Som man sår

Sebastian Bergman och kollegerna på Riksmord är tillbaka med besked! Som man sår, Hjorth/Rosenfeldts sjunde bok, utspelar sig tre år efter händelserna i En högre rättvisa. Tre mord utförda under bara några få dagar har satt skräck i Karlshamn. Vanja Lithner och hennes medarbetare på Riksmord är pressade att hitta och stoppa prickskytten innan hen dödar igen. Men det finns inga ledtrådar, inga vittnen och till synes inga samband mellan offren. Sebastian Bergman har valt en lugnare tillvaro sedan han blivit morfar och arbetar som psykolog och terapeut på deltid. Men när han en dag kontaktas av en australier som har sökt upp honom för att bearbeta sina erfarenheter i samband med tsunamin 2004, då Sebastian själv förlorade fru och dotter, vänds allt uppochner. De tre år som gått har förändrat Billy - nu ska han bli pappa och tänker att han aldrig mer ska bejaka sin mörka, hemliga drift. Men...

Läskig, bra serie!

2023-08-19

När jag läste första delen i den här serien, för snart fem år sedan, så kände jag att den där Sebastian Bergman, honom vill jag inte läsa en sida till om. Så blev det ju inte. Nu, när jag har läst sjunde delen, Som man sår, så är jag extremt glad och tacksam för att jag fortsatte läsa. Trots Sebastian Bergman.

Jag har faktiskt sparat den här boken ett tag. Den utspelar sig nämligen i Karlshamn, en stad som vi ofta besöker eftersom svärmor bor där. Det händer att vi tar en hotellweekend där när svärmor fyller år och så blev det i år. Boken blev en självklar reskompis. Och hur rätt blev det? Alltså, det var inte bara så att de åkte på gator där jag själv åkte, poliserna bodde dessutom på samma hotell som vi.

Som man sår är faktiskt bäst i serien, så här långt, tycker jag. Den är som en spark i magen och det händer otroligt mycket. Boken har ett nästan osannolikt driv framåt och det är stört omöjligt att lägga ifrån sig den (om man inte tvingas). Bara ett kapitel till. Tänker jag hela tiden och kapitlen är så korta att det nästan alltid är görbart. Jag blev till och med andfådd ett tag. En riktig pulshöjare. Och tvisten. Tvisten! Tydligen ska det bara bli en bok till, det gör mig lite ledsen, samtidigt som man ju ska sluta på topp. Sista delen släpps faktiskt nu i september. Frågan är väl om jag ska köpa den och läsa den direkt. Det kan bli så.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/08/bok-som-man-sar-av-michael-hjorth-hans.html

J LJ

2022-10-26

Jag läser en del svenska deckare och har märkt att jag måste blanda ihop en del. Jag känner igen att Sebastian Bergmans fru och dotter dog i Tsunamin redan efter den första boken...men hände något liknande även i en annan svensk deckarserie? Namnet på en dotter som hette "Summa" dyker upp hela tiden, men var har jag fått det ifrån?

Järnåkraskolan 4a

2021-10-18

asxcdvfgn

2021-10-04

Mycket spännande och flerbottnad, välskriven. Vad mer kan man begära! Kan varmt rekommenderas, särskilt om man läst tidigare böcker om bl a Sebastian Bergman. En sjunde del utlovas också, tack för det!

senior reporter

2021-09-23

mycket spännande bok. älskar denna bokserie. mycket bra

Monica Bäckelin

2021-08-06

Spännande, underhållande och välskriven. En bladvändare, betyg 4,5

Tarja Ahlgrén

2021-07-23

Lite för många ytliga trådar som inte beskrivs tillräckligt. Handlar det mån tro om filmmanus-sjuka?

2021-07-21

Jättekonstig bok där fallet inte är särskilt spännande och bara verkar vara en transportsträcka till slutet där något annat händer. För att inte spoila avslöjas inget mer men det är ett himla skumt upplägg.

Bettan_bokprataren

2021-07-13

Du som ännu inte läst Den här serien om Riksmord och Sebastian Bergman, Grattis!
Den här serien är en ABSOLUT favorit.
Men ett måste är att läsa dem i ordning då de bygger på varandra och för att få den bästa och maximala njutningen.
Boken är lite trögstartad men sedan byggs spänningen upp sida för sida för att sluta i ett galet crescendo Så spännande, så bra vändningar och så himla bra story.
Ett högt tempo och ett sanslöst driv gör att man definitivt ska boka in ett antal timmar för det blir sträckläsning.

Nu är bara frågan...Hur ska jag orka vänta till nästa kommer och med den cliffhangern...???
Och NEEEEJ det kommer att vara sista delen i serien. ME DONT LIKE!!!
Är den här delen må hända en av dom klart bästa i serien? Ja, jag tror det.

2021-07-13

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Boken Som man sår är den sjunde och näst sista delen i bokserien om Sebastian Bergman och poliserna på Riksmord. Jag har läst dom allihopa, och tyckt mycket om dom alla. Den här var verkligen inget undantag, utan jag tyckte att det är en av dom klart bästa i serien. Själva fallet i boken är avslutat, men det finns flera cliffhangers till nästa bok, som tråkigt nog planeras att vara den sista i serien. Rekommenderas absolut.