Som man ropar ...

Trenter, Stieg

| 2014

Efter att ha skojat lite fr mycket med sin snarstuckne chef blir journalisten Gerard Anderson utkommenderad p tvngssemester. Pank som han r, lnar han en torpstuga i norra Vrmland fr att leva vildmarksliv. Det r sommaren 1943, andra vrldskriget brjar lida mot sitt slut men Norge r fortfarande ockuperat av tyskarna. En dag gr Gerard vilse och kommer till ett detorp, dr han hittar en rdhrig man liggande livls i grset. Han genomsker hans klder men finner bara lite pengar och en papperslapp med en massa siffror. Fr att gra ett sista terupplivningsfrsk springer han och hmtar lite vatten. Nr han kommer tillbaka fr han sitt livs chock: den rdhrige r borta, och p hans plats ligger en ung kvinna som pstr att hon varit dr hela tiden! Eftert r Gerard bengen att betrakta den otroliga hndelsen som en drm. Och det gr han nda tills han fr terse den rdhrige, denna...

Johan Bengtsson

2016-12-29

Stieg Trenters andra deckare frn 1944. Huvudperson hr r journalisten Gerard Andersson, Harry Friberg och Vesper Johnson
frekommer inte i denna bok. Gerard tvingas ta semester under ogynnsamma omstndigheter och hamnar i Vrmlndsk torpstuga.
Det hela utspelar sig krigssommaren 1943 och Norge r ockuperat av tyskarna. Gerard rkar ut fr mystiska och ofrklarliga
hndelser... Jag gillade den hr boken, intrigen r klurig och boken r av och till spnnande. Fin miljskildring.
Ibland r den lite fr snll, action var kanske inte Trenters bsta gren.