Som en öppen bok

Molin, Sara

| 2020

Clara Rennel har haft planen utstakad länge: Som lärare ska hon viga sitt liv åt att sprida läslust till kommande generationer. Styrkt av sina fiktiva medsystrar Kulla-Gulla, Kitty och Lotta, är hon redo att uträtta stordåd i läsningens tjänst. När hennes ungdomsförälskelse Jonathan dyker upp igen, mirakulöst nog nybliven singel, kan det nästan inte bli bättre. Systern Paulina (som dessvärre inte är fiktiv) lyfter ett varningens finger. Men vad vet väl hon om Jonathans intentioner? Bara för att hon själv, till allas förvåning, lyckats hålla ihop med en kille i mer än några veckor? En kille som till råga på allt verkar alldeles för smart för henne. Men Claras lärartillvaro vill inte riktigt utveckla sig som hon planerat. Eleverna ägnar sig helst åt dokusåpor, föräldrarna kräver det omöjliga, kollegerna sätter käppar i hjulet och rektorn förstår ingenting. Jonathan säger sig ha...

Som den lärare jag är tycker jag om att läsa böcker som utspelar sig i skolmiljö. Molin har i intervjuer hävdat att handlingen eller persongalleriet inte är hämtad från hennes egen arbetsplats som gymnasielärare, men för mig är igenkänningsfaktorn ändå hög. En författare plockar och tar, hämningslöst. Det här är en lättuggad feelgood som lägger sig som en värmande filt under lässtunden, men som sedan inte lämnar några djupare spår. Det är underhållande läsning med de klassiska feelgood-ingredienserna.

Tack till Norstedt förlag för recex!

Som en öppen bok handlar om Clara som alltid drömt om att bli lärare och nu äntligen är det. Men det blir inte riktigt som hon tänkt sig och hon kämpar varje dag med att försöka få ungdomarna att känna läslust. Sedan att hennes syster har träffat en kille som hon också blir intresserad av gör inte hennes liv enklare direkt.

Jag tycker att Molins hyllning till böcker som genomsyrar den här berättelsen är fantastisk. Den här boken får mig att vilja skriva och läsa allt som kommer i min väg, vilket jag tycker är ett fantastiskt budskap för en bok. Handlingen i sig tycker jag innefattar en lättsam feelgood som ändå går igenom svårigheter och knepigheter för alla inblandade karaktärer.

Själv tycker jag att twisten med att bli intresserad av sin lillasysters pojkvän är lite väl drastisk, men jag gillar ändå hur Molin tar tag i det problemet och inte skriver en typisk otrohets-svartsjuke-drama, något som jag personligen inte klarar av. Jag gillar dock hur Molin utvecklade slutet på boken, speciellt för Claras mamma. Den biten tyckte jag var fantastisk.

Rekommenderar till dig som vill ha en lättsam feelgood med en liten udda twist!

Wow, vilken bok! Jag känner mig glad, ledsen, arg, förväntansfull, pirrig och besviken, allt på en gång.
♦️
Sara Molin har ett sätt att skriva som gör det svårt att sluta läsa. Jag känner sån sympati för Clara och vill hoppa in i boken för att hjälpa henne, ge henne mod att reda ut alla svåra och jobbiga situationer hon hamnar i. Boken är lättläst, har ett bra språk och en handling som känns väldigt verklig. Jag ser mycket fram emot hennes nästa bok.

Det här är en härlig feelgood roman som dessutom är en strålande debut av Sara Molin.

Hon har hittat en fin balans i såväl språket som i persongalleriet.
En bladvändare som är lättläst med korta rappa kapitel som gör att man bara vill läsa mer och mer och...
Du får kärlek, förvecklingar och familjehemligheter tillsammans med en stor dos av självrannsakan, självinsikt och många skratt. En feelgood när den är som absolut bäst!

Varning utfärdas!!! Ha tid på dig när du börjar, du kommer inta att vilja sluta läsa fören den är slut!

Så ladda med en kanna kaffe, ett gång bullar och en mysig filt. Sedan är det bara att grotta ner sig och njuta!

Som en öppen bok är författarens debutroman. Det är en trevlig och lättsmält feelgoodroman som handlar om Clara. Clara jobbar som lärare och brinner för att sprida läslusten vidare till eleverna. Men eleverna är inte fullt lika motiverade. Det är hög igenkänning att läsa om skolmiljön och elevernas inställning till böcker och läsning. Jag jobbar själv sen femton år tillbaka på en gymnasieskola, dock inte som lärare utan i biblioteket och där möts vi ständigt av elever som ser böcker och läsning endast som ett tvång. Författaren skildrar det otroligt bra! Som bokälskare är det såklart alltid trevligt när böcker figurerar i en roman.
Boken känns som en klassisk feelgood med kärleksbekymmer, missförstånd och problem att prata med varandra. Berättelsen har en varm ton och bjuder på härlig humor. Jag lämnar boken med en skön känsla efteråt och kommer på mig flera gånger med att tänka på Clara och vad som hände sen. Jag hoppas att få läsa fler böcker i samma anda av Sara framöver, Som en öppen bok gav mersmak!

Fantastisk, charmig & underhållande!

Betyg: 3,5 av 5.

En trevlig feelgoodroman av en debuterande författare. Lättläst, rolig, mysig, och bra. Kan absolut varmt rekommendera boken för lättsam underhållning.