Som ett brev på posten

Bergin, Birgitta

| 2016

Elsa och Thore, 81 år gamla, träffas på en bridgeklubb och blir otroligt förälskade. Ingen av dem hade kunnat ana att de skulle få uppleva kärlek igen så sent i livet. Det känns så härligt, men inte alla ser med blida ögon på deras oväntade förhållande. Hemligheter, girighet och avundsjuka gror i deras respektive familjer. Barn och barnbarn, svärdöttrar och svärsöner, alla verkar ha egna motiv att sätta käppar i hjulet för dem. När Elsa och Thore bjuder sina familjer på förlovningsfest i skärgården, ställs situationen på sin spets. Och allt precis ALLT som inte får hända händer. Som ett brev på posten är ett relationsdrama med värme, romantik och massor av svart humor någonstans mellan Lars Norén och Tomten är far till alla barnen. Birgitta Bergins stil är som vanligt rapp, förlösande och högst beroendeframkallande. BIRGITTA BERGIN har etablerat sig som en av Sveriges stora författare...

2023-08-08

Att Birgitta kan skriva fängslande vet jag sedan innan, men den här boken gick verkligen inte att sluta lyssna på. Boken har några år på nacken och jag förstår inte varför jag inte har läst den tidigare.

Det här är en bok om relationer, om förväntningar, kärlek, svartsjuka och att allt inte blir som man tänkt sig. Framför allt är det en kärlekshistoria om Elsa och Tore, två äldre människor som hittar varandra och kärleken på äldre dar. Men det är en kärlek som väcker reaktioner hos parets barn. Och där är Birgitta briljant. Jäklar i havet vad hon beskriver och gestaltar alla bikaraktäer och deras reaktioner bra och levande. Berättelsen blir så levande och det känns som om man är där mitt i handlingen.

Tore och Elsas olika barn med respektive har alla dessutom olika hemligheter som kommer upp till ytan och alla deras värsta sidor kommer fram.

UNDERBAR bok, lättlyssnad och den väcker mycket känslor, ilska, frustration, glädje, sorg.. Här finns det karaktärer som jag är tycker är fantastiska och karaktärer som retar gallfeber deluxe på mig. Tur att det finns en del två om Tore och Elsa! Måste få veta hur det går för alla!

En härlig bok som skapar ngr tankeställare, även att det är en påhittad bok. Att livet inte behöver ta slut bara för att man blir äldre. Att äldre personer har känslor och upplever glädje och kärlek.

2016-05-05

En sådan härlig känsla mellan Elsa o Thore, men, så är det ju det där med pengar och arv. Det känns rätt bra att inte ha såna problem. Tycker ändå att det var en mycket fin avslutning.
Bra uppläsning.

Linda Svensson

2016-04-01

Platt och med så många klichéer att man som läsare baxnar. Och varför måste varje liten händelse beskrivas minst två gånger? Dessutom saknar författaren allt vad språkkänsla heter.

2016-03-21

Jag har läst fyra böcker tidigare av Birgitta Bergin.

Först läste jag böckerna Tre veckor och Fångad i Marbella, och dom tyckte jag var sådär.

Sen läste jag böckerna Ett oemotståndligt förslag och En oemotståndlig affär, och dom tyckte jag var riktigt bra.

Nu har jag läst den här boken, Som ett brev på posten, och den tyckte jag var mycket, mycket bra.

Jag hade väl i och för sig förväntat mig att boken skulle vara bra, eftersom jag har tyckt om Birgittas två senaste böcker. Och när jag läste om handlingen i boken, så kände jag att det nog kunde bli väldigt bra.

Men boken var faktiskt till och med över min förväntan. Den grep verkligen tag i mig, och den kändes mycket verklighetstrogen.

Boken är välskriven och lättläst. Den engagerade mig, och jag hade svårt att lägga den ifrån mig. Jag blev berörd och rörd av den, och några tårar kom under läsningen. Men den var också lite rolig ibland. Alla personerna i boken är väldigt bra beskrivna och känns så riktiga.

Boken har ett ordentligt slut, vilket jag tycker om när böcker har. (Numer har alldeles för många böcker cliffhangers i slutet tycker jag). Men det känns ändå som om det gärna skulle få komma en bok till om Elsa och Thore, och deras familj och släkt.

Jag rekommenderar absolut boken.

Riktigt härlig, gripande och underhållande!!!