Som man ropar ...

Trenter, Stieg

| 2014

Efter att ha skojat lite för mycket med sin snarstuckne chef blir journalisten Gerard Anderson utkommenderad på tvångssemester. Pank som han är, lånar han en torpstuga i norra Värmland för att leva vildmarksliv. Det är sommaren 1943, andra världskriget börjar lida mot sitt slut men Norge är fortfarande ockuperat av tyskarna. En dag går Gerard vilse och kommer till ett ödetorp, där han hittar en rödhårig man liggande livlös i gräset. Han genomsöker hans kläder men finner bara lite pengar och en papperslapp med en massa siffror. För att göra ett sista återupplivningsförsök springer han och hämtar lite vatten. När han kommer tillbaka får han sitt livs chock: den rödhårige är borta, och på hans plats ligger en ung kvinna som påstår att hon varit där hela tiden! Efteråt är Gerard benägen att betrakta den otroliga händelsen som en dröm. Och det gör han ända tills han får återse den rödhårige, denna...

Johan Bengtsson

2016-12-29

Stieg Trenters andra deckare från 1944. Huvudperson här är journalisten Gerard Andersson, Harry Friberg och Vesper Johnson
förekommer inte i denna bok. Gerard tvingas ta semester under ogynnsamma omständigheter och hamnar i Värmländsk torpstuga.
Det hela utspelar sig krigssommaren 1943 och Norge är ockuperat av tyskarna. Gerard råkar ut för mystiska och oförklarliga
händelser... Jag gillade den här boken, intrigen är klurig och boken är av och till spännande. Fin miljöskildring.
Ibland är den lite för snäll, action var kanske inte Trenters bästa gren.