Som man sår

Sebastian Bergman och kollegerna på Riksmord är tillbaka med besked! Som man sår, Hjorth/Rosenfeldts sjunde bok, utspelar sig tre år efter händelserna i En högre rättvisa. Tre år har gått. Vanja Lithner har tagit över Riksmord och det nya teamets första uppdrag blir att hitta och stoppa en prickskytt som efter tre mord på bara några få dagar satt skräck i Karlshamn. Det finns inga ledtrådar, inga vittnen och offren verkar slumpvis utvalda. Alla i staden är alltså potentiella måltavlor. Sebastian Bergman har valt en lugnare tillvaro sedan han blivit morfar och arbetar som psykolog och terapeut på deltid. När han en dag kontaktas av en man som behöver hjälp med att bearbeta sina upplevelser i samband med tsunamin 2004, då Sebastian själv förlorade fru och dotter, vänds allt uppochner. Billy ska bli pappa och bestämmer sig för att han aldrig mer ska bejaka sin mörka, hemliga drift. Men det...

Lite för många ytliga trådar som inte beskrivs tillräckligt. Handlar det mån tro om filmmanus-sjuka?

Jättekonstig bok där fallet inte är särskilt spännande och bara verkar vara en transportsträcka till slutet där något annat händer. För att inte spoila avslöjas inget mer men det är ett himla skumt upplägg.

Du som ännu inte läst Den här serien om Riksmord och Sebastian Bergman, Grattis!
Den här serien är en ABSOLUT favorit.
Men ett måste är att läsa dem i ordning då de bygger på varandra och för att få den bästa och maximala njutningen.
Boken är lite trögstartad men sedan byggs spänningen upp sida för sida för att sluta i ett galet crescendo Så spännande, så bra vändningar och så himla bra story.
Ett högt tempo och ett sanslöst driv gör att man definitivt ska boka in ett antal timmar för det blir sträckläsning.

Nu är bara frågan...Hur ska jag orka vänta till nästa kommer och med den cliffhangern...???
Och NEEEEJ det kommer att vara sista delen i serien. ME DONT LIKE!!!
Är den här delen må hända en av dom klart bästa i serien? Ja, jag tror det.

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Boken Som man sår är den sjunde och näst sista delen i bokserien om Sebastian Bergman och poliserna på Riksmord. Jag har läst dom allihopa, och tyckt mycket om dom alla. Den här var verkligen inget undantag, utan jag tyckte att det är en av dom klart bästa i serien. Själva fallet i boken är avslutat, men det finns flera cliffhangers till nästa bok, som tråkigt nog planeras att vara den sista i serien. Rekommenderas absolut.