dagspressen och som det också alltför ofta förs en onyanserad debatt kring. Här får vi en inblick i verkliga händelser, där skeenden är allt...

Elisabeth Jönsson

2013-03-06

Glamour , lyx, ett överflöd av pengar och det som till en början ser ut att vara kärlek. Som läsare kastas jag rakt in i en stormande passion mellan författaren och hennes blivande make. Jag följer författaren i miljöer där fina titlar, inflytande, användbara kontakter och ekonomiska resurser är det som avgör ditt värde.

Med mjuk satir, viss ironi och självdistans väver Hanna Lans in sina egna tankar kring det hon ser och är med om. Det som började som en himlastormande förälskelse slutar i en maktkamp där författarens eget liv och ett barns väl ger kraft att kämpa vidare. Jag undrar; hur orkade hon. Varifrån kom kraften?

Hanna Lans debutroman Som någon annan bäddar (Berghem förlag) är en bok jag har haft svårt att släppa. Efter att med viss irritation ( på grund av de mycket korta meningarna, som skapar ett alldeles speciellt och säreget lästempo) ha tagit mig igenom de inledande sidorna är jag inne i handlingen och fast i en självbiografisk berättelse med författaren i huvudrollen. Hon lever i en destruktiv relation med en man som inte var som hon först trodde. Charmerande, uppvaktande, romantisk – dikter och blommor i överflöd – ett rus som berusar. Snart smyger sig verkligheten på och sakta ser författaren en annan sida av mannens personlighet. En sida som är mycket smärtsam, tror jag att ta till sig. Framförallt sedan man fått ett barn tillsammans. Varningsklockorna ringer ganska tidigt och de ringer allt kraftigare tills det inte går längre och det inte finns något annat val än att bryta förhållandet för att hon och barnet inte ska gå under.

Frågorna är många efter att jag läst boken som inte ger mig enbart en stark läsupplevelse utan också för mig helt nya kunskaper om USAs olika samhällsskikt och värderingar.

Eva Holmquist

2012-07-19

Jag har läst Hanna Lans bok Som någon annan bäddar som handlar om hur en svensk kvinna blir kär i amerikansk man och flyttar till USA och vad som händer när äktenskapet inte håller. Handlingen ska jag inte gå in på i detalj, eftersom jag vill undvika att spoila boken om du ännu inte läst den. det kan räcka med att tala om att den baseras på verkliga händelser och delvis handlar om de juridiska komplikationer som blir när två människor från olika länder har barn ihop.

Jag sträckläste boken (för mig att det tog två dagar innan jag läst ut den och då är den på 371 sidor). Spänningen var med andra ord hög hela tiden och jag var nyfiken på hur det skulle gå. den är skriven på ett litet annorlunda sätt där Kvinnan och Mannen studeras utifrån och skeende/beteende analyseras under berättelsens gång. Det gör att du inte befinner dig i berättarens skor utan det blir snarare som att lyssna på Kvinnans bearbetning av vad som hänt. Det känns med andra ord ganska mycket som inre monolog, men i efterhand. Normalt sätt föredrar jag att vara betydligt närmare berättaren, men det här sättet att berätta funkar mycket bra för just den här berättelsen. du får en metadiskussion om händelserna samtidigt som du får händelserna. Det ger en annan dimension.

Förutom då att handla om ett individuellt öde så vad handlar den om mer? Jo, den handlar också om hur du trots att du är en självständig och medveten ung kvinna ändå kan hamna i ett destruktivt förhållande. Skillnaden sker så gradvis att varje steg inte känns som så mycket att bråka om, men trenden är oroväckande. Ungefär som grodan i vattnet på spisen inte hoppar ut förrän det är försent, eftersom vattnet värms så gradvis. Det andra handlar om vikten av familj och vänner som stöttar när det behövs. Och slutligen handlar det också om vikten att inte döma alla efter hur en person uppför sig. Det finns med andra ord en hel del av värde att ta med sig från boken och har du inte läst den så tycker jag att du ska göra det. Den är lättläst och som sagt var intressant hela vägen.

Joanna Björkqvist

2011-09-11

Mycket intressant och gripande om när Hon möter Mannen och motvilligt flyttar till honom i USA. Hon blir gravid, föder en son och vill flytta hem till Sverige igen, vilket Mannen lovar att gå med på. Så enkelt blir det förstås inte, utan år av kamp och olika länders lagstiftning som står mot varandra följer. En mycket bra bok som det är lätt att svepas med av, på samma sätt som Hon en gång sveptes med av Mannen...

Desirée Fredlund

2011-05-27

Ni som gillar vackra miljöskildringar kommer bli smått besvikna. Och ni som på skrivkurser lärt er: Show, don´t tell kanske också blir en smula förvirrade av Hannas text. Men vet ni? Detta behövs inte.

Att läsa Hannas bok är ömsom att sitta i hennes kök och dricka kaffe. Ömsom ligga i hennes soffa med vinglaset balanserande på magen och lyssna på när hon berättar om denna fantastiske amerikanske man. Om hur kärleken spirade. Du slår argt näven i middagsbordet när Hanna berättar om de märkliga drag som visar sig undan för undan. Masken faller och mannen visar sitt rätta jag. Själv nickade jag instämmande. En sådan typ har jag också träffat på. En sådan som överöser dig med presenter och charm. Och när du är i hans garn placerar han sig på en piedestal och leker gud fader själv. Går du emot honom surar han som en 5-åring, för att sen slå till som en medeltida despot.

Hanna vill hem till Sverige, som mannen lovat henne. Men det blir en kamp. Och Hanna kämpar tålmodigt. Själv hade jag stuckit en purjolök i näsan på mannen och dragit med mitt barn. Men, det hade inte varit så smart. Amerikanska lagar stöder inte ett sådant uppförande. Inte svenska lagar heller, för den delen. Hanna är dessbättre smartare och gör vad hon kan. Framför Hanna ligger år av strid. Frågan är om hon ska stå distansen ut.

En mycket läsvärd bok - ett stycke nutidshistoria. Här pratar vi inte arabländer och "Inte utan min dotter". Det här är Sverige. Och USA. Idag. Och det kunde lika väl hänt mig. Eller dig. Och det är därför jag ger boken 4+ av 5. För den är viktig. Hanna har en viktig historia att berätta. Dessutom fångar den mig och placerar mig i hennes värld. Jag är där, med Hanna. Och sådana böcker gillar jag. Dessutom är omslaget riktigt, riktigt snyggt!

Pernilla Björn

2011-02-26

Gripande berättelse man dras in i från första sidan. Jag sträckläste och väntar med späämomg på uppföljaren alternativt något annat från samma författarinna.
Kan varmt rekommendera denna bok!!

En stark o berörande bok om ett förhållande som inte håller vilket leder till flera rättsprocesser. Mycket läsvärd/