Som en öppen bok

Molin, Sara

Clara Rennel har haft planen utstakad länge: Som lärare ska hon viga sitt liv åt att sprida läslust till kommande generationer. Styrkt av sina fiktiva medsystrar Kulla-Gulla, Kitty och Lotta, är hon redo att uträtta stordåd i läsningens tjänst. När hennes ungdomsförälskelse Jonathan dyker upp igen, mirakulöst nog nybliven singel, kan det nästan inte bli bättre. Systern Paulina (som dessvärre inte är fiktiv) lyfter ett varningens finger. Men vad vet väl hon om Jonathans intentioner? Bara för att hon själv, till allas förvåning, lyckats hålla ihop med en kille i mer än några veckor? En kille som till råga på allt verkar alldeles för smart för henne. Men Claras lärartillvaro vill inte riktigt utveckla sig som hon planerat. Eleverna ägnar sig helst åt dokusåpor, föräldrarna kräver det omöjliga, kollegerna sätter käppar i hjulet och rektorn förstår ingenting. Jonathan säger sig ha...

2021-04-09

Mysig, lättsam och med en härlig humor. Jag kan relatera till Claras intresse för stillsamma kvällar med te och böcker, men hur frustrerad blir jag inte av familjens extremt dåliga kommunikation? Misstänker att det inte är en bok som stannar kvar så länge men ett trevligt tidsfördriv.

Nina Gustafsson

2021-01-19

Igenkänningsfaktor om lärararbete och toppat med lite kärlekstrassel.

Sara Edlund

2020-09-17

Supermysig!

2020-08-05

Lite förutsägbar i sin genre men ändå en trevlig bok, lite småkul ibland en lagom blandning av romantik och depp.

Irene Malmeling

2020-07-29

Härlig feelgood! Varm och humoristisk debut om svenskaläraren Clara som har lite ”oflyt” med kärleken, kollegorna och livet. Jag älskade också Kulla-Gulla och Lotta-böckerna, och är själv lärare, så igenkänningsfaktorn är högre än vanligt... Ser fram emot Sara Molins nästa bok!

Om jag har förstått rätt så är detta författarens debutbok och då säger jag bara - WOW! Vilken underbar och härlig feelgood. Boken är lättläst, har ett bra språk med bra flyt och lätt att förstå. Jag älskar de humoristiska inslagen som får mig att le stort och att jag ibland fylls med ett bubblande skratt, boken är fylld med de klassiska feelgood ingredienserna som kärlek, komplicerade relationer... Berättelsen utgår mycket från skolans värld då Clara som är huvudperson jobbar i skolan och det märks att författaren Sara själv arbetar som lärare, storyn känns väldigt trovärdig. Bokens alla härliga karaktärer är lätta att ta till sig och lära känna. Jag sträckläste denna bok, så räkna med att du inte har tid med något annat när du läser boken. Jag älskade den här boken och när jag slog igen boken så hade jag ett leende i ansiktet, jag var fylld av en varm och mysig känsla - En härlig feelgoodkänsla helt enkelt.

2020-04-09

Clara har haft planen utstakad länge: Som lärare ska hon viga sitt liv åt att sprida läslust till kommande generationer. När hennes ungdomsförälskelse Jonathan dyker upp igen, mirakulöst nog nybliven singel, kan det nästan inte bli bättre.
Men Claras lärartillvaro vill inte riktigt utveckla sig som hon planerat. Eleverna ägnar sig helst åt dokusåpor, föräldrarna kräver det omöjliga, kollegerna sätter käppar i hjulet och rektorn förstår ingenting. Jonathan säger sig ha lösningen på hennes bekymmer, och snart har den plikttrogna Clara gjort drastiska avsteg från sin plan. För det ingick inte i planeringen att börja skolka. Och det ingick definitivt inte att falla för sin lillasysters nya pojkvän.

Vad jag tyckte om den här boken. Den är fylld av humor, skriven med värme och en känsla av igenkänning. Kände igen mig i lärarrollen, kontakten med föräldrar, kollegor som inte är så roliga, elever, kampen att få elever att vilja bry sig. Viljan att få elever att vilja läsa och diskutera böcker.

Jag skrattar, nickar igenkännande, blir skogstokig på Claras kollega Solveig och bitvis bara myser när jag läser den här boken. Läsningen lockar till skratt och jag kommer på mig själv att vid ett flertal tillfällen skratta högt. Jag tycker att Sara skrivet med en stor portion humor, blandar det roliga med allvar och eftertanke. Jag tycker om historien, kärleken, vänskapen och vägen till att Clara ska hitta sig själv. Sara lyckas med sin bok att skildra livet, som livet är med både framgång och motgång. Det här är en väldigt, väldigt bra feelgoodbok, en underbar bok om systerskap, vänskap, kärlek, sorg och glädje! Läs den för sjutton!

Pia Gummesson

2020-04-09

En mysig feelgood roman.Hoppas på mer från Sara Molin.

villa-freja.se

2020-03-22

Som den lärare jag är tycker jag om att läsa böcker som utspelar sig i skolmiljö. Molin har i intervjuer hävdat att handlingen eller persongalleriet inte är hämtad från hennes egen arbetsplats som gymnasielärare, men för mig är igenkänningsfaktorn ändå hög. En författare plockar och tar, hämningslöst. Det här är en lättuggad feelgood som lägger sig som en värmande filt under lässtunden, men som sedan inte lämnar några djupare spår. Det är underhållande läsning med de klassiska feelgood-ingredienserna.

Jennifer Johansson

2020-03-12

Tack till Norstedt förlag för recex!

Som en öppen bok handlar om Clara som alltid drömt om att bli lärare och nu äntligen är det. Men det blir inte riktigt som hon tänkt sig och hon kämpar varje dag med att försöka få ungdomarna att känna läslust. Sedan att hennes syster har träffat en kille som hon också blir intresserad av gör inte hennes liv enklare direkt.

Jag tycker att Molins hyllning till böcker som genomsyrar den här berättelsen är fantastisk. Den här boken får mig att vilja skriva och läsa allt som kommer i min väg, vilket jag tycker är ett fantastiskt budskap för en bok. Handlingen i sig tycker jag innefattar en lättsam feelgood som ändå går igenom svårigheter och knepigheter för alla inblandade karaktärer.

Själv tycker jag att twisten med att bli intresserad av sin lillasysters pojkvän är lite väl drastisk, men jag gillar ändå hur Molin tar tag i det problemet och inte skriver en typisk otrohets-svartsjuke-drama, något som jag personligen inte klarar av. Jag gillar dock hur Molin utvecklade slutet på boken, speciellt för Claras mamma. Den biten tyckte jag var fantastisk.

Rekommenderar till dig som vill ha en lättsam feelgood med en liten udda twist!

Wow, vilken bok! Jag känner mig glad, ledsen, arg, förväntansfull, pirrig och besviken, allt på en gång.
♦️
Sara Molin har ett sätt att skriva som gör det svårt att sluta läsa. Jag känner sån sympati för Clara och vill hoppa in i boken för att hjälpa henne, ge henne mod att reda ut alla svåra och jobbiga situationer hon hamnar i. Boken är lättläst, har ett bra språk och en handling som känns väldigt verklig. Jag ser mycket fram emot hennes nästa bok.

Bettan_bokprataren

2020-03-03

Det här är en härlig feelgood roman som dessutom är en strålande debut av Sara Molin.

Hon har hittat en fin balans i såväl språket som i persongalleriet.
En bladvändare som är lättläst med korta rappa kapitel som gör att man bara vill läsa mer och mer och...
Du får kärlek, förvecklingar och familjehemligheter tillsammans med en stor dos av självrannsakan, självinsikt och många skratt. En feelgood när den är som absolut bäst!

Varning utfärdas!!! Ha tid på dig när du börjar, du kommer inta att vilja sluta läsa fören den är slut!

Så ladda med en kanna kaffe, ett gång bullar och en mysig filt. Sedan är det bara att grotta ner sig och njuta!

Fantastisk, charmig & underhållande!

2020-02-19

Betyg: 3,5 av 5.

En trevlig feelgoodroman av en debuterande författare. Lättläst, rolig, mysig, och bra. Kan absolut varmt rekommendera boken för lättsam underhållning.