Som jag vill vara

Jessica är 15 år när hon mister sin oskuld och blir gravid. Omvärlden försöker övertala henne att göra abort, men efter mycket övervägande bestämmer hon sig för att behålla barnet. Pojkvännen drar sig undan i panik och hennes föräldrar förstår inte alls hennes beslut. Men hon finner stöd hos bästa väninnans mamma, som också hon väntar barn. Det blir ett möte mellan två kvinnor över generationsgränserna. Katarina von Bredow lyckas få känslorna att spraka och vibrera från den första sidan till den sista. En bok att sträckläsa!

Kristina Kex

2021-04-19

Blev mycket berörd av denna bok och jag kommer verkligen minnas den. Väldigt ovanligt tema som är realistiskt och oförskönat beskrivet. Tycker att alla som har tonåringar som hamnat i graviditet eller gjort andra gravida borde läsa den.

Maja Emelia

2019-07-06

Fullkomligt älskade denna bok som 14, 15 och 16-åring.
Det finns dock några saker jag reagerade på när jag läste om den nu 8 år senare som är rätt problematiska. Som t ex dom gånger Jessica och Arvid hade sex. Det var bara det normativa heterosexet som beskrevs och att det gör jätteont och blöder när hon blir av med oskulden och det är meningen att Arvid ska framställas som en jättefin kille när dom är ihop, men han ber om sex varje gång dom ska ha det och frågar nästan aldrig Jessica vad hon vill. Sånt stör mig otroligt. Jag förstår faktiskt inte varför Katarina tyckte att det var viktigt att skriva på det sättet. Sådana beskrivningar påverkar unga som läser att tro att det måste vara så på riktigt och det gör mig lite bekymrad.

Men bortsett från dom få sekvenserna är det fortfarande idag en riktigt bra ungdomsbok!

Bra bok

Erica S

2013-09-22

Grymt bra bok av Bredow kommer läsa mer av henne :)

Helena Hallin

2012-01-18

Helt klart läsvärd

Rebecka Angelin

2011-11-11

Jessica är 15 år och på en fest blir hon av med oskulden med den person som hon är otroligt kär i och de inleder ett förhållande.
Jessicas mens uteblir och hon blir mer och mer nevös, försöker hitta anledningar till varför den är borta men ju längre tiden går desstu oroliagre blir hon och gör ett graviditetstest. Det vissar possetivt och Jessicas värld vänd upp och ner.

Se hela recentionen + mitt tycke här

Rebecka Angelin

2011-11-11

Jag tyckte väldigt mycket om denna boken. Min bästa vän var 16 när hon blev gravid så kanske därför jag tyckte om den :D

Ellen Reimbertsson

2011-10-06

Skaffa den, läs den, älska den!

Ellen Reimbertsson

2011-10-05

Den bästa boken jag har läst!

Iris Eriksson

2011-06-24

Jag älskade värkligen den här boken! Det var verklghetstrogen och jag fastnade fort i den. Det är en sådan bok man bara måste ha!

Nenne No

2011-06-10

Första halvan är sisådär, men sen blir den bara bättre och bättre, och är till slut riktigt jävla bra.

Sandra Hansen

2011-05-18

Boken handlar om en ung flicka som blir gravid.
Hon och hennes pojkvän ska behålla barnet, men han går inte med på det. Hennes mamma vill att Jessica ska göra abort. Och Arvid pojken vill också det. Men Jessica har bestämt sig för att ha kvar det, även fast hon går i skolan sista året. Så ska hon klara det här. Hon går igenom hela graviditeten med mycket sorg. Och henns bästa vän Louise hjälper henne mycket. Louise hennes mamma hjälper Jessica att gå igenom allt.. Jag tycker boken är bra, för den är lätt och förstå och man kommer in i den lätt. Innehållet i boken var bra.

Line Hill

2011-03-14

Boken handlar om Jessica som är en 15 årig tjej som bor i en lägenhet med sin mamma Siv. Hennes pappa bor på andra sidan jorden och hon hör inte av honom så ofta bara något vykort ibland.Hon är kär i Arvid, som hon sedan träffar på festen.Allting är precis som det ska vara tills mensen inte längre kommer och är försenad. Man kan inte bara sluta läsa man måste läsa vidare och få veta vad som händer.
Boken visar även att man ska stå upp för sig själv och göra som man vill och inte lyssna på andra.För även om man är ung kan man veta själv vad som känns bäst för en. Därför får boken 4 stjärnor, verkligen en bok värd att läsa.

Sofie Nilsson

2010-12-05

Jag tror nog att det här är den bästa boken jag har läst, och då gillar jag inte Katarina von Bredows andra böker så bra.

Annie Halje

2010-07-26

tycker man lär sig katarina von bredows böcker efter ett tag, vet precis vad som ska hända och så.

Maja Emelia

2010-07-11

Superbra ungdomsbok! Jag sträckläste hela, kunde inte släppa den ifrån mig. Sånna böcker gillar jag ;)

amanda norling

2010-01-09

Jättebra, Alla tonåringar borde läsa den men inte ta samma beslut kanske, hehe, läs boken!!!!